RPH MINGGU 14
Tarikh : 4.4.2011
Hari :Isnin
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 1 dan 2 |
Tajuk | Jalur Gemilang |
Objektif | - menyanyi lagu JALUR GEMILANG dengan sebutan ,intonasi dan nada yang sesuai - Melukis bendera Malaysia dan mewarnakannya dengan tepat - Memberi maksud lambang pada bendera dengan betul |
FU | 3.0 |
FS | 3.2 (1.1 ,2.1 ,3.1) |
aktiviti | -Menyanyi lagu -perbincangan seni kata lagu -melukis bendera -memberi makna lambang pada bendera |
Sistem bahasa | Perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Pemahaman |
penerapan | Kewarganegaraan |
nilai | Semangat patriotik, kesedaran |
BBM/rujukan | Buku teks, bendera Malaysia |
Komen /refleksi | Berjalan lancar dan perlu bimbingan guru |
Mata pelajaran | Sejarah |
kelas | 1A |
masa | 3 |
tajuk | Bab 5: kegemilangan Melaka |
Sub-tajuk | Pusat perdagangan –a.Kedudukan geografi |
Objektif | Menyatakan sekurang-kurangnya 2 faktor kegemilangan dari segi kedudukan geografi |
Hasil pembelajaran | 1.1 menyenaraikan factor-faktor yang menyumbang kearah kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan 1.2 menyatakan peranan syahbandar dalam memajukan perdagangan di Melaka |
aktiviti | -sesi soal jawab pelajaran lepas -penerangan guru -membuat catatan |
penerapan | Kegigihan, , bertanggungjawab |
patriotisme | Berbangga dengan pemimpin yang berwibawa dan berwawasan |
BBM/rujukan | Buku teks, peta |
Komen/refleksi | P&p berjalan lancar |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2F |
Masa | 8 dan 9 |
Tajuk | Komsas-novel di sebalik wajah – bab 14 dan 15 |
Objektif | - menceritakan secara ringkas peristiwa dalam bab berkaitan --Memberi maksud sekurang-kurangnya 6 perkataan sukar dalam petikan - menjawab sebahagian daripada soalan dengan jelas |
FU | 7.0 ,10 .0 |
FS | 7.5 (1.4) ,10.5 (1.4) |
aktiviti | -menceritakan secara ringkas bab berkaitan -mencari maksud perkataan sukar -menjawab soalan |
Sistem bahasa | Kosa kata/perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Lisan,pemahaman |
penerapan | Kesusasteraan Melayu |
nilai | Menghormati rakan , berprasangka baik,bersatu padu,penyesalan |
BBM/rujukan | Teks komsas, rujukan komsas t2 |
Komen /refleksi | Perbincangan berjalan lancar |
Tarikh : 5.4.2011
Hari : Selasa
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2L |
Masa | 3 dan 4 |
Tajuk | Komsas-novel di sebalik wajah – bab 14 dan 15 |
Objektif | - menceritakan secara ringkas peristiwa dalam bab berkaitan --Memberi maksud sekurang-kurangnya 6 perkataan sukar dalam petikan - menjawab sebahagian daripada soalan dengan jelas |
FU | 7.0 ,10 .0 |
FS | 7.5 (1.4) ,10.5 (1.4) |
aktiviti | -menceritakan secara ringkas bab berkaitan -mencari maksud perkataan sukar -menjawab soalan |
Sistem bahasa | Kosa kata/perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Lisan,pemahaman |
penerapan | Kesusasteraan Melayu |
nilai | Menghormati rakan , berprasangka baik,bersatu padu,penyesalan |
BBM/rujukan | Teks komsas, rujukan komsas t2 |
Komen /refleksi | Perbincangan berjalan lancar |
Mata pelajaran | Sejarah |
kelas | 1A |
masa | 7 |
tajuk | Bab 5: kegemilangan Melaka |
Sub-tajuk | Pusat perdagangan-b.pemangkin kemajuan perdagangan di Melaka -peranan syahbandar |
Objektif | Menyatakan sekurang-kurangnya 2 peranan syahbandar |
Hasil pembelajaran | 1.3 menyatakan peranan syahbandar dalam perdagangan di Melaka |
aktiviti | -sesi soal jawab pelajaran lepas -penerangan guru -membuat catatan |
penerapan | Kegigihan, , bertanggungjawab,bekerjasama |
patriotisme | Bertindak dengan bestari |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen/refleksi | P&p berjalan lancar |
Tarikh : 6.4.2011
Hari :Rabu
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2F dan 2L |
Masa | 1 dan 2 , 5 dan 6 |
Tajuk | Karangan- ringkasan dan pemahaman |
Objektif | -menyatakan sekurang-kurangnya 5 isi penting -menjawan 2 daripada 3 soalan yang diberikan |
FU | 9..0 ,12 .0 |
FS | 9.1 (1.1) ,12.4 (1.1) |
aktiviti | -penerangan guru -membaca kuat -pelajar mencari isi-isi penting - perbincangan secara keseluruhan -membuat ringkasan karangan dan pemahaman |
Sistem bahasa | Kosa kata/perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Penulisan |
penerapan | Pengetahuan am |
nilai | Kesedaran pentingnya membaca |
BBM/rujukan | Kertas soalan |
Komen /refleksi | Perbincangan berjalan lancar |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 8 dan 9 |
Tajuk | Program khidmat negara – kebaikannya |
Objektif | - melafazkan ikrar rukun negara dengan betul - menyatakan 3 kebaikan rukun negara |
FU | 5.0 |
FS | 5.2 (1.1 ,2.1 ) |
aktiviti | -Membaca petikan khidmat negara -perbincangan perbendaharaan kata -melafazkan ikrar -perbincangan kebaikan khidmat negara (kumpulan) -pembentangan kumpulan -membuat catatan |
Sistem bahasa | Perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Pemahaman |
penerapan | Kewarganegaraan |
nilai | Semangat patriotik, perpaduan ,jati diri |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | Berjalan lancar dan perlu bimbingan guru |
Tarikh : 7.4.2011
Hari : Khamis
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 5 dan 6 |
Tajuk | KHIDMAT MASYARAKAT- gotong royong |
Objektif | - menceritakan aliran kerja berdasarkan carta aliran yang diberi - menceritakan secara ringkas pengalaman bergotong royong membersihkan kawasan sekolah |
FU | 2.0 |
FS | 2.1 (1.1 ,3.1 ) |
aktiviti | -menceritakan tentang carta aliran yang diberi -perbincangan tentang pengalaman bergotong royong -menceritakan tentang pengalaman -ulasan guru |
Sistem bahasa | Perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Lisan |
penerapan | Kewarganegaraan |
nilai | Kesedaran, bertanggungjawab |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | Majority pelajar tidak begitu faham hendak menceritakan pengalaman bergotong-royong yang pernah disertai |
Mata pelajaran | Sejarah |
kelas | 1A |
masa | 9 |
tajuk | Bab 5: kegemilangan Melaka |
Sub-tajuk | Pusat perdagangan-peranan laksamanan dan orang laut,keberkesanan undang-undang laut Melaka dan kemudahan di pelabuhan |
Objektif | -Menyatakan peranan laksamana dan orang laut. -menyatakan peranan undang-undang laut Melaka - menyatakan kemudahan yang disediakan |
Hasil pembelajaran | 2.1 mengaitkan kemajuan perdagangan di Melaka dengan peranan laksamana 3.2 menilai keberkesanan undang-undang laut dalam memajukan perdagangan di Melaka 1.1 menyatakan kemudahan-kemudahan yang disediakan di pelabuhhan Melaka |
aktiviti | -sesi soal jawab pelajaran lepas -penerangan guru -membuat catatan |
penerapan | Kegigihan, , bertanggungjawab,bekerjasama |
patriotisme | Bertindak dengan bestari |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen/refleksi | P&p berjalan lancar |
Tarikh : 8.4.2011
Hari : Jumaat
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2L dan 2F |
Masa | 1 dan 2 , 4 dan 5 |
Tajuk | Kata praklausa |
Objektif | -melengkapkan sebahagian daripada petikan dengan kata praklausa yang betul |
FU | 7.0 ,11 .0 |
FS | 7.4 (1.4) ,11.2 (3.2) |
aktiviti | -penerangan guru -membaca kuat -pelajar menjawab soalan - perbincangan secara keseluruhan |
Sistem bahasa | Tatabahasa |
Aspek bahasa | Pemahaman |
penerapan | Pendidikan kesihatan |
nilai | Kesedaran pentingnya kesihatan |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | Perbincangan berjalan lancar |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 6 dan 7 |
PERHIMPUNAN MINGGUAN |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan