MINGGU 15
Tarikh : 11 4.2011
Hari : Isnin
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 1 dan 2 |
Tajuk | Menyatakan Nilai Murni berdasarkan gambar |
Objektif | - menyatakan sekurang-kurangnya 1 nilai berdasarkan gambar - menyatakan sekurang-kurangnya 1 pengajaran berdasarkan gambar |
FU | 2.0 |
FS | 2.1 ( 2.1) |
aktiviti | -perbincangan nilai dan pengajaran (dalam kumpulan) -pembentangan -ulasan oleh guru |
Sistem bahasa | Perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Lisan |
penerapan | Kewarganegaraan |
nilai | bertanggungjawab, kesedaran, pentingnya menjaga kebersihan |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | Berjalan lancar dan perlu bimbingan guru |
Mata pelajaran | Sejarah |
kelas | 1A |
masa | 3 |
tajuk | Bab 5: kegemilangan Melaka |
Sub-tajuk | Pusat perdagangan –sistem cukai dan surat kebenaran berniaga, sistem mata wang |
Objektif | -Menyatakan peratusan cukai bagi 2 tempat yang berurusniaga dan barangan yang diniagakan di Melaka -menyatakan mata wang yang digunakan dalam perdagangan di Melaka |
Hasil pembelajaran | 1.2 menyebut nama negara dan jenis barangan yang diperdagangkan 3.1 membandingkan sistem perdagangan di Melaka dengan sistem perdagangan sekarang |
aktiviti | -sesi soal jawab pelajaran lepas -penerangan guru -membuat catatan |
penerapan | Kegigihan, , bertanggungjawab |
patriotisme | Sistem perdagangan Melaka bertaraf dunia |
BBM/rujukan | Buku teks, peta |
Komen/refleksi | P&p berjalan lancar |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2F |
Masa | 8 dan 9 |
Tajuk | Komsas-antologi sepi gadis genius- sajak Hari Guru |
Objektif | - membaca sajak dengan sebutan dan intonasi yang betul - memberi maksud sajak rangkap demi rangkap |
FU | 7.0 ,11 .0 |
FS | 7.2 (3.2) ,11.2 (1.1) |
aktiviti | -membaca sajak -mencari maksud perkataan sukar -mencari maksud -membuat rumusan keseluruhan |
Sistem bahasa | Kosa kata/perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Lisan,pemahaman |
penerapan | Kesusasteraan Melayu |
nilai | Menghormati guru , bertanggungjawab |
BBM/rujukan | Teks komsas, rujukan komsas t2 |
Komen /refleksi | Perbincangan berjalan lancar |
Tarikh : 12.4.2011
Hari : Selasa
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2L |
Masa | 3 dan 4 |
Tajuk | Komsas-antologi sepi gadis genius- sajak Hari Guru |
Objektif | - membaca sajak dengan sebutan dan intonasi yang betul - memberi maksud sajak rangkap demi rangkap |
FU | 7.0 ,11 .0 |
FS | 7.2 (3.2) ,11.2 (1.1) |
aktiviti | -membaca sajak -mencari maksud perkataan sukar -mencari maksud -membuat rumusan keseluruhan |
Sistem bahasa | Kosa kata/perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Lisan,pemahaman |
penerapan | Kesusasteraan Melayu |
nilai | Menghormati guru , bertanggungjawab |
BBM/rujukan | Teks komsas, rujukan komsas t2 |
Komen /refleksi | Perbincangan berjalan lancar |
Mata pelajaran | Sejarah |
kelas | 1A |
masa | 7 |
tajuk | Bab 5: kegemilangan Melaka |
Sub-tajuk | Pusat perdagangan –pelabuhan enterpot dan BM sebagai Linguafranca |
Objektif | -Menyatakan perbezaan antara pelabuhan Melaka dengan pelabuhan lain -menyatakan sebab BM digunakan di pelabuhan melaka |
Hasil pembelajaran | 3.3 membahaskan kejayaan Melaka sebagai pusat perdagangan di Melaka 3.4 meramalkan kegemilangan Malaysia tahun 2020 berbanding kegemilangan kesultanan Melayu Melaka sebagai pusat perdagangan |
aktiviti | -sesi soal jawab pelajaran lepas -penerangan guru -membuat catatan |
penerapan | Kegigihan, , bertanggungjawab |
patriotisme | Berkeyakinan Malaysia Boleh |
BBM/rujukan | Buku teks, peta |
Komen/refleksi | P&p berjalan lancar |
Tarikh : 13.4.11
Hari : Rabu
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2F dan 2L |
Masa | 1 dan 2 , 5 dan 6 |
Tajuk | Latihan bentuk PMR |
Objektif | -menjawab sebahagian daripada soalan yang diberikan |
FU | 8.0 |
FS | 8.8 (3.1) |
aktiviti | -penerangan guru -membuat latihan -perbincangan jawapan -BEBERAPA ORANG PELAJAR MELAKSANAKAN PLBS |
Sistem bahasa | tatabahasa |
Aspek bahasa | Pemahaman |
penerapan | Pengetahuan am |
nilai | Kerajinan |
BBM/rujukan | Kertas soalan |
Komen /refleksi | Pelajar dapat menjawab soalan dengan mudah |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 8 dan 9 |
Tajuk | Morfologi –imbuhan awalan beR- |
Objektif | - menyatakan sebahagian daripada kata dasar berdasarkan imbuhan yang diberi - memberi imbuhan beR yang sesuai sekurang-kurang 4 perkataan yang diberi |
FU | 2.0 |
FS | 2.1 (3.1 ) |
aktiviti | -Membaca petikan -perbincangan perkataan berimbuhan beR yang terdapat dalam petikan -membuat latihan |
Sistem bahasa | Tatabahasa |
Aspek bahasa | penulisan |
penerapan | Kesusasteraan melayu |
nilai | kerajinan |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | Berjalan lancar dan perlu bimbingan guru |
Tarikh : 14.4.2011
Hari : Khamis
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 5 dan 6 |
Tajuk | Sintaksis – simpulan bahasa |
Objektif | - menyatakan maksud sebahagian daripada simpulan bahasa berdasarkan gambar yang diberi - memadankan 4 daripada 6 simpulan bahasa dengan maksud yang diberi |
FU | 5.0 |
FS | 5.2 (2.1 ) |
aktiviti | -Membaca petikan -perbincangan simpulan bahasa yang terdapat dalam petikan -membuat latihan |
Sistem bahasa | peribahasa |
Aspek bahasa | penulisan |
penerapan | Kesusasteraan melayu |
nilai | bekerjasama |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | Berjalan lancar dan perlu bimbingan guru |
Mata pelajaran | Sejarah |
kelas | 1A |
masa | 9 |
tajuk | Bab 5: kegemilangan Melaka |
Sub-tajuk | Bab 5 –kegemilangan Melaka- Kuiz |
Objektif | -Menjawab sebahagian daripada soalan yang dikemukakan |
Hasil pembelajaran | - |
aktiviti | -mengemukakan soalan -murid menjawab |
penerapan | bekerjasama , bertanggungjawab |
patriotisme | Berkeyakinan Malaysia Boleh |
BBM/rujukan | Buku teks, nota |
Komen/refleksi | Kuiz berjalan lancar |
Tarikh : 15.4.2011
Hari : Jumaat
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2F dan 2L |
Masa | 1 dan 2 , 4 dan 5 |
Tajuk | Latihan bentuk PMR |
Objektif | -menjawab sebahagian daripada soalan yang diberikan |
FU | 8.0 |
FS | 8.8 (3.1) |
aktiviti | -penerangan guru -membuat latihan -perbincangan jawapan -BEBERAPA ORANG PELAJAR MELAKSANAKAN PLBS |
Sistem bahasa | tatabahasa |
Aspek bahasa | Pemahaman |
penerapan | umum |
nilai | Kerajinan, kesedaran |
BBM/rujukan | Kertas soalan |
Komen /refleksi | Pelajar dapat menjawab soalan dengan mudah |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | peralihan |
Masa | 6 dan 7 |
Tajuk | - |
Objektif | - |
FU | - |
FS | - |
aktiviti | -SESI PETANG BALIK AWAL- |
Sistem bahasa | - |
Aspek bahasa | - |
penerapan | - |
nilai | - |
BBM/rujukan | - |
Komen /refleksi | P& p TIDAK DILAKSANAKAN |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan