RPH MINGGU 12
Tarikh : 21.3.2011
Hari : Isnin
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 1 dan 2 |
Tajuk | Pemulihan –Kata berimbuhan meN |
Objektif | -Menyatakan sekurang-kurangnya 2 kata berimbuhan MeN berdasarkan gambar yang diberi. - membina 2 ayat berimbuhan meN berdasarkan senarai yang dibincangkan tadi |
FU | 8.0 |
FS | 8.3 (1.1) (1.2) |
aktiviti | -Meneliti gambar mengikut kumpulan masing-masing -mencari kata berimbuhan MeN berdasarkan gambar yang diberi -pembentangan |
Sistem bahasa | Tatabahasa |
Aspek bahasa | Pemahaman/lisan |
penerapan | Pertanian |
nilai | Kesedaran,bekerjasama |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | Segelintir pelajar terutama yang tidak tahu membaca perlu bimbingan guru dan kawan-kawan |
Mata pelajaran | Sejarah |
kelas | 1A |
masa | 3 |
tajuk | Bab 4- pengasasan kesultanan Melaka |
Sub-tajuk | Latihan subjektif |
Objektif | - Melengkapkan soalan-soalan yang diberikan dengan tepat |
Hasil pembelajaran | - |
aktiviti | -menjawab soalan subjektif -perbincangan soalan --pelajar membuat pembetulan |
penerapan | Kesedaran, bangga |
patriotisme | Mengharga jasa pemimpin |
KBT | Cintakan negara |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen/refleksi | Perbincangan berjalan lancar |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2F |
Masa | 8 dan 9 |
Tajuk | Novel – Di sebalik wajah –bab 10 dan 11 |
objektif | - menceritakan secara ringkas peristiwa dalam bab berkaitan --Memberi maksud sekurang-kurangnya 6 perkataan sukar dalam petikan - menjawab sebahagian daripad soalan dengan jelas |
FU | 7.0,10.0 |
FS | 7.1 (1.1) 10.6 (2.1) |
Aktiviti | -menceritakan secara ringkas bab berkaitan -mencari maksud perkataan sukar -menjawab soalan |
Sistem bahasa | Perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Pemahaman |
penerapan | Kesusasteraan Melayu |
nilai | Bekerjasama,bertanggungjawab |
BBM/rujukan | Teks komsas ,rujkan komsas |
Komen/refleksi | Perbincangan berjalan dengan lancar |
Tarikh : 22.3.2011
Hari : Selasa
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2L |
Masa | 3 dan 4 |
Tajuk | Novel – Di sebalik wajah –bab 10 dan 11 |
objektif | - menceritakan secara ringkas peristiwa dalam bab berkaitan --Memberi maksud sekurang-kurangnya 6 perkataan sukar dalam petikan - menjawab sebahagian daripad soalan dengan jelas |
FU | 7.0,10.0 |
FS | 7.1 (1.1) 10.6 (2.1) |
Aktiviti | -menceritakan secara ringkas bab berkaitan -mencari maksud perkataan sukar -menjawab soalan |
Sistem bahasa | Perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Pemahaman |
penerapan | Kesusasteraan Melayu |
nilai | Bekerjasama,bertanggungjawab |
BBM/rujukan | Teks komsas ,rujkan komsas |
Komen/refleksi | Perbincangan berjalan dengan lancar |
Mata pelajaran | Sejarah |
kelas | 1A |
masa | 7 |
tajuk | Bab 5- Kegemilangan Melaka |
Sub-tajuk | a. Pengenalan b. Factor-faktor kegemilangan Melaka c. Pentadbiran yang sistematik |
Objektif | - Menyatakan factor-faktor kegemilangan - Menyatakan tugas-tugas pembesar berempat |
Hasil pembelajaran | 1.1 mendefinisikan konsep pembesar lipatan 3.1 membuat inferens tentang system pembesar empat lipatan dengan system Jemaah sekarang |
aktiviti | -penerangan guru -perbincangan tugas pembesar empat lipatan --kuiz pendek |
penerapan | Kesedaran, bangga |
patriotisme | Tanggungjawab bersama asas kegemilangan |
KBT | Bangga dengan system pentadbiran negara yang ada sekarang |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen/refleksi | Perbincangan berjalan lancar |
Tarikh : 23.3.2010
Hari : Rabu
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2F/2L |
Masa | 1 dan 2 , 5 dan 6 |
Tajuk | Karangan – surat rasmi |
objektif | - mengenalpasti format surat rasmi --Menghasilkan surat rasmi dengan foramat yang betul |
FU | 9.0,12.0 |
FS | 9.1 (1.1) 12.64 (1.1) |
Aktiviti | -membaca contoh surat rasmi -penerangan guru tentang format surat rasmi -menghasilkan surat rasmi dengan tepat |
Sistem bahasa | Perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Penulisan |
penerapan | Pengetahuan am |
nilai | Bekerjasama,kesedaran |
BBM/rujukan | Buku teks. Contoh surat rasmi |
Komen/refleksi | P & p berjalan lancar |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 8 dan 9 |
Tajuk | Pemulihan –menyusun ayat menjadi karangan lengkap |
Objektif | -Menyusun ayat menjadi satu perenggan yang lengkap |
FU | 8.0 |
FS | 8.3 (1.1) (3.1) |
aktiviti | -Membaca ayat yang diberi -perbincangan dalam menyusun ayat -membuat latihan |
Sistem bahasa | Perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Penulisan |
penerapan | Pendidikan moral |
nilai | Bertanggungjawab ,bekerjasama, semangat kejiranan |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | Segelintir pelajar terutama yang tidak tahu membaca perlu bimbingan guru dan kawan-kawan |
Tarikh : 24.3.2011
Hari : Khamis
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 5 dan 6 |
Tajuk | Pemulihan –mencari makna dan membina ayat |
Objektif | -Memberi maksud 4 dpd 6 perkataan yang diberi - membina dengan melengkapkan 4 dpd 6 ayat yang diberikan |
FU | 8.0 |
FS | 8.3 (1.1) (2.1) |
aktiviti | -perbincangan maksud perkataan yang diberi -melengkapkan ayat yang diberi |
Sistem bahasa | Perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Penulisan/lisan |
penerapan | Pendidikan moral |
nilai | semangat kejiranan |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | Segelintir pelajar terutama yang tidak tahu membaca perlu bimbingan guru dan kawan-kawan |
Mata pelajaran | Sejarah |
kelas | 1A |
masa | 9 |
tajuk | UJIAN BULANAN MAC |
Sub-tajuk | -bahagian 1 |
Objektif | - Menjawab sebahagian soalan dengan tepat |
Hasil pembelajaran | - |
aktiviti | -menjawab soalan |
penerapan | Kesedaran, bangga |
patriotisme | - |
KBT | - |
BBM/rujukan | Kertas soalan |
Komen/refleksi | Ujian berjalan lancar |
Tarikh : 25.3.2011
Hari : Jumaat
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2L / 2F |
Masa | 1 dan 2 / 5 dan6 |
Tajuk | Novel – Di sebalik wajah –bab 13 dan 14 |
objektif | - menceritakan secara ringkas peristiwa dalam bab berkaitan --Memberi maksud sekurang-kurangnya 6 perkataan sukar dalam petikan - menjawab sebahagian daripad soalan dengan jelas |
FU | 7.0,10.0 |
FS | 7.1 (1.1) 10.6 (2.1) |
Aktiviti | -menceritakan secara ringkas bab berkaitan -mencari maksud perkataan sukar -menjawab soalan |
Sistem bahasa | Perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Pemahaman |
penerapan | Kesusasteraan Melayu |
nilai | Bekerjasama,bertanggungjawab |
BBM/rujukan | Teks komsas ,rujkan komsas |
Komen/refleksi | Perbincangan berjalan dengan lancar |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 6 dan 7 |
Tajuk | Bacaan luas – sepak takraw |
Objektif | - membaca petikan dengan sebutan dan intonasi yang betul -Memberi maksud 5 dpd 7 perkataan yang diberi |
FU | 8.0 |
FS | 8.3 (1.1) (3.1) |
aktiviti | - membaca petikan - perbincangan isi petikan -perbincangan maksud perkataan berdasarkan petikan |
Sistem bahasa | Perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Pehamanan/lisan |
penerapan | PJK |
nilai | semangat kesukanan |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | P&p berjalan lancar |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan