RPH MINGGU 13
Tarikh : 28.3 2011
Hari : Isnin
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 1 dan 2 |
Tajuk | PROGAM NILAM |
Objektif | - membaca seberapa banyak buku cerita -memahami isi dan jalan cerita dalam buku yang dibaca |
FU | 6.0 |
FS | 6.5 (1.1) |
aktiviti | -Membaca buku cerita -mencatat maklumat buku yang dibaca dalam buku rekod nilam |
Sistem bahasa | Perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Pemahaman |
penerapan | Pengetahuan am, kesusasteraan melayu |
nilai | Kerajinan, kesedaran |
BBM/rujukan | Buku cerita di perpustakaan |
Komen /refleksi | Berjalan lancar |
Mata pelajaran | Sejarah |
kelas | 1A |
masa | 3 |
tajuk | Ujian Bulanan mac |
Sub-tajuk | Sambungan bahagian 2 |
Objektif | - Menjawab sebahagian soalan dengan tepat |
Hasil pembelajaran | -TIADA- |
aktiviti | -menjawab soalan ujian |
penerapan | Kegigihan, tekun , kerajinan |
patriotisme | Berwawasan |
KBT | - |
BBM/rujukan | Kertas ujian |
Komen/refleksi | Pelajar dapat menjawab soalan dengan tenang dan yakin |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2F |
Masa | 8 dan 9 |
Tajuk | Komsas-sajak persahabatan |
Objektif | -mendeklamasikan sajak dengan sebutan dan intonasi yang betul -menyatakan maksud sajak rangkap demi rangkap -membuat rumusan sajak secara keseluruhan dari segi tema dan sebagainya - memberi sekurang-kurangnya 2 nilai dan pengajaran sajak |
FU | 7.0 ,10 .0 |
FS | 7.5 (1.4) ,10.5 (1.4) |
aktiviti | -membaca sajak - perbincangan maksud sajak -perbincangan maksud perbendaharaan kata -membuat rumusan keseluruhan |
Sistem bahasa | Kosa kata/perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Lisan,pemahaman |
penerapan | Kesusasteraan Melayu |
nilai | Menghormati rakan , berprasangka baik,bersatu padu |
BBM/rujukan | Teks komsas, rujukan komsas t2 |
Komen /refleksi | Perbincangan berjalan lancar |
Tarikh : 29.3.2011
Hari : Selasa
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2L |
Masa | 3 dan 4 |
Tajuk | Komsas-sajak persahabatan |
Objektif | -mendeklamasikan sajak dengan sebutan dan intonasi yang betul -menyatakan maksud sajak rangkap demi rangkap -membuat rumusan sajak secara keseluruhan dari segi tema dan sebagainya - memberi sekurang-kurangnya 2 nilai dan pengajaran sajak |
FU | 7.0 ,10 .0 |
FS | 7.5 (1.4) ,10.5 (1.4) |
aktiviti | -membaca sajak - perbincangan maksud sajak -perbincangan maksud perbendaharaan kata -membuat rumusan keseluruhan |
Sistem bahasa | Kosa kata/perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Lisan,pemahaman |
penerapan | Kesusasteraan Melayu |
nilai | Menghormati rakan , berprasangka baik,bersatu padu |
BBM/rujukan | Teks komsas, rujukan komsas t2 |
Komen /refleksi | P&p berjalan lancar |
Mata pelajaran | Sejarah |
kelas | 1A |
masa | 7 |
tajuk | Ujian Bulanan mac |
Sub-tajuk | PEMBETULAN- bahagian 1 |
Objektif | - Menjawab sebahagian soalan dengan tepat |
Hasil pembelajaran | -TIADA- |
aktiviti | -perbincangan soalan ujian -membuat pembetulan |
penerapan | Kegigihan, tekun , kerajinan |
patriotisme | Berwawasan |
KBT | - |
BBM/rujukan | Kertas ujian |
Komen/refleksi | Perbincangan berjalan lancar |
Tarikh : 30.3.2011
Hari : Rabu
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2F dan 2L |
Masa | 1 dan 2 , 5 dan 6 |
Tajuk | Karangan- kepentingan sungai |
Objektif | -menyatakan sekurang-kurangnya 3 isi penting -menghuraikan ketiga-tiga isi penting dengan jelas |
FU | 9..0 ,12 .0 |
FS | 9.1 (1.1) ,12.4 (1.1) |
aktiviti | -penerangan guru - perbincangan dalam kumpulan -pembentangan setiap kumpulan -ulasan guru -membuat latihan karangan |
Sistem bahasa | Kosa kata/perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Penulisan |
penerapan | Pengetahuan am |
nilai | Bertanggungjawab,kesedaran |
BBM/rujukan | Rujukan BM PMR |
Komen /refleksi | Perbincangan berjalan lancar |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 8 dan 9 |
Tajuk | Kejayaan Malaysia pada Peringkat Antarabangsa |
Objektif | - membaca petikan dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang sesuai -menyatakan sekurang-kurangnya 4 daripada 8 perbendaharaan kata yang diberikan - menjawab 2 daripada 4 soalan yang diberikan |
FU | 3.0 |
FS | 3.2 (1.1,2.1) |
aktiviti | - Membaca petikan - mencari maksud perbendaharaan kata -menjawab soalan |
Sistem bahasa | Perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Pemahaman |
penerapan | Pengetahuan am |
nilai | Bangga,menghargai |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | P&p berjalan lancar dengan bimbingan guru |
Tarikh : 31.3.2011
Hari : Khamis
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 5 dan 6 |
Tajuk | Kata seru |
Objektif | - membaca contoh ayat seru -melengkapkan 9 daripada 12 ayat yang diberikan dengan kata seru yang sesuai |
FU | 5.0 |
FS | 5.2 (1.1) |
aktiviti | - Membaca contoh ayat seru - menjelaskan penggunaan kata seru kepada pelajar -melengkapkan ayat |
Sistem bahasa | tatabahasa |
Aspek bahasa | Pemahaman |
penerapan | Pengetahuan am |
nilai | Bangga,bekerjasama |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | P&p berjalan lancar dengan bimbingan guru |
Mata pelajaran | Sejarah |
kelas | 1A |
masa | 9 |
tajuk | Ujian Bulanan mac |
Sub-tajuk | PEMBETULAN- bahagian 2 |
Objektif | - Menjawab sebahagian soalan dengan tepat |
Hasil pembelajaran | - |
Aktiviti | -perbincangan soalan ujian -membuat pembetulan |
Penerapan | Kegigihan, tekun , kerajinan |
Patriotism | Berwawasan |
KBT | - |
BBM/rujukan | Kertas ujian |
Komen/refleksi | Perbincangan berjalan lancar |
Tarikh : 1.4.2011
Hari : Jumaat
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2L dan 2F |
Masa | 1 dan 2 , 4 dan 5 |
Tajuk | Kata praklausa-kata seru,kata tanya dan kata perintah |
Objektif | -membina sekurang-kurangnya 5 ayat seru, 5 ayat tanya dan 5 ayat perintah - |
FU | 7..0 ,12 .0 |
FS | 7.1 (1.1) ,12.2 (1.1) |
aktiviti | -penerangan guru - membaca contoh -membuat latihan |
Sistem bahasa | tatabahasa |
Aspek bahasa | Penulisan |
penerapan | Pengetahuan am |
nilai | kerajinan |
BBM/rujukan | Buku teks,rujukan BM T2 |
Komen /refleksi | Pelajar dapat membina ayat dengan tepat |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 6 dan 7 |
Tajuk | Membina ayat tunggal daripada Kata seru |
Objektif | - membaca contoh ayat seru -melengkapkan 9 daripada 12 ayat yang diberikan dengan kata seru yang sesuai |
FU | 5.0 |
FS | 5.2 (3.1) |
aktiviti | - Membaca contoh ayat seru - menjelaskan penggunaan kata seru kepada pelajar -membina ayat |
Sistem bahasa | Tatabahasa |
Aspek bahasa | Pemahaman/penulisan |
penerapan | Pengetahuan am |
nilai | Kerajinan, bekerjasama |
BBM/rujukan | Buku teks, rujukan bm darjah 6 |
Komen /refleksi | Pelajar-pelajar lemah dibenarkaan menyalin ayat daripada buku rujukan |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan