RPH MINGGU 4 2014
Tarikh : 20.1.14
Hari : Isnin
Kelas
|
1A / 1N
|
masa
|
1 dan 2 / 5 dan 6
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Tajuk
|
Simpulan bahasa
|
Objektif
|
-Menyatakan
sebahagian daripada maksud
simpulan bahasa yang diberi
- melengkapkan petikan dengan simpulan bahasa yang sesuai
|
Aktiviti
|
-Memberi maksud simpulan bahasa
-Melengkapkan petikan
|
FU
FS
|
1.0, 7.0
1.4 (1.2) 7.3 (1.2)
|
Sistem bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
pemahaman
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
Bekerjasama , kesedaran
|
BBM/Rujukan
|
Buku Teks
|
Komen/Refleksi
|
Pelajar dapat memberi maksud dan memberi jawapan bagi soalan yang dikemukakan
-
Kelas !N perlu bimbingan guru
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
Penjodoh
bilangan
|
Objektif
|
-
melengkapkan separuh daripada latihan
dengan penjodoh bilangan yang sesuai
|
FU
FS
|
7.2 (1.2)
1.0 (1.3)
|
Aktiviti
|
-
Membaca
petikan
-
Menyenaraikan
penjodoh bilangan yang terdapat
dalam petikan
-
Membuat latihan
|
Sistem
bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
penulisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
Kerajinan,
kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat menjawab soalan dengan tepat
|
Tarikh : 21.1.14
Hari : Selasa
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
1 dan 2
|
Tajuk
|
Peribahasa
– simpulan bahasa
|
Objektif
|
- membaca
dialog dengan intonasi yang sesuai
-Menyatakan sekurang-kurangnya 5 maksud
peribahasa yang diberikan
-
melengkapkan ayat dengan simpulan bahasa yang sesuai
|
FU
FS
|
1.0, 10.0
1.2(2.1),
10.5(1.5)
|
Aktiviti
|
-
Membaca petikan dialog
-
Perbincangan petikan
-
Menggariskan peribahasa dalam petikan
-
Berbincang maksud peribahasa dalam
kumpulan
-
Pembentangan maksud (setiap kumpulan satu
peribahasa)
-
Membuat latihan
|
Sistem
bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
Pemahaman
dan penulisan
|
Penerapan
|
Pendidikan
moral
|
Nilai
|
Kerajinan,
bertanggungjawab
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat memberi maksud peribahasa dengan bimbingan guru
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
1N /1A
|
Masa
|
5 dan 6 / 8 dan 9
|
Tajuk
|
Antologi : Pantun 2 kerat (nasihat)
|
Objektif
|
Memberi maksud sekurang-kurangnya 3 rangkap pantun
|
FU
FS
|
7.0, 10.0
7.5(1.5),10.3, 10.5(1.4)
|
Aktiviti
|
-
Membaca pantun
-
Perbincangan maksud pantun
-
Membuat rumusan keseluruhan dari segi tema,
persoalan, bahasa, bentuk, nilai dan pengajaran
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman/lisan
|
Penerapan
|
Pendidikan moral
|
nilai
|
Kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku teks/komsas/antologi
|
Komen/refleksi
|
Pelajar dapat memberi maksud dengan jelas dengan bimbingan guru
|
Tarikh : 22.1.14
Hari : Rabu
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C /2N
|
Masa
|
1 dan 2 / 6 dan 7
|
Tajuk
|
-Komsas-pantun empat kerat(agama)
|
Objektif
|
-menyatakan
maksud pantun rangkap demi rangkap
-menyatakan
tema dan rumusan keseluruhan pantun
|
FU
|
10.0 , 7.0
|
FS
|
10.3 ,10.5 (1.6) , 7.5 (1.5)
|
aktiviti
|
-membaca
pantun
-perbincangan
maksud
-perbincangan
/membuat rumusan tentang pantun
-membuat
catatan
|
Sistem
bahasa
|
Kosa
kata
|
Aspek
bahasa
|
Lisan
/,pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
nilai
|
Perpaduan,bersatu
padu
|
BBM/rujukan
|
Teks
komsas, rujukan komsas t2
|
Komen
/refleksi
|
Pelajar
dapat memberi maksud pantun dengan bimbingan
guru
|
Tarikh : 23.1.14
Hari : Khamis
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
1
dan 2
|
Tajuk
|
Surat
Tidak Rasmi
|
objektif
|
-menulis
surat tidak rasmi dengan format yang betul dan menepati kehendak soalan
|
Fu
|
12.4 (1.40
|
FS
|
7.1
(1.1)
|
Aktiviti
|
-Membaca petikan dan perbincangan petikan
-Mengenalpasti
format penulisan surat
-Menulis
surat kiriman tidak rasmi
|
Sistem
bahasa
|
Kosa
kata
|
Aspek
bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Pengetahuan am, geografi
|
nilai
|
Bertanggungjawab
, bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat menulis surat kiriman tidak
rasmi dengan baik
|
Kelas
|
1A /1N
|
masa
|
6 dan 7 / 8 dan 9
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Tajuk
|
Bacaan NILAM
|
Objektif
|
-Membaca seberapa banyak buku cerita
|
Aktiviti
|
-membaca beberapa buah buku
cerita
|
FU
FS
|
-
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
lisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
Kesedaran, bertanggungjawab
|
BBM/Rujukan
|
Buku cerita
|
Komen/Refleksi
|
-Pelajar membaca buku dengan
senyap
|
Tarikh : 24.1.14
Hari : Jumaat
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
1
dan 2
|
Tajuk
|
Surat
Tidak Rasmi
|
objektif
|
-menulis
surat tidak rasmi dengan format yang betul dan menepati kehendak soalan
|
Fu
|
12.4 (1.40
|
FS
|
7.1
(1.1)
|
Aktiviti
|
-Membaca petikan dan perbincangan petikan
-Mengenalpasti
format penulisan surat
-Menulis
surat kiriman tidak rasmi
|
Sistem
bahasa
|
Kosa
kata
|
Aspek
bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Pengetahuan am, geografi
|
nilai
|
Bertanggungjawab
, bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat menulis surat kiriman tidak
rasmi dengan baik dengan bimbingan guru
|
Tarikh : 25.1.14
Hari : Sabtu (Isnin)
Kelas
|
1A / 1N
|
masa
|
1 dan 2 / 5 dan 6
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Tajuk
|
Kata nama diri dan kata nama tunjuk
|
Objektif
|
-- melengkapkan petikan dengan kata nama diri dan nama tunjuk yang sesuai
|
Aktiviti
|
-penerangan guru tentang kata nama diri dan tunjuk
-Melengkapkan petikan
|
FU
FS
|
1.0, 7.0
1.4 (1.2) 7.3 (1.2)
|
Sistem bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
pemahaman
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
Bekerjasama
|
BBM/Rujukan
|
Buku Teks
|
Komen/Refleksi
|
Pelajar dapat memberi
jawapan bagi soalan yang dikemukakan
-
Kelas !N perlu bimbingan guru
|
Kelas
|
2c
|
masa
|
8 dan 9
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Tajuk
|
Bacaan NILAM
|
Objektif
|
-Membaca seberapa banyak buku
cerita
|
Aktiviti
|
-membaca beberapa buah buku
cerita
|
FU
FS
|
-
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
lisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
Kesedaran, bertanggungjawab
|
BBM/Rujukan
|
Buku cerita
|
Komen/Refleksi
|
-Pelajar membaca buku dengan
senyap
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan