RPH MINGGU 7 2014
Tarikh :10.2.14
Hari : Isnin
Kelas
|
1A / 1N
|
masa
|
1 dan 2 / 5 dan 6
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Tajuk
|
Kata kerja
|
Objektif
|
-- melengkapkan 6
dpd 10 ayat yang diberikan
dengan kata kerja yang sesuai
|
Aktiviti
|
-membaca petikan yang diberikab dengan bacaan kuat
- perbincangan tentang petikan
-Memberi beberapa
contoh kata kerja yang terdapat dalam petikan
- membuat latihan
|
FU
FS
|
7.0 (1.1)
7.2 ( 1.2)
|
Sistem bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
kerajinan
|
BBM/Rujukan
|
Buku Teks
|
Komen/Refleksi
|
Pelajar dapat
memberi jawapan bagi soalan
yang dikemukakan
-
Kelas !N perlu bimbingan guru
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
masa
|
8
dan 9
|
tajuk
|
Kata
kerja- transitif dan tak transitif
|
objektif
|
Membina
ayat dengan kata kerja transitif dan tak transitif dengan tepat
|
Fu
|
2.0
, 8.0
|
FS
|
2.2
(1.2) 8.2 (1.2)
|
aktiviti
|
Penerangan
dan perbincangan
Membaca
contoh kata kerja transitif dan tak transitif
Membina
ayat
|
System
bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
Pemahaman
|
penerapan
|
Perdagangan/kesihatan
|
nilai
|
Bekerjasama
|
KBT
|
Mengetahui
pemakanan seimbang
|
BBM/rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti kata kerja transitif dan tak transitif
|
Tarikh : 11.2.14
Hari : Selasa
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
masa
|
1
dan 2
|
tajuk
|
Kata
kerja- transitif dan tak transitif
|
objektif
|
Melengkapkan
ayat denga kata kerja secara lisan
|
Fu
|
2.0
, 8.0
|
FS
|
2.2
(1.2) 8.2 (1.2)
|
aktiviti
|
Penerangan
oleh guru
Membaca
contoh kata kerja transitif dan tak transitif
Melengkapkan
ayat secara lisan
|
System
bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
Pemahaman
|
penerapan
|
Perdagangan/kesihatan
|
nilai
|
Bekerjasama
|
KBT
|
Mengetahui
pemakanan seimbang
|
BBM/rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti kata kerja transitif dan tak transitif
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
1N /1A
|
Masa
|
5 dan
6 / 8 dan 9
|
Tajuk
|
Komsas –tema dan persoalan
|
Genre
|
novel
|
Objektif
|
- menjelaskan tema novel secara
terperinci
-menyatakan dan menghuraikan
persoalan-persoalan yang ada dalam novel
|
FU
|
10 .0
|
FS
|
10.1 (1.1) 10.2 (1.1)
|
aktiviti
|
-penerangan guru
-perbincangan dan pembentangan
-ulasan guru
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan,pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
Melayu
|
nilai
|
Bekerjasama,kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas t1
|
Komen /refleksi
|
Perbincangan antara pelajar berjalan lancar
1N – dengan bimbingan guru
|
Tarikh : 12.2.14
Hari : Rabu
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C /2N
|
Masa
|
1 dan 2 / 6 dan 7
|
Tajuk
|
Komsas-antologi – anak penggunting rambut
|
Objektif
|
- menceritakan peristiwa dalam cerpen secara ringkas
-menyatakan sekurang-kuranhnya 7
maksud kosa kata dalam petikan
|
FU
|
10 .0
|
FS
|
10.1 (1.1) 10.2 (1.1)
|
Aktiviti
|
-penerangan guru
-perbincangan dan pembentangan
-ulasan guru
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan,pemahaman
|
Penerapan
|
Kesusasteraan
Melayu
|
Nilai
|
Kasih
sayang, bertanggungjawab
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas t2
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat memahami cerita dengan jelas
dan menjawab soalan secara lisan dengan ringkas
|
Tarikh : 13.2.14
Hari : Khamis
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
1 dan 2
|
Tajuk
|
Karangan – menyusun perenggan
|
Objektif
|
-menyusun
perenggan dengan tepat
|
FU
|
12 .0
(1.2)
|
FS
|
2.0
(1.1)
|
aktiviti
|
-penerangan
guru
-
perbincangan dalam kumpulan
-pembentangan
-ulasan
guru
-membuat
latihan karangan
|
Sistem
bahasa
|
Kosa
kata/perbendaharaan kata
|
Aspek
bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Pengetahuan
am
|
nilai
|
Bertanggungjawab,kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Rujukan
Buku teks BM
|
Komen
/refleksi
|
Pelajar
dapat menyusun karangan dengan betul – DITUNDA KERANA SAMBUTAN TAHUN BARU
CINA PERINGKAT SEKOLAH
|
Kelas
|
1A
|
masa
|
6 dan 7
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Tajuk
|
AYAT TOPIK DAN AYAT HURAIAN
|
Objektif
|
-Menghasilkan satu AYAT TOPIK
DAN SATU AYAT HURAIAN
|
Aktiviti
|
-membaca contoh KEDUA-DUA AYAT
- perbincangan DALAM KUMPULAN
-PEMBENTANGAN SETIAP KUMPULAN
- ULASAN GURU
|
FU
FS
|
2.0
(1.1)
7.0 (1.1)
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
Kesedaran, bertanggungjawab
|
BBM/Rujukan
|
Buku teks
|
Komen/Refleksi
|
-PELAJAR DAPAT MEMBINA AYAT TOPIK DAN AYAT HURAIAN
-
P&P 1N ditunda kerana ada
PERHIMPUNAN
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
1N
|
Masa
|
8
dan 9
|
Tajuk
|
SAMBUNGAN - Surat Tidak Rasmi
|
objektif
|
-menulis
surat tidak rasmi dengan format yang betul dan menepati kehendak soalan
|
Fu
|
12.4 (1.40
|
FS
|
7.1
(1.1)
|
Aktiviti
|
-Membaca petikan dan perbincangan petikan
-Mengenalpasti
format penulisan surat
-MENYALIN surat kiriman tidak rasmi
|
Sistem
bahasa
|
Kosa
kata
|
Aspek
bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Pengetahuan am
|
nilai
|
Bertanggungjawab
, bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat MENYALIN surat kiriman tidak
rasmi dengan baik dengan bimbingan guru
|
Tarikh : 14.2.14
Hari : Jumaat
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
1 dan 2
|
Tajuk
|
Karangan – menyusun perenggan
|
Objektif
|
-menyusun
perenggan dengan tepat
|
FU
|
12 .0
(1.2)
|
FS
|
2.0
(1.1)
|
aktiviti
|
-penerangan
guru
-
perbincangan dalam kumpulan
-pembentangan
-ulasan
guru
-membuat
latihan karangan
|
Sistem
bahasa
|
Kosa
kata/perbendaharaan kata
|
Aspek
bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Pengetahuan
am
|
nilai
|
Bertanggungjawab,kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Rujukan
Buku teks BM
|
Komen
/refleksi
|
Pelajar
dapat menyusun karangan dengan betul
|
Terima Kasih kerana telah menyediakan bolg rph untuk minggu pertama hingga minggu ke 7 untuk semakan saya.
BalasPadamBlog tuan lengkap dan menarik.
Sila kekalkan usaha murni ini.
“People who love going to work are more productive and more creative” –Simon Sinek