RPH MINGGU 3 2014
Tarikh : 13.1.14
Hari : Isnin
Kelas
|
1A / 1N
|
masa
|
1 dan 2 / 5 dan 6
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Tajuk
|
Kata Nama – Khas dan Am
|
Objektif
|
Menggariskan atau mengasingkan kata nama Am dan kata nama Khas dalam petikan
|
Aktiviti
|
-Menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 kata nama Am dalam
petikan
-Menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 kata nama Khas dalam
petikan
|
FU
FS
|
1.0, 7.0
1.2, 7.1
|
Sistem bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
Kesedaran, bekerjasama
|
BBM/Rujukan
|
Buku Teks
|
Komen/Refleksi
|
Pelajar dapat mengenalpasti KNA dan KNK
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
Peribahasa
– simpulan bahasa
|
Objektif
|
- membaca
dialog dengan intonasi yang sesuai
-Menyatakan sekurang-kurangnya 5 maksud
peribahasa yang diberikan
-
melengkapkan ayat dengan simpulan bahasa yang sesuai
|
FU
FS
|
1.0, 10.0
1.2(2.1),
10.5(1.5)
|
Aktiviti
|
-
Membaca petikan dialog
-
Perbincangan petikan
-
Menggariskan peribahasa dalam petikan
-
Berbincang maksud peribahasa dalam
kumpulan
-
Pembentangan maksud (setiap kumpulan satu
peribahasa)
-
Membuat latihan
|
Sistem
bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
Pemahaman
dan penulisan
|
Penerapan
|
Pendidikan
moral
|
Nilai
|
Kerajinan,
bertanggungjawab
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar dapat
memberi maksud hasil perbincangan
|
Tarikh : 14.1.14
Hari ; Selasa
CUTI MAULIDUL
RASUL
|
Tarikh :15.1.14
Hari : Rabu
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C /2N
|
Masa
|
1 dan 2 / 6 dan 7
|
Tajuk
|
-Komsas-pantun empat kerat(perpaduan dan
muhibbah)
|
Objektif
|
-menyatakan
maksud pantun rangkap demi rangkap
-menyatakan
tema dan rumusan keseluruhan pantun
|
FU
|
10.0 , 7.0
|
FS
|
10.3 ,10.5 (1.6) , 7.5 (1.5)
|
aktiviti
|
-membaca
pantun
-perbincangan
maksud
-perbincangan
/membuat rumusan tentang pantun
-membuat
catatan
|
Sistem
bahasa
|
Kosa
kata
|
Aspek
bahasa
|
Lisan
/,pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
nilai
|
Perpaduan,bersatu
padu
|
BBM/rujukan
|
Teks
komsas, rujukan komsas t2
|
Komen
/refleksi
|
Perbincangan
berjalan lancar
|
Tarikh : 16.1.14
Hari : Khamis
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
1
dan 2
|
Tajuk
|
Ringkasan
-punca-punca
berlakunya gengsterisme
|
objektif
|
-menyatakan
sekurang-kurangnya 5 isi penting daripada petikan
-menghasilkan
ringkasan yang baik
-menjawab
soalan
|
Fu
|
1.0 ,
8.0
|
FS
|
1.1
(1.1) 8.2 (1.2)
|
Aktiviti
|
-Membaca petikan dan perbincangan petikan
-Menggariskan
isi-isi penting yang berkaitan
-Membuat
ringkasan dan menjawab soalan
berkaitan
|
Sistem
bahasa
|
Kosa
kata
|
Aspek
bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Pengetahuan am
|
nilai
|
Bertanggungjawab
, bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Kertas soalan
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat menghasilkan satu ringkasan yang baik
|
Kelas
|
1A /1N
|
masa
|
6 dan 7 / 8 dan 9
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Tajuk
|
Karangan – surat tidak rasmi
|
Objektif
|
-Menghasilkan surat tidak
rasmi dengan format yang betul
- menghuraikan
maklumat-maklumat yang berkaitan dengan jelas
|
Aktiviti
|
-membaca contoh surat tidak
rasmi
- perbincangan isi
petikan-penerangan format oleh guru
-menulis surat tidak rasmi
|
FU
FS
|
8.0 , 9.0
8.2 (1.2)
, 9.2 (1.2)
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
Kesedaran, bertanggungjawab
|
BBM/Rujukan
|
Buku teks, buku rujukan
|
Komen/Refleksi
|
-Pelajar dapat menulis surat
dengan format yang betul (1A)
-T 1N DITUNDA
KERANA ADA PERHIMPUNAN
|
Tarikh : 17.1.14
Hari : Jumaat
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
1
dan 2
|
Tajuk
|
Ringkasan
-punca-punca
berlakunya gengsterisme
|
objektif
|
-menyatakan
sekurang-kurangnya 5 isi penting daripada petikan
-menghasilkan
ringkasan yang baik
-menjawab
soalan
|
Fu
|
1.0 ,
8.0
|
FS
|
1.1
(1.1) 8.2 (1.2)
|
Aktiviti
|
-Membaca petikan dan perbincangan petikan
-Menggariskan
isi-isi penting yang berkaitan
-Membuat
ringkasan dan menjawab soalan
berkaitan
|
Sistem
bahasa
|
Kosa
kata
|
Aspek
bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Pengetahuan am
|
nilai
|
Bertanggungjawab
, bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Kertas soalan
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat menghasilkan satu ringkasan yang baik dengan bimbingan guru
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan