RPH MINGGU 5 2013
Tarikh :28.1.13
Hari :
Isnin
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
1
dan 2
|
Tajuk
|
Hari
pertama di sekolah baharu
|
Objektif
|
-
Menjawab
2 daripada 4 soalan yang dikemukakan
|
FU
FS
|
2.0
2.1
(2.1, 3.1)
|
Aktiviti
|
-
Membaca petikan secara beramai -ramai
-
Perbincangan
petikan
-
Menjawab
soalan
|
Sistem
bahasa
|
Kosa
kata
|
Aspek
bahasa
|
pemahaman
|
Penerapan
|
geografi
|
Nilai
|
kesedaran
|
BBM/Rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
p&p
berjalan lancar dan pelajar dapat menjawab soalan dengan tepat melaui
perbincangan secara berpasangan
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C /2N
|
Masa
|
5 dan 6 / 8 dan 9
|
Tajuk
|
Kata ganti nama tunjuk dan kata ganti nama
diri
|
Objektif
|
-melengkapkan separuh daripada ayat dengan kata ganti
nama tunjuk dan ganti nama diri dengan tepat
|
FU
|
2,0
|
FS
|
2.5 (2.2)
|
aktiviti
|
-perbincangan dan membaca contoh bagi kedua-dua kata
ganti nama
-membuat latihan
|
Sistem
bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
Pendidikan
moral
|
nilai
|
bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku
teks / rujukan tatabahasa t2
|
Komen
/refleksi
|
Pelajar
dapat menjawab sebahagian soalan
dengan tepat
|
Tarikh
:29.1.13
Hari :
Selasa
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
5 dan 6
|
Tajuk
|
-Komsas-pantun empat kerat(perpaduan dan
muhibbah serta agama)
-PBS
DILAKSANAKAN
|
Objektif
|
-menyatakan
maksud pantun rangkap demi rangkap
-menyatakan
tema dan rumusan keseluruhan pantun
|
FU
|
10.0 , 7.0
|
FS
|
10.3 ,10.5 (1.6) , 7.5 (1.5)
|
aktiviti
|
-membaca
pantun
-perbincangan
maksud
-perbincangan
/membuat rumusan tentang pantun
-membuat
catatan
|
Sistem
bahasa
|
Kosa
kata
|
Aspek
bahasa
|
Lisan
/,pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
nilai
|
Perpaduan,bersatu
padu
|
BBM/rujukan
|
Teks
komsas, rujukan komsas t2
|
Komen
/refleksi
|
Perbincangan
berjalan lancar
|
Tarikh
:30.1.13
Hari
:Rabu
Kelas
|
2C
|
Masa
|
3 dan 4
|
Tajuk
|
-Komsas-pantun empat kerat(perpaduan dan
muhibbah)
-PBS
DILAKSANAKAN
|
Objektif
|
-menyatakan
maksud pantun rangkap demi rangkap
-menyatakan
tema dan rumusan keseluruhan pantun
|
FU
|
10.0 , 7.0
|
FS
|
10.3 ,10.5 (1.6) , 7.5 (1.5)
|
aktiviti
|
-membaca
pantun
-perbincangan
maksud
-perbincangan
/membuat rumusan tentang pantun
-membuat
catatan
|
Sistem
bahasa
|
Kosa
kata
|
Aspek
bahasa
|
Lisan
/,pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
nilai
|
Perpaduan,bersatu
padu
|
BBM/rujukan
|
Teks
komsas, rujukan komsas t2
|
Komen
/refleksi
|
Perbincangan
berjalan lancar
|
Mata
pelajaran
|
Sejarah
|
Kelas
|
3C
|
Masa
|
7
|
Tajuk
|
bab 1 :
Pemerintahan Jepun di Negara Kita
|
Sub topic
|
latihan
|
Objektif
|
-Menjawab sebahagian
daripada soalan yang dikemukakan
|
Hasil
pembelajaran
|
-
|
Aktiviti
|
-
Perbincangan
soalan
-
Membuat
latihan
|
Penerapan
|
kebijaksanaan
|
KBT
|
-
|
Patriotisme
|
Cintakan
negara
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat menjawab soalan dengan mudah
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
8 dan
9
|
Tajuk
|
Kata
ganti nama diri
|
Objektif
|
-
Membina
4 daripada 8 ayat dengan menggunakan
kata ganti nama diri yang diberi
|
FU
FS
|
2.0
2.1
( 3.1)
|
Aktiviti
|
-
Membaca petikan secara beramai -ramai
-
Perbincangan
petikan
-
Membaca
dengan kuat kata ganti nama diri yang
ada dalam petikan
-
Penerangan
guru
-
Membina
ayat
|
Sistem
bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
penulisan
|
Penerapan
|
sastera
|
Nilai
|
kerajinan
|
BBM/Rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
p&p
berjalan lancar dan pelajar cuba membina ayat sendiri
|
Tarikh :
31.1.13
Hari :
Khamis
Kelas
|
2C / 2N
|
masa
|
1 dan 2 / 8 dan 9
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Tajuk
|
Karangan – surat tidak rasmi
|
Objektif
|
-Menghasilkan surat tidak
rasmi dengan format yang betul
- menghuraikan maklumat-maklumat
yang berkaitan dengan jelas
|
Aktiviti
|
-membaca contoh surat tidak
rasmi
- perbincangan isi petikan-penerangan
format oleh guru
-menulis surat tidak rasmi
|
FU
FS
|
8.0 , 9.0
8.2 (1.2)
, 9.2 (1.2)
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
Kesedaran, bertanggungjawab
|
BBM/Rujukan
|
Buku teks, buku rujukan
|
Komen/Refleksi
|
-Pelajar dapat menulis surat
dengan format yang betul (2C)
-T 2N DITUNDA
KERANA ADA PERHIMPUNAN
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
5
dan 6
|
Tajuk
|
SINTAKSIS
; AYAT TUNGGAL
|
Objektif
|
-
Menyalin
ayat tunggal daripada petikan yang diberi
|
FU
FS
|
8.0
8.1
( 1.1 , 2.1 )
|
Aktiviti
|
-
Membaca petikan secara beramai -ramai
-
Perbincangan
petikan
-
Mengenalpasti ayat tunggal dalam petikan
-
Penerangan
guru
-
Menyalin
ayat dengan tepat
|
Sistem
bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
penulisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
bekerjasama
|
BBM/Rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
pelajar menentukan ayat tunggal dalam
petikan dan menyalin ayat tersebut
dengan tepat
|
Tarikh :
1.2.13
Hari
:Jumaat
Mata
pelajaran
|
Sejarah
|
Kelas
|
3C
|
Masa
|
2 dan 3
|
Tajuk
|
bab 2 :
Malayan Union dan Persekutuan Tanah Melayu
|
Sub topic
|
-Keganasan
14 hari
-Pentadbiran
tentera british
|
Objektif
|
-menyatakan
kekejaman yg dilakukan oleh PKM
-menjelaskan
tujuan dan kejayaan PTB
|
Hasil
pembelajaran
|
1.1
mengumpul
maklumat tentang keganasan 14 hari
2.1
menjelaskan tindakan ganas bintang tiga
|
Aktiviti
|
-
guru mendapat maklumbalas tentang cerita
komunis di negara kita
-
penerangan
oleh guru ttg keganasan 14 hari dan kejayaan PTB
|
Penerapan
|
Setia pada
negara
|
KBT
|
bercerita
|
Patriotisme
|
Cintakan
negara
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat mengetahui cerita ttg keganasan komunis
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6
dan 7
|
Tajuk
|
Pengukuhan
tatabahasa
|
Objektif
|
-
Menjawab
sebahagian daripada soalan dengan tepat
|
FU
FS
|
-
-
|
Aktiviti
|
-
Menjawab
soalan dengan tepat
|
Sistem
bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
penulisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
bekerjasama
|
BBM/Rujukan
|
Latihan
bercetak
|
Komen/refleksi
|
pelajar cuba menjawab soalan dengan
tepattersebut dengan tepat
|
Tarikh :
2.2.13
Hari :
Sabtu (Khamis)
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C//
PERALIHAN
|
Masa
|
1
dan
2 / 7 dan 8
|
Tajuk
|
BACAAN
NILAM
|
Objektif
|
MEMBACA
DENGAN BERKESAN
|
FU
FS
|
-
-
|
Aktiviti
|
-
Membaca
buku cerita
-
Membuat catatan
|
Sistem
bahasa
|
Kosa
kata
|
Aspek
bahasa
|
lisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
kerajinan
|
BBM/Rujukan
|
Buku
cerita
|
Komen/refleksi
|
pelajar membaca buku dengan berkesan
|
Kelas
|
2N
|
masa
|
7 dan 8
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Tajuk
|
Karangan – surat tidak rasmi
|
Objektif
|
-Menghasilkan surat tidak
rasmi dengan format yang betul
- menghuraikan
maklumat-maklumat yang berkaitan dengan jelas
|
Aktiviti
|
-membaca contoh surat tidak
rasmi
- perbincangan isi
petikan-penerangan format oleh guru
-menulis surat tidak rasmi
|
FU
FS
|
8.0 , 9.0
8.2 (1.2)
, 9.2 (1.2)
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
Kesedaran, bertanggungjawab
|
BBM/Rujukan
|
Buku teks, buku rujukan
|
Komen/Refleksi
|
-Pelajar dapat menulis surat dengan
format yang betul
|
Semakan RPH Minggu 5 & 6: Terima kasih kerana menulis dan menghantar RPH yang telah dikemaskini. Keep it up cikgu!
BalasPadam