RPH MINGGU 2
2013
Tarikh : 7.1.2013
Hari : Isnin
Kelas
|
Peralihan
|
masa
|
1 dan 2
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Tajuk
|
Diri saya
|
Objektif
|
-menceritakan tentang diri saya secara ringkas
- dapat melengkapkan karangan pendek tentang diri saya
|
Aktiviti
|
-pelajar membuat catatan
-pengucapan (individu)
-membuat latihan – melengkapkan karangan pendek
|
FU
FS
|
1.0, 7.0
1.3 (1.1) 7.2 (1.2)
|
Sistem bahasa
|
Perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapan
|
Sastera
|
Nilai
|
Bekerjasama
|
BBM/Rujukan
|
Buku Teks
|
Komen/Refleksi
|
Segelintir tidak memahami bahasa melayu dan ada yang
diberi pemulihan
|
Tarikh : 8.1.13
Hari : Selasa
Kelas
|
2N /2C
|
masa
|
3 dan 4 /8 dan 9
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Tajuk
|
Kata Nama – Khas
dan Am
|
Objektif
|
Menggariskan atau
mengasingkan kata nama Am dan kata
nama Khas dalam petikan
|
Aktiviti
|
-Menyenaraikan
sekurang-kurangnya 3 kata nama Am dalam petikan
-Menyenaraikan
sekurang-kurangnya 3 kata nama Khas dalam petikan
- menyalin semula
petikan dengan ejaan kata nama khas yang tepat
|
FU
FS
|
1.0, 7.0
1.2, 7.1
|
Sistem bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapan
|
Geografi
|
Nilai
|
Kesedaran,
bekerjasama
|
BBM/Rujukan
|
Buku Teks
|
Komen/Refleksi
|
Pelajar dapat
mengenalpasti KNA dan KNK
|
Mata
pelajaran
|
Sejarah
|
Kelas
|
3C
|
Masa
|
5
|
Tajuk
|
bab 1 :
Pemerintahan Jepun di Negara Kita
|
Sub topik
|
Cara dan strategi serangan jepun ke atas Tanah
melayu , Sabah dan Sarawak
|
Objektif
|
Mengetahui dan mengenalpasti strategi serangan Jepun di Negera kita
|
Hasil
pembelajaran
|
2.1
Menghuraikan keberkesanan
strategi Jepun dlm usaha menguasai
Tanah Melayu, sabah dan sarawak
|
Aktiviti
|
-
Mengenalpasti
strategi serangan jepun
-
Kuiz pendek
|
Penerapan
|
Bangga,
bersyukur, bekerjasama
|
KBT
|
Jati diri
bangsA
|
Patriotisme
|
Cintakan
negara
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
mengenalpasti strategi serangan Jepun
|
Tarikh : 9.1.13
Hari : Rabu
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N / 2C
|
Masa
|
1 dan
2 / 3 dan 4
|
Tajuk
|
Novel : Di
Sebalik Wajah -bab 1 – bab 4
|
Objektif
|
-
Menyatakan maksud sekurang-kurangnya 5
perkataan sukar/peribahasa dalam setiap baba
-
Menceritakan secara ringkas peristiwa dalam
novel tersebut
-
Menjawab sebahagian daripada soalan yang dikemukakan
|
FU
FS
|
1.0, 12.0
1.4(1.4),
12(12.2)
|
Aktiviti
|
-
Memberi maksud perbendaharaan kata
-
Menceritakan secara ringkas peristiwa dalam
bab 1
-
Menjawab soalan
|
Sistem
bahasa
|
Perbendaharaan
kata, peribahasa
|
Aspek
bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapaan
|
Bersyukur,
tabah
|
Unsur
|
Kesusasteraan
Melayu
|
BBM/rujukan
|
Teks
komsas
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat memahami dan menghayati cerita
secara keseluruhan
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
8
dan 9
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Tajuk
|
Ejaan
|
Objektif
|
-mengeja
separuh daripada perkataan yang diberikan
|
Aktiviti
|
-pelajar
mengeja perkataan
-pembetulan
ejaan perkataan
|
FU
FS
|
1.0,
7.0
1.3
(1.1) 7.2 (1.2)
|
Sistem
bahasa
|
Kosa
kata
|
Aspek
bahasa
|
Lisan
|
Penerapan
|
Am
|
Nilai
|
Bekerjasama
|
BBM/Rujukan
|
-
|
Komen/Refleksi
|
Segelintir
tidak memahami bahasa melayu dan ada yang
tidak dapat mengeja dengan tepat
|
Tarikh :10.1.13
Hari : khamis
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
5
dan 6
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Tajuk
|
Ibu
bapa penyayang
|
Objektif
|
-membaca
petikan dengan lancar.
-Menjawab
2 daripada 4 soalan yang dikemukakan
|
Aktiviti
|
-bacaan
beramai-ramai
-perbincangan
petikan
-perbincangan
soalan
-membuat
latihan
|
FU
FS
|
1.0,
7.0
1.3
(1.1) 7.2 (1.2)
|
Sistem
bahasa
|
Perbendaharaan
kata
|
Aspek
bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapan
|
Sastera
|
Nilai
|
bekerjasama
|
BBM/Rujukan
|
Buku
Teks
|
Komen/Refleksi
|
Segelintir
tidak memahami bahasa melayu dan ada yang diberi pemulihan
|
Mata
pelajaran
|
Sejarah
|
Kelas
|
3C
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
bab 1 :
Pemerintahan Jepun di Negara Kita
|
Sub topic
|
Sambungan -
Cara dan strategi serangan jepun ke atas Tanah melayu , Sabah dan Sarawak
|
Objektif
|
Mengetahui dan mengenalpasti faktor-faktor kejayaan
Jepun
|
Hasil
pembelajaran
|
1.3 menyenaraikan faktor kejayaan
Jepun menguasai TM
3.1 merumuskan tentang kejayaan Jepun
|
Aktiviti
|
-
Mengenalpasti faktor kejayaan jepun
-
Catatan nota
|
Penerapan
|
kebijaksanaan
|
KBT
|
Melukis
peta serangan jepun
|
Patriotisme
|
Cintakan negara
|
BBM/rujukan
|
Buku teks/
peta SM, sabah dan Sarawak
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
mengenalpasti kejayaan Jepun
|
Tarikh :11.1.13
Hari : Jumaat
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C/2N
|
Masa
|
1 dan 2 /4 dan 5
|
Tajuk
|
Ringkasan
-faedah-faedah
belajar berkumpulan
|
objektif
|
-menyatakan
sekurang-kurangnya 5 isi penting daripada petikan
-menghasilkan
ringkasan yang baik
-
|
Fu
|
1.0
, 8.0
|
FS
|
1.1
(1.1) 8.2 (1.2)
|
Aktiviti
|
-Membaca petikan dan perbincangan petikan
-Menggariskan
isi-isi penting yang berkaitan
-Membuat
ringkasan
|
Sistem
bahasa
|
Kosa
kata
|
Aspek
bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Pengetahuan am
|
nilai
|
Bertanggungjawab
, bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Kertas soalan
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat menghasilkan satu ringkasan yang baik
|
Kelas
|
Peralihan
|
masa
|
6 dan
7
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Tajuk
|
Menyusun
dialog
|
Objektif
|
-dapat
menyusun dialog yang diberikan dengan
tepat
|
Aktiviti
|
-membaca
petikan beramai-ramai
-perbincangan
(berpasangan)
-perbincangan
susunan
-menulis
dialog dengan urutan yang betul
|
FU
FS
|
1.0
1.1
(1.1) 1.1 (2.1)
|
Sistem
bahasa
|
Kosa
kata
|
Aspek
bahasa
|
Penulisan
|
Penerapan
|
Pendidikan
moral
|
Nilai
|
Hemah
tinggi,kerajinan, bertanggungjawab
|
BBM/Rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/Refleksi
|
Pelajar
dapat menyusun dialog dengan bimbingan guru
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan