RPH MINGGU 3 2013
Tarikh : 14.1.2013
Hari : Isnin
Kelas
|
peralihan
|
masa
|
1 dan 2
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Tajuk
|
Kata Nama – Khas dan Am
|
Objektif
|
-Mencatatkan 3 kata nama am dan khas dalam petikan
- menyenaraikan 3 kata nama am dan 3 kata nama khas berdasarkan
maklumat yang diberikan
|
Aktiviti
|
-Menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 kata
nama Am dalam petikan
-Menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 kata
nama Khas dalam petikan
|
FU
FS
|
1.0
1.1 (1.1)
1.2(2.1)
|
Sistem bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapan
|
Geografi
|
Nilai
|
bekerjasama
|
BBM/Rujukan
|
Buku Teks
|
Komen/Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran berjalan
lancar
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N/2C
|
Masa
|
5 dan 6 / 8 dan 9
|
Tajuk
|
Peribahasa – simpulan bahasa
|
Objektif
|
- membaca dialog
dengan intonasi yang sesuai
-Menyatakan
sekurang-kurangnya 5 maksud peribahasa yang diberikan
|
FU
FS
|
1.0, 10.0
1.2(2.1), 10.5(1.5)
|
Aktiviti
|
-
Membaca petikan dialog
-
Perbincangan petikan
-
Menggariskan peribahasa dalam petikan
-
Berbincang maksud peribahasa dalam
kumpulan
-
Pembentangan maksud (setiap kumpulan satu
peribahasa)
-
Membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman dan penulisan
|
Penerapan
|
Pendidikan moral
|
Nilai
|
Kerajinan, bertanggungjawab
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar dapat memberi maksud hasil perbincangan
|
Tarikh :15.1.13
Hari : Selasa
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
5 dan 6
|
Tajuk
|
Antologi :
Pantun 2 kerat (nasihat)
|
Objektif
|
Memberi
maksud sekurang-kurangnya 3 rangkap pantun
|
FU
FS
|
7.0, 10.0
7.5(1.5),10.3,
10.5(1.4)
|
Aktiviti
|
-
Membaca pantun
-
Perbincangan maksud pantun
-
Membuat rumusan keseluruhan dari segi tema,
persoalan, bahasa, bentuk, nilai dan pengajaran
|
Sistem
bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek
bahasa
|
Pemahaman/lisan
|
Penerapan
|
Pendidikan
moral
|
nilai
|
Kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku
teks/komsas/antologi
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat memberi maksud dengan jelas
|
Tarikh : 16.1.13
Hari : Rabu
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
3 dan 4
|
Tajuk
|
Antologi :
Pantun 2 kerat (nasihat)
|
Objektif
|
Memberi
maksud sekurang-kurangnya 3 rangkap pantun
|
FU
FS
|
7.0, 10.0
7.5(1.5),10.3,
10.5(1.4)
|
Aktiviti
|
-
Membaca pantun
-
Perbincangan maksud pantun
-
Membuat rumusan keseluruhan dari segi tema,
persoalan, bahasa, bentuk, nilai dan pengajaran
|
Sistem
bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek
bahasa
|
Pemahaman/lisan
|
Penerapan
|
Pendidikan
moral
|
nilai
|
Kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku
teks/komsas/antologi
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat memberi maksud dengan jelas
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Kelas
|
3C
|
Masa
|
7
|
Tajuk
|
bab 1 : Pemerintahan Jepun di
Negara Kita
|
Sub topic
|
Dasar pemerintahan jepun
|
Objektif
|
Menyatakan dasar pemerintahan jepun
|
Hasil pembelajaran
|
1.5 memerihalkan pentadbiran Jepun
|
Aktiviti
|
-
Sesi soal jawab pelajaran lepas
-
Penerangan guru tentang dasar pemerintahan
jepun
-
Merumus isi pelajaran
|
Penerapan
|
kebijaksanaan
|
KBT
|
Melukis rajah pentadbiran jepun di TM,Sarawak dan Sabah
|
Patriotisme
|
Cintakan negara
|
BBM/rujukan
|
Buku teks/ rajah pentadbiran Jepun di
TM, sabah dan Sarawak
|
Komen/refleksi
|
Pelajar memahami rajah pentadbiran Jepun
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
Ayat
tunggal
|
Objektif
|
-
Menyatakan 3 ayat tunggal daripada petikan
-
Membina ayat
tunggal yang ringkas
|
FU
FS
|
5.0
5.1(1.1)
|
Aktiviti
|
-
Membaca petikan
-
Perbincangan petikan
-
Membuat latihan
|
Sistem
bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapan
|
Geografi
dan kesihatan
|
Nilai
|
Bersimpati,
menghargai, bertanggungjawab
|
BBM/Rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
p&p
berjalan lancar namun ada segelintir pelajar kurang memahami ayat tunggal
|
Tarikh : 17.1.13
Hari : Khamis
Kelas
|
2C/2N
|
masa
|
1 dan 2 / 7 dan 8
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Tajuk
|
pemahaman
|
Objektif
|
Menjawab 2 daripada 3 soalan yang
diberikan dengan tepat
|
Aktiviti
|
-perbincangan soalan
- menjawab dan membuat latihan
|
FU
FS
|
1.0, 7.0
1.2, 7.1
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapan
|
Pendidikan kesihatan
|
Nilai
|
Kesedaran, bertanggungjawab
|
BBM/Rujukan
|
Petikan dan buku rujukan
|
Komen/Refleksi
|
Pelajar cuba menjawab soalan secara
perbincangan dengan rakan
|
Kelas
|
Peralihan
|
masa
|
5 dan 6
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Tajuk
|
Mengeja dua
suku kata
|
Objektif
|
-dapat mengasingkan
perkataan yang diberikan dengan menentukan suku kata yang tepat
|
Aktiviti
|
-membaca
petikan beramai-ramai
-perbincangan
suku kata
-membuat
latihan
|
FU
FS
|
1.0
1.1 (2.1) 1.1 (3.1)
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
Penerapan
|
Perdagangan
|
Nilai
|
kerajinan
|
BBM/Rujukan
|
Buku teks
|
Komen/Refleksi
|
Pelajar dapat
mengeja perkataan dengan suku kata
yang betul
|
Tarikh : 18.1.13
Hari : Jumaat
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Kelas
|
3C
|
Masa
|
2 dan 3
|
Tajuk
|
bab 1 : Pemerintahan Jepun di
Negara Kita
|
Sub topic
|
Sambungan -Dasar pemerintahan
jepun
|
Objektif
|
-Menyatakan dasar ekonomi jepun
-menjelaskan dasar penjepunan
|
Hasil pembelajaran
|
1.6 menyatakan
dasar ekonomi Jepun
1.7 memerihalkan dasar penjepunan
|
Aktiviti
|
-
Sesi soal jawab pelajaran lepas
-
Penerangan guru tentang dasar ekonomi jepun dan dasar penjepunan
-
Merumus isi pelajaran
-
Kuiz pendek
|
Penerapan
|
kebijaksanaan
|
KBT
|
Mengetahui cara dasar penjepunan dilaksanakan
|
Patriotisme
|
Cintakan negara
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar memahami dasar ekonomi
dan penjepunan Jepun
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6 dan 7
|
Tajuk
|
Ayat majmuk
|
Objektif
|
-
Menyatakan
3 ayat majmuk daripada petikan
-
Membina
ayat majmuk yang ringkas
|
FU
FS
|
5.0
5.1(1.1)
|
Aktiviti
|
-
Membaca
petikan
-
Perbincangan
petikan
-
Membuat
latihan
|
Sistem bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapan
|
Geografi dan
kesihatan
|
Nilai
|
Bersimpati,
menghargai, bertanggungjawab
|
BBM/Rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
p&p
berjalan lancar namun ada segelintir pelajar kurang memahami ayat majmuk
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan