RPH MINGGU 4 2013
Tarikh ;21.1.13
Hari : Isnin
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
1 dan
2
|
Tajuk
|
Ayat Dasar
|
Objektif
|
-
Menentukan
jenis-jenis ayat yang diberi
|
FU
FS
|
5.0
5.2(
3.2)
|
Aktiviti
|
-
Membaca contoh
4 pola ayat dasar
-
Penerangan
oleh guru
-
Membuat
latihan
|
Sistem
bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapan
|
kesihatan
|
Nilai
|
Bekerjasama
|
BBM/Rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
p&p
berjalan lancar namun ada segelintir pelajar kurang memahami ayat dasar
|
Kelas
|
2C /2N
|
masa
|
5 dan 6 /8 dan 9
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Tajuk
|
Kata Nama – Khas dan Am
|
Objektif
|
Menggariskan atau mengasingkan
kata nama Am dan kata nama Khas dalam
petikan
|
Aktiviti
|
-Menyenaraikan
sekurang-kurangnya 3 kata nama Am dalam petikan
-Menyenaraikan sekurang-kurangnya
3 kata nama Khas dalam petikan
- menyalin semula petikan
dengan ejaan kata nama khas yang tepat
|
FU
FS
|
1.0, 7.0
1.2, 7.1
|
Sistem bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapan
|
Geografi
|
Nilai
|
Kesedaran, bekerjasama
|
BBM/Rujukan
|
Buku Teks
|
Komen/Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran
berjalan lancar
|
Tarikh : 22.1.13
Hari : Selasa
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
5 dan 6
|
Tajuk
|
Novel : Di
Sebalik Wajah -bab 5 – bab 8
|
Objektif
|
-
Menyatakan maksud sekurang-kurangnya 5 perkataan
sukar/peribahasa dalam setiap bab
-
Menceritakan secara ringkas peristiwa dalam
novel tersebut
-
Menjawab sebahagian daripada soalan yang dikemukakan
|
FU
FS
|
1.0, 12.0
1.4(1.4),
12(12.2)
|
Aktiviti
|
-
Memberi maksud perbendaharaan kata
-
Menceritakan secara ringkas peristiwa dalam
bab 1
-
Menjawab soalan
|
Sistem
bahasa
|
Perbendaharaan
kata, peribahasa
|
Aspek
bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapaan
|
Bersyukur,
tabah
|
Unsur
|
Kesusasteraan
Melayu
|
BBM/rujukan
|
Teks
komsas
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat memahami dan menghayati cerita
secara keseluruhan
|
Tarikh :23.1.13
Hari : Rabu
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
3 dan 4
|
Tajuk
|
Novel : Di
Sebalik Wajah -bab 5– bab 8
|
Objektif
|
-
Menyatakan maksud sekurang-kurangnya 5
perkataan sukar/peribahasa dalam setiap bab
-
Menceritakan secara ringkas peristiwa dalam
novel tersebut
-
Menjawab sebahagian daripada soalan yang dikemukakan
|
FU
FS
|
1.0, 12.0
1.4(1.4),
12(12.2)
|
Aktiviti
|
-
Memberi maksud perbendaharaan kata
-
Menceritakan secara ringkas peristiwa dalam
bab 1
-
Menjawab soalan
|
Sistem
bahasa
|
Perbendaharaan
kata, peribahasa
|
Aspek
bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapaan
|
Bersyukur,
tabah
|
Unsur
|
Kesusasteraan
Melayu
|
BBM/rujukan
|
Teks
komsas
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat memahami dan menghayati cerita
secara keseluruhan
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Kelas
|
3C
|
Masa
|
7
|
Tajuk
|
bab 1 :
Pemerintahan Jepun di Negara Kita
|
Sub topic
|
Reaksi penduduk
|
Objektif
|
-Menyatakan dasar
ekonomi jepun
-menjelaskan dasar penjepunan
|
Hasil
pembelajaran
|
1.6 menyatakan
dasar ekonomi Jepun
1.7 memerihalkan dasar penjepunan
|
Aktiviti
|
-
Sesi soal jawab pelajaran lepas
-
Penerangan guru tentang dasar ekonomi jepun dan dasar penjepunan
-
Merumus isi pelajaran
-
Kuiz pendek
|
Penerapan
|
kebijaksanaan
|
KBT
|
Mengetahui
cara dasar penjepunan dilaksanakan
|
Patriotisme
|
Cintakan
negara
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
memahami dasar ekonomi dan penjepunan
Jepun
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
8 dan
9
|
Tajuk
|
SIMPULAN
BAHASA
|
Objektif
|
-
Memadankan
maksud peribahasa dengan simpulan bahasa yang diberi
|
FU
FS
|
8.0
8.1
(1.1, 2.1)
|
Aktiviti
|
-
Membaca petikan yang diberi
-
Penerangan
oleh guru dan perbincangan maksud simpulan bahasa dalam petikan
-
Membuat
latihan
|
Sistem
bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapan
|
sastera
|
Nilai
|
kerajinan
|
BBM/Rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
p&p
berjalan lancar dan pelajar dapat memadankan simpulan bahasa
dengan maksudnya dengan bimbingan guru
|
Tarikh : 24.1.13
Hari : Khamis
CUTI UMUM- HARI MAULUDUL RASUL
|
Tarikh : 25 .1.13
Hari : Jumaat
Mata
pelajaran
|
Sejarah
|
Kelas
|
3C
|
Masa
|
2 dan 3
|
Tajuk
|
bab 1 :
Pemerintahan Jepun di Negara Kita
|
Sub topic
|
-Sambungan – reaksi penduduk
- kesan pemerintan tentera jepun
|
Objektif
|
-Menjelaskan gerakan anti jepun dan kekalahan jepun
-menyatakan kesan-kesan pemerintahan Jepun di negara kita
|
Hasil
pembelajaran
|
1.11 menceritakan tentang kekalahan Jepun dlm PD2
1.12 menyenaraikan kesan pemerintahan Jepun di negara
kita
2.3 menjelaskan usaha-usaha rakyat untuk mengatasi
kesengsaraan hidup
pada zaman Jepun
|
Aktiviti
|
-
Sesi soal jawab pelajaran lepas
-
Penerangan guru tentang reaksi penduduk
terhadap jepun dan kekalahan jepun
-
Menerangkan kesan=kesan pemerintahan tentera
jepun
-
Merumus isi pelajaran
-
Kuiz pendek
|
Penerapan
|
kebijaksanaan
|
KBT
|
Mengetahui
kekreatifan rakyat semasa pemerintahan jepun
|
Patriotisme
|
Cintakan
negara
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar mengetahui
reaksi penduduk terhadap jepun dan kesan pemerintahan jepun
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6 dan
7
|
Tajuk
|
Pemulihan
dan pengayaan (suku kata dan kata nama)
|
Objektif
|
-
Mencantumkan
suku kata dengan tepat berdasarkan perkataan yang diberi
-
Melengkapkan
teks dengan kata nama yang sesuai
|
FU
FS
|
8.0
8.1
(1.1, 3.1)
|
Aktiviti
|
-
Membaca dan menentukan suku kata perkataan yang
diberi
-
Melengkapkan
teks yang diberi dengan tepat
|
Sistem
bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
lisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
bekerjasama
|
BBM/Rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
p&p
berjalan lancar dan pelajar dapat menjawab soalan secara
lisan dengan perbincangan secara
berpasangan
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan