RPH MINGGU 16
2012
Tarikh : 16.4.12
Hari
:Isnin
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
1 dan 2
|
Tajuk
|
Morfologi –penjodoh bilangan
|
Objektif
|
- menyatakan sebahagian daripada penjodoh
bilangan berdasarkan petikan yang
diberi
- memberi penjodoh bilangan yang bersesuaian
dengan gambar
|
FU
|
1.0
|
FS
|
1.3
(1.1,2.1 )
|
aktiviti
|
-Membaca petikan
-perbincangan penjodoh bilangan yang
terdapat dalam petikan
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
Pendidikan
seni
|
nilai
|
bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Berjalan lancar dan perlu bimbingan guru
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2B
|
Masa
|
3 dan
4
|
Tajuk
|
Kata
praklausa
|
Objektif
|
- menenalpasti kata-kata yang tergolong
dalam kata praklausa
-melengkapkan sebahagian daripada teks
dengan kata praklausa yang tepet
|
FU
|
7.0
,10 .0
|
FS
|
7.4 (1.1)
10.2 (1.1)
|
aktiviti
|
-mengenalpasti kata-kata dalam kata
prafrasa
-membaca conto kata –kata prafrasa
-membaca contoh kata bantu
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Lisan, penulisan
|
penerapan
|
Kesihatan
|
nilai
|
Bekerjasama,bertanggungjawab
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat melengkapkan petikan dengan
kata bantu yang sesuai
|
Kelas
|
3D
|
Masa
|
8 dan 9
|
Mata
pelajaran
|
Pendidikan
Sivik dan Kewarganegaraan
|
Tema
|
Hidup
bermasyarakat
|
Tajuk
|
Pencemaran
alam dan bencana alam
|
objektif
|
-menjawab
separuh daripada soalan yang
dikemukakan
-
menyatakan jenis-jenis pencemaran alam dan benca alam
|
Hasil
pembelajaran
|
-menyedari
punca dan kesan pencemaran alam dan bencana alam
|
Aktiviti
|
-membaca
petikan
-mencari
maklumat
-menjawab
soalan secara lisan
-mencatat
jenis-jenis bencana alam
|
penerapan
|
Geografi
|
nilai
|
kesedaran
, bertanggungjawab
|
ABM/rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
mencari maklumat tentang punca dan kesan pencemaran alam
|
Tarikh : 17.4.12
Hari
: Selasa
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2L /2B
|
Masa
|
5 dan 6
/ 8 dan 9
|
Tajuk
|
Komsas –
watak dan perwatakan
|
Genre
|
novel
|
Objektif
|
-menyata dan menghuraikan watak serta
perwatakan yang ada dalam novel
|
FU
|
8.0,10.0
|
FS
|
8.2 (1.3)
10.5 (2.1)
|
aktiviti
|
-Menyatakan watak-watak yang ada
Menghuraikan setiap perwatakan yang
ada
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
nilai
|
kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat menceritakan secara ringkas
watak perwatakan dalam novel
|
Tarikh : 18.4.12
Hari : Rabu
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2L
|
Masa
|
3 dan
4
|
Tajuk
|
Kata
praklausa
|
Objektif
|
- menenalpasti kata-kata yang tergolong
dalam kata praklausa
-melengkapkan sebahagian daripada teks
dengan kata praklausa yang tepet
|
FU
|
7.0
,10 .0
|
FS
|
7.4 (1.1)
10.2 (1.1)
|
aktiviti
|
-mengenalpasti kata-kata dalam kata
prafrasa
-membaca conto kata –kata prafrasa
-membaca contoh kata bantu
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Lisan, penulisan
|
penerapan
|
Kesihatan
|
nilai
|
Bekerjasama,bertanggungjawab
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat melengkapkan petikan dengan
kata bantu yang sesuai
|
Kelas
|
3M
|
Masa
|
6 dan 7
|
Mata
pelajaran
|
Pendidikan
Sivik dan Kewarganegaraan
|
Tema
|
Hidup
bermasyarakat
|
Tajuk
|
Pencemaran
alam dan bencana alam
|
objektif
|
-menjawab
separuh daripada soalan yang
dikemukakan
- menyatakan
jenis-jenis pencemaran alam dan benca alam
|
Hasil
pembelajaran
|
-menyedari
punca dan kesan pencemaran alam dan bencana alam
|
Aktiviti
|
-membaca
petikan
-mencari
maklumat
-menjawab
soalan secara lisan
-mencatat
jenis-jenis bencana alam
|
penerapan
|
Geografi
|
nilai
|
kesedaran
, bertanggungjawab
|
ABM/rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
mencari maklumat tentang punca dan kesan pencemaran alam
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
Morfologi – penjodoh bilangan
|
Objektif
|
- menyenaraikan kata nama yang sesuai dengan
penjodoh bilangan yang diberi
|
FU
|
1.0
|
FS
|
1.3 (3.1
)
|
aktiviti
|
-penerangan guru
-perbincangan pelajar
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
Pendidikan
seni
|
nilai
|
bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Berjalan lancar dan bekerjasama antara rakan
untuk melengkapan jadual
|
Tarikh :
19.4.12
Hari :
Khamis
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
5 dan
6
|
Tajuk
|
Sajak
– apa khabar sungai
|
Objektif
|
- membaca sajak dengan sebutan dan intonasi
yang baik
|
FU
|
5.0
|
FS
|
15.2 (1.1 ,
2.1)
|
aktiviti
|
-penerangan guru
- mendeklamasikan sajak
-perbincangan kosa kata
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
lisan
|
penerapan
|
Sastera
/ geografi
|
nilai
|
bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Berjalan lancar dan Berjaya mendeklamasikan
sajak
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2L
|
Masa
|
8
dan
9
|
Tajuk
|
BACAAN
NILAM
|
Objektif
|
MEMBACA
DENGAN BERKESAN
|
FU
FS
|
-
-
|
Aktiviti
|
-
Membaca
buku cerita
-
Membuat catatan
|
Sistem
bahasa
|
Kosa
kata
|
Aspek
bahasa
|
Lisan
|
Penerapan
|
Am
|
Nilai
|
kerajinan
|
BBM/Rujukan
|
Buku
cerita
|
Komen/refleksi
|
pelajar membaca buku dengan berkesan
|
Tarikh :
20.4.12
Hari :
Jumaat
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2B
|
Masa
|
4
dan
5
|
Tajuk
|
BACAAN
NILAM
|
Objektif
|
MEMBACA
DENGAN BERKESAN
|
FU
FS
|
-
-
|
Aktiviti
|
-
Membaca
buku cerita
-
Membuat catatan
|
Sistem
bahasa
|
Kosa
kata
|
Aspek
bahasa
|
Lisan
|
Penerapan
|
Am
|
Nilai
|
kerajinan
|
BBM/Rujukan
|
Buku
cerita
|
Komen/refleksi
|
pelajar membaca buku dengan berkesan
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6 dan 7
|
Tajuk
|
Sintaksis - ayat penyata
|
Objektif
|
Menyalin ayat penyata dalam petikan
-membina ayat penyata berdasarkan gambar
|
FU
|
5.0
|
FS
|
5.2 (
1.1, 3.1 )
|
aktiviti
|
-penerangan guru
-perbincangan petikan
- membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Lisan /penulisan
|
penerapan
|
am
|
nilai
|
Bekerjasama,
kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar menyiapkan latihan dengan bimbingan
guru
|
Tarikh :
21.4.12
Hari :
Sabtu
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
peralihan
|
Masa
|
5
dan
6
|
Tajuk
|
BACAAN
NILAM
|
Objektif
|
MEMBACA
DENGAN BERKESAN
|
FU
FS
|
-
-
|
Aktiviti
|
-
Membaca
buku cerita
-
Membuat catatan
|
Sistem
bahasa
|
Kosa
kata
|
Aspek
bahasa
|
Lisan
|
Penerapan
|
Am
|
Nilai
|
kerajinan
|
BBM/Rujukan
|
Buku
cerita
|
Komen/refleksi
|
pelajar membaca buku dengan berkesan
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2L
|
Masa
|
8
dan 9
|
Tajuk
|
Bacaan
luas- makanan dan vitamin satu keperluan asas
|
Objektif
|
Menyatakan
maksud kosa kata dalam petikan
Menjawab
soalan secara lisan
|
FU
FS
|
9.0
9.2
(1.2, 3.1)
|
Aktiviti
|
-
Membaca
petikan
-
Mencari maksud kosa kata
-
Menjawab soalan secara lisan
|
Sistem
bahasa
|
Kosa
kata
|
Aspek
bahasa
|
Lisan
|
Penerapan
|
Am
|
Nilai
|
kerajinan
|
BBM/Rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
pelajar dapat memberi maksud kosa kata dan
menjawab soalan secara lisan
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan