RPH MINGGU 18 2012
Tarikh :
30.4.12
Hari :
Isnin
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
1
& 2
|
Tajuk
|
Peladang Jaya
|
Objektif
|
- menjawab 3 dpd 5 soalan yang dikemukakan
|
FU
|
6.0
|
FS
|
6.1
( 1.1,2.1 )
|
aktiviti
|
-membaca petikan peladang jaya
- perbincangan petikan
-perbincangan maksud perkataan sukar
-menjawab soalan yang diberikan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
penerapan
|
kemahiran hidup
|
nilai
|
Kerajinan , kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
P & p berjalan lancar , namun pelajar
masih memerlukan bimbingan guru
Dalam menjawab soalan
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2B
|
Masa
|
3 dan 4
|
Tajuk
|
Bidalan
|
Objektif
|
- memberi maksud bidalan
-melengkapkan sebahagian daripada
petikan dengan kata bidalan yang sesuai
|
FU
|
7.0 ,12.0
|
FS
|
7.1
(1.1) 12.1 (1.1) 12.2 (1.2)
|
aktiviti
|
-pelajar dibahagi kepada beberapa
kumpulan
-mencari maksud bidalan
-melengkapkan petikan
|
Sistem bahasa
|
peribahasa
|
Aspek bahasa
|
pemahaman
|
penerapan
|
Pendidikan
moral
|
nilai
|
bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku teks , kamus peribahasa
|
Komen /refleksi
|
Perbincangan berjalan lancar dan pelajar dapat
mencari maksud bidalan
|
Tarikh : 1.5.12
Hari : Selasa
CUTI
UMUM - HARI PEKERJA
|
Tarikh :2.5.12
Hari : Rabu
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2L
|
Masa
|
3 dan 4
|
Tajuk
|
Bidalan
|
Objektif
|
- memberi maksud bidalan
-melengkapkan sebahagian daripada
petikan dengan kata bidalan yang sesuai
|
FU
|
7.0 ,12.0
|
FS
|
7.1
(1.1) 12.1 (1.1) 12.2 (1.2)
|
aktiviti
|
-pelajar dibahagi kepada beberapa
kumpulan
-mencari maksud bidalan
-melengkapkan petikan
|
Sistem bahasa
|
peribahasa
|
Aspek bahasa
|
pemahaman
|
penerapan
|
Pendidikan
moral
|
nilai
|
bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku teks , kamus peribahasa
|
Komen /refleksi
|
Perbincangan berjalan lancar dan pelajar dapat
mencari maksud bidalan
|
Kelas
|
3M
|
Masa
|
6 dan 7
|
Mata
pelajaran
|
Pendidikan
Sivik dan Kewarganegaraan
|
Tema
|
Warisan
Kepelbagaian Budaya Malaysia
|
Tajuk
|
Adat
resam pelbagai kaum di Malaysia
|
objektif
|
-menjawab
separuh daripada soalan yang
dikemukakan
|
Hasil
pembelajaran
|
-menerangkan
adat resam pelbagai kaum di Malaysia
-menerima
dan menghormati adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
|
Aktiviti
|
-membaca
petikan adat resam beberapa kaum di Malaysia
-perbincanagn
petikan
-menjawab
soalan yang dikemukakan secara lisan
|
penerapan
|
kebudayaan
|
nilai
|
kesedaran
, bertanggungjawab
|
ABM/rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
cuba menjawab soalan
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
8
& 9
|
Tajuk
|
Susunan ayat songsang
|
Objektif
|
- membentuk sekurang-kurangnya 6 daripada 10
ayat sususnan biasa menjadi ayat susunan songsang
|
FU
|
2.0
|
FS
|
2.3
( 1.12.1 )
|
aktiviti
|
-penerangan guru
-membaca petikan perbualan
- membentuk ayat susunan songsang
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman/ penulisan
|
penerapan
|
Sains,
kemahiran hidup
|
nilai
|
Bekerjasama,
tanggungjawab
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
P & p berjalan lancar , namun pelajar
masih memerlukan bimbingan guru
|
Tarikh : 3.5.12
Hari : Khamis
Kelas
|
3D
|
Masa
|
1 dan 2
|
Mata
pelajaran
|
Pendidikan
Sivik dan Kewarganegaraan
|
Tema
|
Warisan
Kepelbagaian Budaya Malaysia
|
Tajuk
|
Adat
resam pelbagai kaum di Malaysia
|
objektif
|
-menjawab
separuh daripada soalan yang
dikemukakan
|
Hasil
pembelajaran
|
-menerangkan
adat resam pelbagai kaum di Malaysia
-menerima
dan menghormati adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
|
Aktiviti
|
-membaca
petikan adat resam beberapa kaum di Malaysia
-perbincanagn
petikan
-menjawab
soalan yang dikemukakan secara lisan
|
penerapan
|
kebudayaan
|
nilai
|
kesedaran
, bertanggungjawab
|
ABM/rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
cuba menjawab soalan
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
5 & 6
|
Tajuk
|
Nelayan laut dalam
|
Objektif
|
- menceritakan tugas nelayan sebelum, semasa
dan selepas
-menyatakan alat-alat tangkapan yang
digunakan di tepi pantai dan laut dalam
|
FU
|
9.0
|
FS
|
9.3 (
1.1, 2.1 )
|
aktiviti
|
-penerangan guru
-perbincangan dalam kumpulan
- pembentangan
-ulasan guru
|
Sistem bahasa
|
Perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan
|
penerapan
|
Geografi
|
nilai
|
Bekerjasama,
kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
P &p berjalan lancar
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2L
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
Komsas – syair mendapat gemala naga
|
Genre
|
puisi
|
Objektif
|
-membaca syair dengan sebutan
.intonasi dan nada yang tepat
- memberi maksud syair dengan jelas
|
FU
|
8.0,10.0
|
FS
|
8.1 (1.3)
10.4 (2.1)
|
aktiviti
|
-Membaca syair
-Memberi maksud perbendaharaan kata
-membuat rumusan keseluruhan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan/Pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
nilai
|
kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas
|
Komen /refleksi
|
P & p
berjalan lancar dan pelajar dapat membuat rumusan.
|
Tarikh :4.5.12
Hari : Jumaat
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2B
|
Masa
|
4 dan 5
|
Tajuk
|
Karangan Peribahasa
|
Objektif
|
- menghasilkan karangan peribahasa
dengan baik
|
FU
|
7.0
,12 .0
|
FS
|
7.5 (1.1)
12.2 (3.1)
|
aktiviti
|
-membaca contoh karangan jenis peribahasa
- penerangan guru tentang penulisan
isi-isi karanagn
- menulis karangan
|
Sistem bahasa
|
Perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
sastera
|
nilai
|
Bekerjasama,bertanggungjawab
|
BBM/rujukan
|
Buku rujukan pmr kertas 2
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat menghasilkan karangan
peribahasa dengan bimbingan guru
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6& 7
|
Tajuk
|
Lukisan peralatan nelayan
|
Objektif
|
- melukis peralatan yang diberikan dan menamakan serta mengklsifikasikan jenis dan tempat
digunakan
|
FU
|
2.0
|
FS
|
2.1 (
1.1, 2.1 )
|
aktiviti
|
-penerangan guru
-pelajar melukis gambar yang diberi
|
Sistem bahasa
|
-
|
Aspek bahasa
|
pemahaman
|
penerapan
|
PSV
|
nilai
|
Kesedaran , kerajinan
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat menghasilkan lukisan yang
menarik
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan