RPH MINGGU 17 2012
Tarikh
:23.4.12
Hari
Isnin
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
1 dan 2
|
Tajuk
|
Kitar semula
|
Objektif
|
- menyenarai 2 kebaikan kitar semula
- memberi 2 keburukan tidak mengitar semula
|
FU
|
9.0
|
FS
|
9.2 (1.1
.2.1,3.1 )
|
aktiviti
|
-membaca petikan
-perbincangan isi petikan
-membincangkan maksud perkataan sukar
-secara berkumpulan pelajar berbincang
tentang kebaikan amalan kitar
semula dan keburukan jika tidak dikitar semula
- pembentangan hasil perbincangan
-ulasan guru hasil perbincangan pelajar
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
Perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan /penulisan
|
penerapan
|
Cintakan
alam sekitar
|
nilai
|
Bekerjasama, pentingnya jaga kebersihan,
bertanggungjawab
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Berjalan lancar dan pelajar bekerjasama dalam kumpulan
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2B
|
Masa
|
3 dan 4
|
Tajuk
|
Kata
prafrasa- kata bantu dan kata penguat
|
Objektif
|
- menenalpasti kata-kata yang
tergolong dalam kata prafrasa
-melengkapkan sebahagian daripada
petikan dengan kata bantu yang sesuai
- membina 3 kata penguat bagi setiap
jenis
|
FU
|
7.0 ,10 .0
|
FS
|
7.4 (1.1)
10.2 (1.1)
|
aktiviti
|
-mengenalpasti kata-kata dalam kata
prafrasa
-membaca contoh kata –kata prafrasa
-membaca contoh kata bantu dan kata
penguat
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Lisan, penulisan
|
penerapan
|
Kesihatan
|
nilai
|
Bekerjasama,bertanggungjawab
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat melengkapkan petikan dengan
kata bantu yang sesuai dan dapat membina ayat dengan kata penguat
|
Kelas
|
3D
|
Masa
|
8 dan 9
|
Mata
pelajaran
|
Pendidikan
Sivik dan Kewarganegaraan
|
Tema
|
Hidup
bermasyarakat
|
Tajuk
|
Ingat kembali
dan latihan
|
objektif
|
-menjawab
separuh daripada soalan yang
dikemukakan
|
Hasil
pembelajaran
|
-menyedari
kepentingan pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar
|
Aktiviti
|
-membaca
petikan rumusant
-menjawab
soalan yang dikemukakan
|
penerapan
|
Geografi
|
nilai
|
kesedaran
, bertanggungjawab
|
ABM/rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
cuba menjawab soalan
|
Tarikh :
24.4.12
Hari Selasa
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2L/2B
|
Masa
|
5 dan 6
/ 8 dan 9
|
Tajuk
|
Komsas – cerpen Dendam
|
Genre
|
cerpen
|
Objektif
|
-menceritakan secara ringkas cerpen
dendam
- memberi maksud beberapa perkataan
sukar dalam cerpen
-- membuat rumusan keseluruhan dari
segi tema, persoalan dan sebagainya
|
FU
|
8.0,10.0
|
FS
|
8.1 (1.3)
10.4 (2.1)
|
aktiviti
|
-Menceritakan secara ringkas
-Memberi maksud perbendaharaan kata
-membuat rumusan keseluruhan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan/Pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
nilai
|
kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas
|
Komen /refleksi
|
P & p
berjalan lancar
|
Tarikh :
25.4.12
Hari :
Rabu
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2L
|
Masa
|
3 dan 4
|
Tajuk
|
Kata
prafrasa- kata bantu dan kata penguat
|
Objektif
|
- menenalpasti kata-kata yang
tergolong dalam kata prafrasa
-melengkapkan sebahagian daripada
petikan dengan kata bantu yang sesuai
- membina 3 kata penguat bagi setiap
jenis
|
FU
|
7.0 ,10 .0
|
FS
|
7.4 (1.1)
10.2 (1.1)
|
aktiviti
|
-mengenalpasti kata-kata dalam kata
prafrasa
-membaca contoh kata –kata prafrasa
-membaca contoh kata bantu dan kata
penguat
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Lisan, penulisan
|
penerapan
|
Kesihatan
|
nilai
|
Bekerjasama,bertanggungjawab
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat melengkapkan petikan dengan
kata bantu yang sesuai dan dapat membina ayat dengan kata penguat
|
Kelas
|
3M
|
Masa
|
6 dan 7
|
Mata
pelajaran
|
Pendidikan
Sivik dan Kewarganegaraan
|
Tema
|
Hidup
bermasyarakat
|
Tajuk
|
Ingat kembali
dan latihan
|
objektif
|
-menjawab
separuh daripada soalan yang
dikemukakan
|
Hasil
pembelajaran
|
-menyedari
kepentingan pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar
|
Aktiviti
|
-membaca
petikan rumusant
-menjawab
soalan yang dikemukakan
|
penerapan
|
Geografi
|
nilai
|
kesedaran
, bertanggungjawab
|
ABM/rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
cuba menjawab soalan
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
8 & 9
|
Tajuk
|
Pemulihan – membina ayat penyata
|
Objektif
|
- membina 3 daripada 5 ayat penyata
berdasarkan perkataan yang diberi
|
FU
|
9.0
|
FS
|
9.2 (3.1
)
|
aktiviti
|
-penerangan guru
- membina ayat
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
am
|
nilai
|
Bekerjasama, bertanggungjawab
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar cuba membina ayat dengan sendiri
|
Tarikh :
26.4.12
Hari :
Khamis
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
5 & 6
|
Tajuk
|
Pemulihan – melengkapkan ayat penyata
-
Silang kata –
penjodoh bilangan
|
Objektif
|
- melengkapkan 3 daripada 5 ayat yang
diberikan
-melengkapkan 5 daripada 8 silang kata yang
diberikan
|
FU
|
9.0
|
FS
|
9.2 (
1.1, 3.1 )
|
aktiviti
|
-penerangan guru
-perbincangan ayat dan silang kata
- membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Lisan /penulisan
|
penerapan
|
am
|
nilai
|
Bekerjasama, kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar menyiapkan latihan dengan bimbingan
guru
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2L
|
Masa
|
8 dan
9
|
Tajuk
|
Karangan Peribahasa
|
Objektif
|
- menghasilkan karangan peribahasa
dengan baik
|
FU
|
7.0 ,12 .0
|
FS
|
7.5 (1.1)
12.2 (3.1)
|
aktiviti
|
-membaca contoh karangan jenis peribahasa
- penerangan guru tentang penulisan
isi-isi karanagn
- menulis karangan
|
Sistem bahasa
|
Perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
sastera
|
nilai
|
Bekerjasama,bertanggungjawab
|
BBM/rujukan
|
Buku rujukan pmr kertas 2
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat menghasilkan karangan
peribahasa dengan bimbingan guru
|
Tarikh :
27.4.12
Hari :
Jumaat
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2B
|
Masa
|
4 dan
5
|
Tajuk
|
Karangan Peribahasa
|
Objektif
|
- menghasilkan karangan peribahasa
dengan baik
|
FU
|
7.0 ,12 .0
|
FS
|
7.5 (1.1)
12.2 (3.1)
|
aktiviti
|
-membaca contoh karangan jenis peribahasa
- penerangan guru tentang penulisan
isi-isi karanagn
- menulis karangan
|
Sistem bahasa
|
Perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
sastera
|
nilai
|
Bekerjasama,bertanggungjawab
|
BBM/rujukan
|
Buku rujukan pmr kertas 2
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat menghasilkan karangan
peribahasa dengan bimbingan guru( P & P DITUNDA KERANA GURU TIADA SEBAB MENGIKUTI
PERKHEMAHAN BOMBA)
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6 & 7
|
Tajuk
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH – REKA CIPTA
|
Objektif
|
- menghasilkan kraf tangan daripada bahan
terbuang
|
FU
|
9.0
|
FS
|
9.2 ( 3.1 )
|
aktiviti
|
-penerangan guru
-perbincangan dengan rakan
- membuat kraf tangan
|
Sistem bahasa
|
-
|
Aspek bahasa
|
Lisan
|
penerapan
|
KHB
|
nilai
|
Bekerjasama, kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar menyiapkan reka cipta dengan baik
walaupun ketiadaan guru sebab sudah dijelaskan pada hari sebelumnya.
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan