RPH MINGGU 19 2012
Tarikh : 7.5.12
Hari :Isnin
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
1 & 2
|
Tajuk
|
Merekod maklumat dalam bentuk grafik dan
melukis ikan di dalamakuarium
|
Objektif
|
- merekod separuh daripa maklumat dengan
tepat
-menghasilkan lukisan akuarium dengan cantik
|
FU
|
6.0
|
FS
|
6.1 (
1.1, 2.1 )
|
aktiviti
|
-penerangan guru
-merekod maklumat
-pelajar melukis gambar akuarium yang diberi
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman /lisan
|
penerapan
|
PSV/geografi
|
nilai
|
Kesedaran , kerajinan
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat merekod maklumat dengan berkesan dan menghasilkan
lukisan yang menarik
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2B
|
Masa
|
3 dan 4
|
Tajuk
|
Kata
kerja –tunggal dan terbitan
|
Objektif
|
- menyenaraikan kata kerja tunggal
dalam petikan
-menyenaraikan kata kerja terbitan
dalam petikan
|
FU
|
2.0, 8.0
|
FS
|
2.5 (1.5)
8.3 (1.3)
|
aktiviti
|
-Membaca petikan
-perbincangan petikan dan kata tunggal
serta kata terbitan
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
nilai
|
Kesedaran,
bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku teks,
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat mengenalpasti kata kerja
tunggal dan terbitan
|
Tarikh : 8.5.12
Hari : Selasa
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2L
|
Masa
|
5 dan 6
|
Tajuk
|
Komsas- prosa tradisional Raja Muda
|
Genre
|
Prosa tradisional
|
Objektif
|
-menceritakan secara ringkas prosa yang diberikan
-memberi maksud beberapa perkataan
sukar
|
FU
|
10.0
,11.0
|
FS
|
10.5
(1.5) ,11.2 (1.2)
|
Aktiviti
|
-pelajar menceritakan secara ringkas
prosa yang telah dibaca
- memberi maksud kosa kata
-membuat rumusan keseluruhan
- membuat catatan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
Nilai
|
Bekerjasama,
bangga
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat menceritakan secara ringkas
jalan prosa yang ada
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2B
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
Komsas – syair mendapat gemala naga
|
Genre
|
Puisi
|
Objektif
|
-membaca syair dengan sebutan
.intonasi dan nada yang tepat
- memberi maksud syair dengan jelas
|
FU
|
8.0,10.0
|
FS
|
8.1 (1.3)
10.4 (2.1)
|
aktiviti
|
-Membaca syair
-Memberi maksud perbendaharaan kata
-membuat rumusan keseluruhan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan/Pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
nilai
|
Kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas
|
Komen /refleksi
|
P & p
berjalan lancar dan pelajar dapat membuat rumusan.
|
Tarikh : 9.5.12
Hari : Rabu
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2L
|
Masa
|
3 dan 4
|
Tajuk
|
Kata
kerja –tunggal dan terbitan
|
Objektif
|
- menyenaraikan kata kerja tunggal
dalam petikan
-menyenaraikan kata kerja terbitan
dalam petikan
|
FU
|
2.0, 8.0
|
FS
|
2.5 (1.5)
8.3 (1.3)
|
aktiviti
|
-Membaca petikan
-perbincangan petikan dan kata tunggal
serta kata terbitan
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
nilai
|
Kesedaran,
bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku teks,
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat mengenalpasti kata kerja
tunggal dan terbitan
|
Kelas
|
3M
|
Masa
|
6 dan 7
|
Mata
pelajaran
|
Pendidikan
Sivik dan Kewarganegaraan
|
Tema
|
Warisan
Kepelbagaian Budaya Malaysia
|
Tajuk
|
Keunikan
kaum di Malaysia
|
objektif
|
-menjawab
separuh daripada soalan yang
dikemukakan
|
Hasil
pembelajaran
|
-memahami
adat resam dan pantang larang pelbagai
kaum di Malaysia
-menerima
dan menghormati adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
|
Aktiviti
|
-membaca
petikan adat resam dan pantang kaum di
Malaysia
-perbincanagn
petikan
-menjawab
soalan yang dikemukakan secara lisan
|
penerapan
|
Kebudayaan
|
nilai
|
kesedaran
, bertanggungjawab
|
ABM/rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
cuba menjawab soalan secara lisan
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
8 & 9
|
Tajuk
|
Pemulihan
|
Objektif
|
Memberi contoh makanan berasaskan produk
ikan
|
FU
|
9.0
|
FS
|
9.3 ( 3.1
)
|
aktiviti
|
-penerangan guru
-pelajar berbincang sesama diri
|
Sistem bahasa
|
Perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
ERT
|
nilai
|
bekerjasama kerajinan
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat menyenaraikan dengan bantuan guru
|
Tarikh : 10.5.12
Hari : Khamis
Kelas
|
3D
|
Masa
|
1dan 2
|
Mata
pelajaran
|
Pendidikan
Sivik dan Kewarganegaraan
|
Tema
|
Warisan
Kepelbagaian Budaya Malaysia
|
Tajuk
|
Keunikan
kaum di Malaysia
|
objektif
|
-menjawab
separuh daripada soalan yang
dikemukakan
|
Hasil
pembelajaran
|
-memahami
adat resam dan pantang larang pelbagai
kaum di Malaysia
-menerima
dan menghormati adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
|
Aktiviti
|
-membaca
petikan adat resam dan pantang kaum di
Malaysia
-perbincanagn
petikan
-menjawab
soalan yang dikemukakan secara lisan
|
penerapan
|
Kebudayaan
|
nilai
|
kesedaran
, bertanggungjawab
|
ABM/rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
cuba menjawab soalan secara lisan
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
5 & 6
|
Tajuk
|
Bacaan luas- raja buah
|
Objektif
|
Menyatakan produk-produk hasil daripada buah
durian
|
FU
|
9.0
|
FS
|
9.3 (
1.1, 2.1 )
|
aktiviti
|
-bacaan beramai-ramai
-penerangan petikan oleh guru
-mencari maksud perbendaharaan kata
-menyatakan beberapa hasil produk buah
durian
|
Sistem bahasa
|
Perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
lisan
|
penerapan
|
KHB –
sains pertanian dan ERT
|
nilai
|
Bekerjasama, kerajinan
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
P & p berjalan lancar
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2L
|
Masa
|
8 dan
9
|
Tajuk
|
Komsas
– watak perwatakan , latar dan plot
|
Genre
|
novel
|
Objektif
|
-menceritakan secara ringkas watak ,
latar dan plot dalam novel
|
FU
|
8.0,10.0
|
FS
|
8.1 (1.3)
10.6 (2.1)
|
aktiviti
|
-Menceritakan secara ringkas
-penerangan guru
-membuat rumusan keseluruhan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman/penulisan
|
penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
Nilai
|
kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat mengetahui cara menjawab
soalan yang berkaitan secara lisan
|
Tarikh : 11.5.12
Hari : Jumaat
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2B
|
Masa
|
4 dan 5
|
Tajuk
|
Komsas- prosa tradisional Raja Muda
|
Genre
|
Prosa tradisional
|
Objektif
|
-menceritakan secara ringkas prosa yang diberikan
-memberi maksud beberapa perkataan
sukar
|
FU
|
10.0
,11.0
|
FS
|
10.5
(1.5) ,11.2 (1.2)
|
Aktiviti
|
-pelajar menceritakan secara ringkas
prosa yang telah dibaca
- memberi maksud kosa kata
-membuat rumusan keseluruhan
- membuat catatan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
Nilai
|
Bekerjasama,
bangga
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat menceritakan secara ringkas
jalan prosa yang ada
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6 & 7
|
Tajuk
|
Menulis karangan pendek – kehidupan sehari
nelayan di laut
|
Objektif
|
Menulis karangan pendek berdasarkan maklumat
yang diberi
|
FU
|
9.0
|
FS
|
9.3 ( 3.1
)
|
aktiviti
|
-penerangan guru
-pelajar menulis karangan
|
Sistem bahasa
|
Perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
geografi
|
nilai
|
bekerjasama kerajinan
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat menghasilkan karangan pendek
dengan bantuan guru
|
RPH Minggu 18-19 dikemas kini. Terima kasih.
BalasPadam