RPH MINGGU 10 2014
Tarikh :3.3.2014
Hari : Isnin
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
1A/1N
|
Masa
|
1 dan 2/5 dn 6
|
Tajuk
|
Kata adjektif
|
objektif
|
-Melengkapkan sekurang-kurangnya separuh
daripada petikan dengan kata adjektif yang sesuai
- membina 5 dpd 10 kata adjektif yang diberikan
|
FU
|
2.0 , 1.0
|
FS
|
2.2
(1.2) , 1.1 (1.1)
|
Aktiviti
|
-penerangan oleh guru berdasarkan contoh
yang diberi
-perbincangan jawapan bersama rakan
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Sains
|
nilai
|
Bekerjasama, bangga
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
Perbincangan berjalan dengan lancar dan pelajar dapat menjawab soalan dengan
mudah(1N dibimbing oleh guru)
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
Kata adjektif
|
objektif
|
-Melengkapkan sekurang-kurangnya separuh
daripada petikan dengan kata adjektif yang sesuai
- menggariskan sebahagian daripada kata adjektif terbitan dalam petikan yang diberikan.
|
FU
|
3.0 , 1.0
|
FS
|
3.2
(1.2) , 1.1 (1.1)
|
Aktiviti
|
-penerangan oleh guru berdasarkan contoh
yang diberi
-perbincangan jawapan bersama rakan
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Sains , sejarah
|
nilai
|
Bekerjasama, bangga
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
Perbincangan berjalan dengan lancar dan pelajar dapat menjawab soalan dengan
mudah
|
Tarikh : 4.3.14
Hari : Selasa
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
1 dan 2
|
Tajuk
|
Kata
prafrasa- kata bantu
|
Objektif
|
- menenalpasti kata-kata yang
tergolong dalam kata prafrasa
-melengkapkan sebahagian daripada
petikan dengan kata bantu yang sesuai
|
FU
|
7.0
,10 .0
|
FS
|
7.4 (1.1)
10.2 (1.1)
|
Aktiviti
|
-mengenalpasti kata-kata dalam kata
prafrasa
-membaca contoh kata –kata prafrasa
-membaca contoh kata bantu
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Lisan, penulisan
|
Penerapan
|
Kesihatan
|
Nilai
|
Bekerjasama,bertanggungjawab
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat melengkapkan petikan dengan
kata bantu yang sesuai
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
1N /1A
|
Masa
|
5 dan 6 / 8 dan 9
|
Tajuk
|
Antologi : Pantun 4 kerat (berjimat cermat)
|
Objektif
|
Memberi maksud sekurang-kurangnya 3 rangkap pantun
|
FU
FS
|
10.5 (1.1)
2.0 (1.1)
|
Aktiviti
|
-
Membaca pantun
-
Perbincangan maksud pantun
-
Membuat rumusan keseluruhan dari segi tema,
persoalan, bahasa, bentuk, nilai dan pengajaran
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman/lisan
|
Penerapan
|
kesusasteraan
|
nilai
|
Kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku teks/komsas/antologi
|
Komen/refleksi
|
Pelajar dapat memberi maksud dengan jelas dengan bimbingan guru
|
Tarikh :5.3.14
Hari : Rabu
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C/2N
|
Masa
|
1 dan 2 /6 dan 7
|
Tajuk
|
Komsas –
capa rengat
|
Genre
|
cerpen
|
Objektif
|
-menceritakan secara ringkas cerpen
cepa rengat
- memberi maksud beberapa perkataan
sukar dalam cerpen
-- membuat rumusan keseluruhan dari
segi tema, persoalan dan sebagainya
|
FU
|
8.0,10.0
|
FS
|
8.1 (1.3)
10.4 (2.1)
|
aktiviti
|
-Menceritakan secara ringkas
-Memberi maksud perbendaharaan kata
-membuat rumusan keseluruhan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan/Pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
nilai
|
kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat menceritakan secara ringkas
cerpen
|
Tarikh :6.3.14
Hari ; Khamis
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
1 dan 2
|
Tajuk
|
Menulis surat rasmi
|
Objektif
|
- membaca petikan surat dengan sebutan dan
intonasi yang betul
- menyatakan
format penulisan surat rasmi dengan tepat
|
FU
|
2.3 (2.1)
|
FS
|
12.2 ( 3.1)
|
aktiviti
|
-Membaca petikan surat yang diberikan
- penerangan dan perbincangan format surat
rasmi oleh guru dan pelajar
-menulis surst rasmi dengan mengubahsuai
maklumat-maklumat tertentu
surat rasmi yang diberikan
|
Sistem bahasa
|
Perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Pengetahuan am, kesukanan
|
nilai
|
Bekerjasama
,bertanggungjawab
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat menulis surat rasmi dengan
format yang betul
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
1A/1N
|
Masa
|
6 dan
7 / 8 dan 9
|
Tajuk
|
Menulis surat rasmi
|
Objektif
|
- membaca petikan surat dengan sebutan dan
intonasi yang betul
- menyatakan
format penulisan surat rasmi dengan tepat
|
FU
|
2.1 (1.1)
|
FS
|
12.2 ( 3.1)
|
aktiviti
|
-Membaca petikan surat yang diberikan
- penerangan dan perbincangan format surat
rasmi oleh guru dan pelajar
-menulis surat rasmi dengan format yang
betul
|
Sistem bahasa
|
Perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Pengetahuan am
|
nilai
|
Bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat menulis surat rasmi dengan
format yang betul
|
Tarikh :7.3.14
Hari : Jumaat
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
1 dan 2
|
Tajuk
|
Menulis surat rasmi
|
Objektif
|
- membaca petikan surat dengan sebutan dan
intonasi yang betul
- menyatakan
format penulisan surat rasmi dengan tepat
|
FU
|
2.3 (2.1)
|
FS
|
12.2 ( 3.1)
|
aktiviti
|
-Membaca petikan surat yang diberikan
- penerangan dan perbincangan format surat
rasmi oleh guru dan pelajar
-menulis surst rasmi dengan mengubahsuai
maklumat-maklumat tertentu
surat rasmi yang diberikan
|
Sistem bahasa
|
Perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Pengetahuan am, kesukanan
|
nilai
|
Bekerjasama
,bertanggungjawab
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat menulis surat rasmi dengan
format yang betul
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan