Ahad, 30 Mac 2014

rph minggu 10 2014

RPH MINGGU 10 2014
Tarikh  :3.3.2014
Hari      : Isnin
Mata pelajaran
BM
Kelas
1A/1N
Masa
1 dan 2/5 dn 6
Tajuk
Kata adjektif
objektif
-Melengkapkan sekurang-kurangnya separuh daripada petikan dengan kata adjektif yang sesuai
- membina 5 dpd  10 kata adjektif yang diberikan
FU
2.0 , 1.0
FS
2.2  (1.2) , 1.1 (1.1)
Aktiviti
-penerangan oleh guru berdasarkan contoh yang diberi
-perbincangan jawapan bersama rakan
-membuat latihan
Sistem bahasa
tatabahasa
Aspek bahasa
Penulisan
penerapan
Sains
nilai
Bekerjasama, bangga
BBM/rujukan
Buku teks
Komen/refleksi
Perbincangan berjalan dengan lancar  dan pelajar dapat menjawab soalan dengan mudah(1N dibimbing  oleh guru)

Mata pelajaran
BM
Kelas
2C
Masa
8  dan 9
Tajuk
Kata adjektif
objektif
-Melengkapkan sekurang-kurangnya separuh daripada petikan dengan kata adjektif yang sesuai
- menggariskan sebahagian daripada   kata adjektif terbitan  dalam petikan yang diberikan.
FU
3.0 , 1.0
FS
3.2  (1.2) , 1.1 (1.1)
Aktiviti
-penerangan oleh guru berdasarkan contoh yang diberi
-perbincangan jawapan bersama rakan
-membuat latihan
Sistem bahasa
tatabahasa
Aspek bahasa
Penulisan
penerapan
Sains , sejarah
nilai
Bekerjasama, bangga
BBM/rujukan
Buku teks
Komen/refleksi
Perbincangan berjalan dengan lancar  dan pelajar dapat menjawab soalan dengan mudah

Tarikh  : 4.3.14
Hari      : Selasa
Mata pelajaran
BM
Kelas
2N
Masa
1 dan 2
Tajuk
 Kata prafrasa- kata bantu
Objektif
- menenalpasti kata-kata yang tergolong dalam kata prafrasa
-melengkapkan sebahagian daripada petikan dengan kata bantu yang sesuai
FU
7.0 ,10 .0
FS
7.4 (1.1)   10.2 (1.1)
Aktiviti
-mengenalpasti kata-kata dalam kata prafrasa
-membaca contoh  kata –kata prafrasa
-membaca contoh kata bantu
-membuat latihan
Sistem bahasa
tatabahasa
Aspek bahasa
Lisan, penulisan
Penerapan
Kesihatan
Nilai
Bekerjasama,bertanggungjawab
BBM/rujukan
Buku teks
Komen /refleksi
Pelajar dapat melengkapkan petikan dengan kata bantu yang sesuai


Mata pelajaran
BM
Kelas
 1N /1A
Masa
5 dan 6  / 8  dan 9
Tajuk
Antologi : Pantun 4  kerat  (berjimat cermat)
Objektif
Memberi maksud sekurang-kurangnya 3 rangkap pantun
FU
FS
10.5 (1.1)
2.0   (1.1)
Aktiviti
-          Membaca pantun
-          Perbincangan maksud pantun
-          Membuat rumusan keseluruhan dari segi tema, persoalan, bahasa, bentuk, nilai dan pengajaran
Sistem bahasa
Kosa kata
Aspek bahasa
Pemahaman/lisan
Penerapan
kesusasteraan
nilai
Kesedaran
BBM/rujukan
Buku teks/komsas/antologi
Komen/refleksi
Pelajar dapat memberi maksud dengan jelas dengan bimbingan guru

Tarikh  :5.3.14
Hari      : Rabu
Mata pelajaran
BM
Kelas
2C/2N
Masa
1 dan  2 /6  dan 7
Tajuk
 Komsas –  capa rengat
Genre
cerpen
Objektif
-menceritakan secara ringkas cerpen cepa rengat
- memberi maksud beberapa perkataan sukar dalam cerpen
-- membuat rumusan keseluruhan dari segi tema, persoalan dan sebagainya
FU
8.0,10.0
FS
8.1 (1.3)  10.4 (2.1)
aktiviti
-Menceritakan secara ringkas
-Memberi maksud perbendaharaan kata
-membuat rumusan keseluruhan
Sistem bahasa
Kosa kata/perbendaharaan kata
Aspek bahasa
Lisan/Pemahaman
penerapan
Kesusasteraan melayu
nilai
kesedaran
BBM/rujukan
Teks komsas, rujukan komsas
Komen /refleksi
Pelajar dapat menceritakan secara ringkas cerpen

Tarikh :6.3.14
Hari     ; Khamis
Mata pelajaran
BM
Kelas
2C
Masa
1 dan 2
Tajuk
 Menulis surat rasmi
Objektif
- membaca petikan surat dengan sebutan dan intonasi yang betul
- menyatakan  format penulisan surat rasmi dengan tepat
FU
  2.3   (2.1)
FS
   12.2 ( 3.1)
aktiviti
-Membaca petikan surat yang diberikan
- penerangan dan perbincangan format surat rasmi oleh guru dan pelajar
-menulis surst rasmi dengan mengubahsuai maklumat-maklumat tertentu
  surat rasmi yang diberikan
Sistem bahasa
Perbendaharaan kata
Aspek bahasa
Penulisan
penerapan
Pengetahuan am, kesukanan
nilai
Bekerjasama  ,bertanggungjawab
BBM/rujukan
Buku teks
Komen /refleksi
Pelajar dapat menulis surat rasmi dengan format yang betul

Mata pelajaran
BM
Kelas
1A/1N
Masa
6  dan 7 / 8 dan 9
Tajuk
 Menulis surat rasmi
Objektif
- membaca petikan surat dengan sebutan dan intonasi yang betul
- menyatakan  format penulisan surat rasmi dengan tepat
FU
  2.1   (1.1)
FS
   12.2 ( 3.1)
aktiviti
-Membaca petikan surat yang diberikan
- penerangan dan perbincangan format surat rasmi oleh guru dan pelajar
-menulis surat rasmi dengan format yang betul
Sistem bahasa
Perbendaharaan kata
Aspek bahasa
Penulisan
penerapan
Pengetahuan am
nilai
Bekerjasama
BBM/rujukan
Buku teks
Komen /refleksi
Pelajar dapat menulis surat rasmi dengan format yang betul

Tarikh   :7.3.14
Hari      : Jumaat

Mata pelajaran
BM
Kelas
2N
Masa
1 dan 2
Tajuk
 Menulis surat rasmi
Objektif
- membaca petikan surat dengan sebutan dan intonasi yang betul
- menyatakan  format penulisan surat rasmi dengan tepat
FU
  2.3   (2.1)
FS
   12.2 ( 3.1)
aktiviti
-Membaca petikan surat yang diberikan
- penerangan dan perbincangan format surat rasmi oleh guru dan pelajar
-menulis surst rasmi dengan mengubahsuai maklumat-maklumat tertentu
  surat rasmi yang diberikan
Sistem bahasa
Perbendaharaan kata
Aspek bahasa
Penulisan
penerapan
Pengetahuan am, kesukanan
nilai
Bekerjasama  ,bertanggungjawab
BBM/rujukan
Buku teks
Komen /refleksi
Pelajar dapat menulis surat rasmi dengan format yang betul

Tiada ulasan:

Catat Ulasan