RPH MINGGU 8 2014
Tarikh : 17.2.14
Hari : Isnin
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
1
A/ 1N
|
Masa
|
1
dan 2 / 5 dan 6
|
Tajuk
|
Bacaan NILAM
|
objektif
|
membaca
buku dengan berkesan
|
FU
|
-
|
FS
|
-
|
Aktiviti
|
-membaca
buku dengan senyap
-
merekod bahan bacaan
|
Sistem
bahasa
|
Perbendaharaan
kata
|
Aspek
bahasa
|
lisan
|
penerapan
|
Pengetahuan
am
|
nilai
|
Bekerjasama,kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku-buku
cerita
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
membaca buku dengan berkesan
|
Kelas
|
2C
|
masa
|
8 dan 9
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Tajuk
|
AYAT TOPIK DAN AYAT HURAIAN
|
Objektif
|
-Menghasilkan satu AYAT TOPIK
DAN SATU AYAT HURAIAN
|
Aktiviti
|
-membaca contoh KEDUA-DUA AYAT
- perbincangan DALAM KUMPULAN
-PEMBENTANGAN SETIAP KUMPULAN
- ULASAN GURU
|
FU
FS
|
2.0
(1.1)
7.0 (1.1)
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
Kesedaran, bertanggungjawab
|
BBM/Rujukan
|
Buku teks
|
Komen/Refleksi
|
-PELAJAR DAPAT MEMBINA AYAT TOPIK DAN AYAT HURAIAN
|
Tarikh : 18.2.14
Hari : Selasa
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
1
dan 2
|
Tajuk
|
Bacaan NILAM
|
objektif
|
membaca
buku dengan berkesan
|
FU
|
-
|
FS
|
-
|
Aktiviti
|
-membaca
buku dengan senyap
-
merekod bahan bacaan
|
Sistem
bahasa
|
Perbendaharaan
kata
|
Aspek
bahasa
|
lisan
|
penerapan
|
Pengetahuan
am
|
nilai
|
Bekerjasama,kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku-buku
cerita
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
membaca buku dengan berkesan
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
1N /1A
|
Masa
|
5 dan 6 / 8 dan 9
|
Tajuk
|
Antologi : Pantun 4 kerat (agama)
|
Objektif
|
Memberi maksud sekurang-kurangnya 3 rangkap pantun
|
FU
FS
|
10.5 (1.1)
2.0 (1.1)
|
Aktiviti
|
-
Membaca pantun
-
Perbincangan maksud pantun
-
Membuat rumusan keseluruhan dari segi tema,
persoalan, bahasa, bentuk, nilai dan pengajaran
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman/lisan
|
Penerapan
|
kesusasteraan
|
nilai
|
Kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku teks/komsas/antologi
|
Komen/refleksi
|
Pelajar dapat memberi maksud dengan jelas dengan bimbingan guru
|
Tarikh :19.2.14
Hari : Rabu
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
1
dan 2
|
Tajuk
|
Bacaan NILAM
|
objektif
|
membaca
buku dengan berkesan
|
FU
|
-
|
FS
|
-
|
Aktiviti
|
-membaca
buku dengan senyap
-
merekod bahan bacaan
|
Sistem
bahasa
|
Perbendaharaan
kata
|
Aspek
bahasa
|
lisan
|
penerapan
|
Pengetahuan
am
|
nilai
|
Bekerjasama,kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku-buku
cerita
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
membaca buku dengan berkesan
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
6 dan 7
|
Tajuk
|
Komsas –watak dan perwatakan
|
Genre
|
novel
|
Objektif
|
-menyatakan dan menghuraikan watak dan
perwatakan dalam novel
|
FU
|
10 .0
|
FS
|
10.1 (1.1) 10.2 (1.1)
|
aktiviti
|
-penerangan guru
-mencatat nota
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan,pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
Melayu
|
nilai
|
Bekerjasama,kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas t2
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat menjawab soalan dengan
bimbingan guru
|
Tarikh : 20.2.14
Hari : Khamis
Kelas
|
2C
|
masa
|
1 dan 2
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Tajuk
|
AYAT TOPIK DAN AYAT HURAIAN
|
Objektif
|
-Menghasilkan satu AYAT TOPIK
DAN SATU AYAT HURAIAN
|
Aktiviti
|
-membaca contoh KEDUA-DUA AYAT
- perbincangan DALAM KUMPULAN
-PEMBENTANGAN SETIAP KUMPULAN
- ULASAN GURU
|
FU
FS
|
2.0
(1.1)
7.0 (1.1)
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
Kesedaran, bertanggungjawab
|
BBM/Rujukan
|
Buku teks
|
Komen/Refleksi
|
-PELAJAR DAPAT MEMBINA AYAT TOPIK DAN AYAT HURAIAN
DALAM KUMPULAN
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
1 dan
2
|
Tajuk
|
Karangan – menyusun perenggan
|
Objektif
|
-menyusun
perenggan dengan tepat
|
FU
|
12 .0
(1.2)
|
FS
|
2.0
(1.1)
|
aktiviti
|
-penerangan
guru
-
perbincangan dalam kumpulan
-pembentangan
-ulasan
guru
-membuat
latihan karangan
|
Sistem
bahasa
|
Kosa
kata/perbendaharaan kata
|
Aspek
bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Pengetahuan
am
|
nilai
|
Bertanggungjawab,kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Rujukan
Buku teks BM
|
Komen
/refleksi
|
Pelajar
dapat menyusun karangan dengan betul
|
Kelas
|
1A/1N
|
masa
|
6 dan 7 /8 DAN 9
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Tajuk
|
PENDAKAP GIGI(pemahaman)
|
Objektif
|
-Menjawab sebahagian soalan
yang diberikan dengan tepat
|
Aktiviti
|
-membaca petikan
- perbincangan petikan
- menjawab soalan
|
FU
FS
|
2.0
(1.1)
7.0 (1.1)
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
pemahaman
|
Penerapan
|
kesihatan
|
Nilai
|
Kesedaran, bertanggungjawab
|
BBM/Rujukan
|
Buku teks
|
Komen/Refleksi
|
-Pelajar dapat menjawab soalan
dengan tepat
-1N – perlu bimbingan
|
Tarikh :21.2.14
Hari : Jumaat
Kelas
|
2N
|
Masa
|
1 dan 2
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Tajuk
|
Pemahaman ( lagu bondaku)
|
Objektif
|
-Menjawab sebahagian soalan
yang diberikan dengan tepat
|
Aktiviti
|
-menyanyi lagu
- perbincangan lagu
- menjawab soalan secara lisan
|
FU
FS
|
2.3
(1.1)
10.2 (1.2)
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
pemahaman
|
Penerapan
|
sastera
|
Nilai
|
Kesedaran, bertanggungjawab
|
BBM/Rujukan
|
Buku teks
|
Komen/Refleksi
|
-Pelajar dapat menjawab soalan
dengan tepat-perlu bimbingan guru
|
Tarikh : 22.2.14
Hari : Sabtu
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
masa
|
1
dan 2
|
tajuk
|
Ayat
dasar –FN+FN ,FN+FK,FN+FS,FN+FA
|
objektif
|
Menentukan
ayat berdasarkan ayat dasar yang diberi
|
Fu
|
2.0
, 8.0
|
FS
|
2.2
(1.2) 8.2 (1.2)
|
aktiviti
|
Penerangan
oleh guru
Membaca
contoh 4 ayat dasar
Melengkapkan
ayat secara lisan
|
System
bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
Pemahaman
|
penerapan
|
Sains
|
nilai
|
Bekerjasama
|
KBT
|
-
|
BBM/rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti 4 ayat dasar
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
1N /1A
|
Masa
|
5 dan
6 / 8 dan 9
|
Tajuk
|
Komsas –watak dan perwatakan
|
Genre
|
novel
|
Objektif
|
- menjelaskan watak dan perwatakan
-menyatakan dan menghuraikan watak
perwatakan yang ada dalam novel
|
FU
|
10 .0
|
FS
|
10.1 (1.1) 10.2 (1.1)
|
aktiviti
|
-penerangan guru
-perbincangan dan pembentangan
-ulasan guru
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan,pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
Melayu
|
nilai
|
Bekerjasama,kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas t1
|
Komen /refleksi
|
Perbincangan antara pelajar berjalan lancar
1N – dengan bimbingan guru
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan