RPH MINGGU 11 2014
Tarikh : 10.3.14
Hari : Isnin
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
1A/1N
|
Masa
|
1 dan 2/5 dan 6
|
Tajuk
|
Sintaksis – simpulan bahasa
|
Objektif
|
- menyatakan
maksud sebahagian daripada simpulan bahasa berdasarkan
gambar yang diberi
- membina beberapa ayat dengan simpulan bahasa yang diberikan
|
FU
|
3.0
|
FS
|
3.2 (2.1
)
|
aktiviti
|
-Membaca petikan
-perbincangan simpulan bahasa yang terdapat
dalam petikan
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
Peribahasa
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
nilai
|
Bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat membina ayat-ayat dengan
simpulan bahasa yang betul (1N – dibimbing oleh guru )
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
kata bantu
|
Objektif
|
- menenalpasti kata-kata bantu
-melengkapkan sebahagian daripada
petikan dengan kata bantu yang sesuai
|
FU
|
7.0
,10 .0
|
FS
|
7.4 (1.1)
10.2 (1.1)
|
Aktiviti
|
-mengenalpasti kata bantu
-membaca contoh kata bantu
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Lisan, penulisan
|
Penerapan
|
Kesihatan
|
Nilai
|
Bekerjasama,bertanggungjawab
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat melengkapkan petikan dengan
kata bantu yang sesuai
|
Tarikh : 11.3.14
Hari : Selasa
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
1 dan 2
|
Tajuk
|
kata penyambung ayat
|
Objektif
|
- menenalpasti kata-kata penyambung
ayat
-melengkapkan sebahagian daripada
petikan dengan kata penyambung ayat yang sesuai
|
FU
|
7.0
,10 .0
|
FS
|
7.4 (1.1)
10.2 (1.1)
|
Aktiviti
|
-mengenalpasti kata-kata penyambung
ayat
-membaca contoh kata –kata penyambung ayat
-melengkapkan ayat dengan kata
penyambung ayat yang sesuai
|
Sistem bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Lisan, penulisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
Bekerjasama,kerajinan
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat melengkapkan petikan dengan
kata penyambung ayat yang sesuai
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
1N /1A
|
Masa
|
5 dan 6 / 8 dan 9
|
Tajuk
|
Cerpen kasut kelopak jantung
|
Objektif
|
Memberi maksud sekurang-kurangnya 3 rangkap pantun
|
FU
FS
|
10.6 (1.2)
2.0 (1.1)
|
Aktiviti
|
-
Menceritakan cerpen secara ringkas
-
Perbincangan maksud perkataan sukar
-
Membuat rumusan keseluruhan dari segi tema,
persoalan, bahasa, watak/perwatakan, nilai dan pengajaran
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman/lisan
|
Penerapan
|
kesusasteraan
|
nilai
|
Kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku teks komsas antologi
|
Komen/refleksi
|
Pelajar dapat menceritakan cerpen secara ringkas
|
Tarikh :12.3.14
Hari ; Rabu
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C/2N
|
Masa
|
1 dan
2/ 6 dan 7
|
Tajuk
|
Komsas –
latar
|
Genre
|
novel
|
Objektif
|
-menceritakan secara ringkas latar peristiwa dan contoh-contoh yang ada
|
FU
|
10.6
(2.1)
|
FS
|
8.1 (1.3)
|
aktiviti
|
-penerangan guru
-membuat rumusan tentang latar
tempat,masa dan masyarakat
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman/penulisan
|
penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
Nilai
|
kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat mengetahui secara ringkas
tentang latar dalam novel
|
Tarikh : 13.3.14
Hari : khamis
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
1
dan 2
|
Tajuk
|
Rumusan
– bahagian B
|
objektif
|
-Menyatakan sekurang-kurangnya 3 isi yang
berkaiatan dengan soalan yang dikemukakan dengan betul.
-
menghuraikan ketiga-tiga isi dengan jelas
|
FU
|
2.0
,8.0
|
FS
|
2.2 (1.2) , 8.2 (1.2)
|
Aktiviti
|
-penerangan
oleh guru
-perbincangan
isi dan memberi contoh huraian
-membuat
rumusan
|
Sistem
bahasa
|
Perbendaharaan
kata
|
Aspek
bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Isu-isu
semasa - am
|
nilai
|
Kerajinan,bekerjasama,
menghormati orang lain
|
BBM/rujukan
|
Buku
rujukan kertas 2
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat menghasilkan rumusan dengan
berkesan
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
1A/1N
|
Masa
|
6
dan 7 / 8 dan 9
|
Tajuk
|
Rumusan
– bahagian B
|
objektif
|
-Menyatakan sekurang-kurangnya 3 isi yang
berkaiatan dengan soalan yang dikemukakan dengan betul.
-
menghuraikan ketiga-tiga isi dengan jelas
|
FU
|
8.1
(1.1)
|
FS
|
2.1 (1.2 )
|
Aktiviti
|
-penerangan
oleh guru
-perbincangan
isi dan memberi contoh huraian
-membuat
rumusan
|
Sistem
bahasa
|
Perbendaharaan
kata
|
Aspek
bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Isu-isu
semasa - am
|
nilai
|
Kesedaran
,bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku
rujukan kertas 2
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat menghasilkan rumusan dengan
berkesan (1N- dibimbing oleh guru )
|
Tarikh 14.3.14
Hari : Jumaat
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
1
dan 2
|
Tajuk
|
Rumusan
– bahagian B
|
objektif
|
-Menyatakan sekurang-kurangnya 3 isi yang
berkaiatan dengan soalan yang dikemukakan dengan betul.
-
menghuraikan ketiga-tiga isi dengan jelas
|
FU
|
2.0
,8.0
|
FS
|
2.2 (1.2) , 8.2 (1.2)
|
Aktiviti
|
-penerangan
oleh guru
-perbincangan
isi dan memberi contoh huraian
-membuat
rumusan
|
Sistem
bahasa
|
Perbendaharaan
kata
|
Aspek
bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Isu-isu
semasa - am
|
nilai
|
Kerajinan,bekerjasama,
menghormati orang lain
|
BBM/rujukan
|
Buku
rujukan kertas 2
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat menghasilkan rumusan dengan
berkesan
|
Tarikh : 15.3.14
Hari : Sabtu (Selasa)
HARI PELANCARAN SAMBUTAN JUBLI EMAS SMK SERIAN
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan