RPH MINGGU 18 2013
Tarikh : 29.4.13
Hari : Isnin
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
1 dan 2
|
Tajuk
|
Usahawan muda
|
Objektif
|
-Menyatakan beberapa kata tanya dalam
petikan
-membina ayat tanya dengan tepat
|
FU
|
1.0
|
FS
|
1.2 (
1.1, 1.2 ,2.1 )
|
aktiviti
|
-melakonkan dialog
-penerangan petikan oleh guru
-mencari maksud perbendaharaan kata
-menyenaraikan kata tanya dalam petikan
-membina ayat tanya berdasarkan kata tanya yang diberikan
|
Sistem bahasa
|
Tatabahasa- kata tanya
|
Aspek bahasa
|
Lisan
|
penerapan
|
perdagangan
|
nilai
|
Bekerjasama, kerajinan
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat membina ayat dengan bimbingan
guru
|
Kelas
|
3C
|
Masa
|
5 dan 6
|
Tajuk
|
Bab 4-
kerjasama kaum ke arah kemerdekaan
|
Sub topic
|
i. ke arah perpaduan kaum
-cadangan
laporan pendidikan
ii.
kerjasama kea rah berkerajaan sendiri
-sistem
ahli
|
Objektif
|
- mengetahui cadangan-cadangan laporan pelajaran yang
diperkenalkan
- mengenalpasti ciri-ciri dan ahli-ahli sistem ahli
|
Hasil
pembelajaran
|
2.1
membandingkan kandungan laporan barnes, fen-wu dan ordinan
pelajaran 1952
1.1
memerihalkan sistem ahli 1951
|
Aktiviti
|
-soal jawab pelajaran lepas
-penerangan guru
-pelajar membuat catatan
|
Penerapan
|
bekerjasama
|
KBT
|
menganalisa
|
Patriotisme
|
-perpaduan
teras kejayaan negara kita
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
Mengenalpasti cadangan laporan pelajaran dan mengetahui ciri-ciri sistem ahli
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
Pembentukan kata nama -Kata nama tunggal
|
Objektif
|
-menyenaraikan kata nama tunggal yang
terdapat dalam petikan
|
FU
|
4.0 ,
5.0
|
FS
|
4.2 ( 3.1) 5.2 (3.1)
|
aktiviti
|
-membaca contoh
-membaca petikan –perjanjian pangkor
satu permulaan
- membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
sejarah
|
nilai
|
kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Berjalan lancar
|
Tarikh :30.4.13
Hari :
Selasa
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
1 dan 2
|
Tajuk
|
Komsas –antologi –cerpen Gema Sepi gadis
Genius
|
Objektif
|
-menceritakan secara ringkas cerpen tersebut
-membuat rumusan secara keseluruhan
|
FU
|
10.0
,11.0
|
FS
|
10.5
(1.5) ,11.2 (1.2)
|
Aktiviti
|
-pelajar menceritakan secara ringkas
- memberi maksud kosa kata
-membuat rumusan keseluruhan
- membuat catatan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
Nilai
|
bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas
|
Komen /refleksi
|
P & p
berjalan lancar
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
Pembentukan kata nama -Kata nama tunggal
|
Objektif
|
-menyenaraikan kata nama tunggal yang
terdapat dalam petikan
|
FU
|
4.0 ,
5.0
|
FS
|
4.2 ( 3.1) 5.2 (3.1)
|
aktiviti
|
-membaca contoh
-membaca petikan –perjanjian pangkor
satu permulaan
- membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
sejarah
|
nilai
|
kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Berjalan lancar
|
Tarikh : 1.5.13
Hari : Rabu
----------CUTI UMUM – HARI
PEKERJA--------------------------------------------------------------------
|
Tarikh : 2.5.13
Hari : Khamis
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6 dan 7
|
Tajuk
|
Kata
adjektif
|
Objektif
|
- menyenaraikan kata adjektif yang
terdapat dalam petikan
-mengasingkan kata adjektif mengikut
jenisnya
|
FU
|
1.0
|
FS
|
1.2 (1.1, 1.2) 1.2 (2.1)
|
aktiviti
|
-penerangan guru
-membaca petikan dan mencatat kata
adjektif
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Lisan,pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
Melayu
|
nilai
|
Bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar membuat latihan dengan bimbingan
guru
|
Kelas
|
3C
|
Masa
|
9
|
Tajuk
|
Bab 4-
kerjasama kaum ke arah kemerdekaan
|
Sub topic
|
ii.
kerjasama kea rah berkerajaan sendiri
-kelonggaran
syarat kerakyatan
|
Objektif
|
- mengenalpasti tujuan dan kesan kelonggaran syarat kerakyatan
|
Hasil
pembelajaran
|
2.1
menghuraikan kesan-kesan pindaan kerakyatan 1952
|
Aktiviti
|
-soal jawab pelajaran lepas
-penerangan guru
-pelajar membuat catatan
|
Penerapan
|
bekerjasama
|
KBT
|
menganalisa
|
Patriotisme
|
-perpaduan
teras kejayaan negara kita
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
Mengenalpasti tujuan dan kesan pindaan kerakyatan 1952
|
Tarikh :3.5.13
Hari : Jumaat
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
2 dan
3
|
Tajuk
|
Karangan fakta- punca-punca dan cara-cara
atasi kesesakan lalu lintas di bandar-bandar utama
|
Objektif
|
- menyatakan 3 punca dan 3 langkah
atasi kesesakan lalu lintas bandar-bandar utama
|
FU
|
7.0
,11 .0
|
FS
|
7.5 (1.1)
11.1 (3.1)
|
aktiviti
|
-membaca contoh karangan jenis fakta
- penerangan guru tentang penulisan
isi-isi karanagn
- menulis karangan
|
Sistem bahasa
|
Perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
sastera
|
nilai
|
Bekerjasama,bertanggungjawab
|
BBM/rujukan
|
Buku rujukan pmr kertas 2
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat menghasilkan karangan
peribahasa dengan bimbingan guru
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6 dan
7
|
Tajuk
|
Pengayaan – simpulan bahasa
|
Objektif
|
- menyenaraikan contoh-contoh simpulan
bahasa daripada perkataan yang sama
|
FU
|
8.0
|
FS
|
8.1 (3.1)
|
aktiviti
|
-membaca contoh
- perbincangan contoh-contoh lain
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
penerapan
|
Am
|
nilai
|
Bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat memberi beberapa simpulan
bahasa yang ada
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan