RPH MINGGU 5 2015
Tarikh : 9.2.15
Hari ; isnin
Kelas
|
2D / 2I
|
masa
|
1 dan 2 / 3 dan 4
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Tajuk
|
Kata nama diri dan kata nama tunjuk
|
Objektif
|
-- melengkapkan petikan dengan kata nama diri dan nama tunjuk yang sesuai
|
Aktiviti
|
-penerangan guru tentang kata nama diri dan tunjuk
-Melengkapkan petikan
|
FU
FS
|
1.0, 7.0
1.4 (1.2) 7.3 (1.2)
|
Sistem bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
pemahaman
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
Bekerjasama
|
BBM/Rujukan
|
Buku Teks
|
Komen/Refleksi
|
Pelajar dapat
memberi jawapan bagi soalan
yang dikemukakan
|
Tarikh :10.2.15
Hari : Selasa
Kelas
|
1H / 1D
|
masa
|
3 dan 4 / 5 dan 6
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Tajuk
|
Kata nama diri dan kata nama tunjuk
|
Objektif
|
-- melengkapkan petikan dengan kata nama diri dan nama tunjuk yang sesuai
|
Aktiviti
|
-penerangan guru tentang kata nama diri dan tunjuk
-Melengkapkan petikan
|
FU
FS
|
1.0, 7.0
1.4 (1.2) 7.3 (1.2)
|
Sistem bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
pemahaman
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
Bekerjasama
|
BBM/Rujukan
|
Buku Teks
|
Komen/Refleksi
|
Pelajar dapat
memberi jawapan dengan tepat .
1H – perlu bimbingan
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2D
|
Masa
|
8 dan
9
|
Tajuk
|
Komsas –tema dan persoalan
|
Genre
|
novel
|
Objektif
|
-
menjelaskan tema novel secara terperinci
-menyatakan
dan menghuraikan persoalan-persoalan yang ada dalam novel
|
FU
|
10 .0
|
FS
|
10.1 (1.1) 10.2 (1.1)
|
aktiviti
|
-penerangan
guru
-perbincangan
dan pembentangan
-ulasan
guru
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan,pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
Melayu
|
nilai
|
Bekerjasama,kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas t2
|
Komen /refleksi
|
Perbincangan antara pelajar berjalan lancar
|
Tarikh : 11.2.15
Hari ; Rabu
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
1H
|
Masa
|
3 dan 4
|
Tajuk
|
Latihan : syair
|
Objektif
|
Menjawab sekurang-kurangnya 2
soalan bagi setiap genre
|
FU
FS
|
7.0, 10.0
7.5(1.5),10.3, 10.5(1.4)
|
Aktiviti
|
-
- -
Perbincangan soalan
-membuat latihan
--
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman/lisan
|
Penerapan
|
sastera
|
nilai
|
Kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku teks/komsas/antologi
|
Komen/refleksi
|
Pelajar dapat menjawab soalan
dengan jelas dengan bimbingan guru
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2I
|
Masa
|
6 dan 7
|
Tajuk
|
-Komsas-pantun empat
kerat(agama)
|
Objektif
|
-menyatakan maksud pantun rangkap
demi rangkap
-menyatakan tema dan rumusan
keseluruhan pantun
|
FU
|
10.0 , 7.0
|
FS
|
10.3 ,10.5 (1.6) , 7.5
(1.5)
|
aktiviti
|
-membaca pantun
-perbincangan maksud
-perbincangan /membuat rumusan
tentang pantun
-membuat catatan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan /,pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan melayu
|
nilai
|
Perpaduan,bersatu padu
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas t2
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat memberi maksud pantun
dengan bimbingan guru
|
Tarikh : 12.2.15
Hari : Khamis
Kelas
|
2I/2D
|
masa
|
1 dan 2 / 3 dan 4
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Tajuk
|
Karangan wawancara
|
Objektif
|
-Menghasilkan satu wawancara yang
menarik dan bernas
|
Aktiviti
|
-membaca contoh wawancara yang
diberikan dalam buku teks
- perbincangan isi wawancara
-memberi maksud beberapa
perbendaharaan kata
- menulis wawancara
|
FU
FS
|
12.2 (1.2)
2.0 (1.1)
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
Kesedaran, bertanggungjawab
|
BBM/Rujukan
|
Buku teks
|
Komen/Refleksi
|
-Pelajar dapat menghasilkan
wawancara dengan baik
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
1D
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
Latihan : syair
|
Objektif
|
Menjawab sekurang-kurangnya 2
soalan bagi setiap genre
|
FU
FS
|
7.0, 10.0
7.5(1.5),10.3, 10.5(1.4)
|
Aktiviti
|
-
- -
Perbincangan soalan
-membuat latihan
--
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman/lisan
|
Penerapan
|
sastera
|
nilai
|
Kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku teks/komsas/antologi
|
Komen/refleksi
|
Pelajar dapat menjawab soalan
dengan jelas dengan bimbingan guru
|
Tarikh : 13.2.15
Hari : Jumaat
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
1D/1H
|
Masa
|
1 dan 2 / 6 dan 7
|
Tajuk
|
Karangan fakta –kepentingan hutan
|
Objektif
|
-menyatakan sekurang-kurangnya 3
isi penting
-menghuraikan ketiga-tiga isi
penting dengan jelas
|
FU
|
9..0 ,12 .0
|
FS
|
9.1 (1.1) ,12.4 (1.1)
|
aktiviti
|
-penerangan guru
- perbincangan dalam kumpulan
-pembentangan
-ulasan guru
-membuat latihan karangan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
geografi
|
nilai
|
Bertanggungjawab,kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Rujukan Buku teks BM
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat menghuraikan isi
dengan jelas
1H- perlu bimbingan guru
|
Terima Kasih kerana telah menyediakan bolg rph untuk minggu Pertama hingga minggu ke 5 untuk semakan saya.
BalasPadamBlog tuan sepatutnya lengkap sehingga minggu ke 9.
Sila bertindak segera.
Mengajar tanpa perancangan mengajar diumpamakan seperti berjalan tanpa arah tujuan.
“People who love going to work are more productive and more creative” –Simon Sinek