Rph minggu 3 2015
Tarikh : 26.1.15
Hari : isnin
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2D/2I
|
Masa
|
1 dan 2 / 3 dan 4
|
Tajuk
|
Peribahasa – simpulan bahasa
|
Objektif
|
- membaca dialog dengan intonasi
yang sesuai
-Menyatakan sekurang-kurangnya 5 maksud peribahasa yang diberikan
- melengkapkan ayat dengan simpulan
bahasa yang sesuai
|
FU
FS
|
1.0, 10.0
1.2(2.1), 10.5(1.5)
|
Aktiviti
|
- Membaca petikan dialog
- Perbincangan petikan
- Menggariskan peribahasa dalam petikan
- Berbincang maksud peribahasa dalam kumpulan
- Pembentangan maksud (setiap kumpulan satu peribahasa)
- Membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman dan penulisan
|
Penerapan
|
Pendidikan moral
|
Nilai
|
Kerajinan, bertanggungjawab
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar dapat memberi maksud
peribahasa dengan bimbingan guru
|
Tarikh : 27.1.15
Hari : Selasa
Kelas
|
1H / 1D
|
masa
|
3 dan 4 / 5 dan 6
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Tajuk
|
Simpulan bahasa
|
Objektif
|
-Menyatakan sebahagian
daripada maksud simpulan bahasa yang diberi
- melengkapkan petikan dengan simpulan
bahasa yang sesuai
|
Aktiviti
|
-Memberi maksud simpulan bahasa
-Melengkapkan petikan
|
FU
FS
|
1.0, 7.0
1.4 (1.2) 7.3 (1.2)
|
Sistem bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
pemahaman
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
Bekerjasama , kesedaran
|
BBM/Rujukan
|
Buku Teks
|
Komen/Refleksi
|
Pelajar dapat memberi maksud dan
memberi jawapan bagi soalan yang dikemukakan
- Kelas 1H perlu bimbingan guru
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2D
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
Komsas –tema dan
persoalan
|
Genre
|
novel
|
Objektif
|
- menjelaskan tema novel secara
terperinci
-menyatakan dan menghuraikan
persoalan-persoalan yang ada dalam novel
|
FU
|
10 .0
|
FS
|
10.1 (1.1) 10.2 (1.1)
|
aktiviti
|
-penerangan guru
-perbincangan dan pembentangan
-ulasan guru
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan,pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan Melayu
|
nilai
|
Bekerjasama,kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas t2
|
Komen /refleksi
|
Perbincangan antara pelajar
berjalan lancar
|
Tarikh : 28.1.15
Hari : Rabu
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
1H
|
Masa
|
3 dan 4
|
Tajuk
|
Antologi : syair
|
Objektif
|
Memberi maksud sekurang-kurangnya 3
rangkap syair
|
FU
FS
|
7.0, 10.0
7.5(1.5),10.3, 10.5(1.4)
|
Aktiviti
|
- Membaca syair
- Perbincangan maksud syair
- Membuat rumusan keseluruhan dari segi tema, persoalan, bahasa, bentuk,
nilai dan pengajaran
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman/lisan
|
Penerapan
|
Pendidikan moral
|
nilai
|
Kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku teks/komsas/antologi
|
Komen/refleksi
|
Pelajar dapat memberi maksud dengan
jelas dengan bimbingan guru
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2I
|
Masa
|
6 dan 7
|
Tajuk
|
Komsas –tema dan
persoalan
|
Genre
|
novel
|
Objektif
|
- menjelaskan tema novel secara
terperinci
-menyatakan dan menghuraikan
persoalan-persoalan yang ada dalam novel
|
FU
|
10 .0
|
FS
|
10.1 (1.1) 10.2 (1.1)
|
aktiviti
|
-penerangan guru
-perbincangan dan pembentangan
-ulasan guru
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan,pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan Melayu
|
nilai
|
Bekerjasama,kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas t2
|
Komen /refleksi
|
Perbincangan antara pelajar
berjalan lancar
|
Tarikh : 29.1.15
Hari ;Khamis
Kelas
|
2D/2H
|
masa
|
1 dan 2 /3 dan 4
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Tajuk
|
AYAT TOPIK DAN AYAT HURAIAN
|
Objektif
|
-Menghasilkan satu AYAT TOPIK DAN
SATU AYAT HURAIAN
|
Aktiviti
|
-membaca contoh KEDUA-DUA AYAT
- perbincangan DALAM KUMPULAN
-PEMBENTANGAN SETIAP KUMPULAN
- ULASAN GURU
|
FU
FS
|
2.0 (1.1)
7.0 (1.1)
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
Kesedaran, bertanggungjawab
|
BBM/Rujukan
|
Buku teks
|
Komen/Refleksi
|
-PELAJAR DAPAT MEMBINA AYAT
TOPIK DAN AYAT HURAIAN
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
1D
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
Antologi : syair
|
Objektif
|
Memberi maksud sekurang-kurangnya 3
rangkap syair
|
FU
FS
|
7.0, 10.0
7.5(1.5),10.3, 10.5(1.4)
|
Aktiviti
|
- Membaca syair
- Perbincangan maksud syair
- Membuat rumusan keseluruhan dari segi tema, persoalan, bahasa, bentuk,
nilai dan pengajaran
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman/lisan
|
Penerapan
|
Pendidikan moral
|
nilai
|
Kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku teks/komsas/antologi
|
Komen/refleksi
|
Pelajar dapat memberi maksud dengan
jelas dengan bimbingan guru
|
Tarikh :30.1.15
Hari : jumaat
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
1D / 1H
|
Masa
|
1 dan 2 / 6 dan 7
|
Tajuk
|
Surat Tidak Rasmi
|
objektif
|
-menulis surat tidak rasmi dengan
format yang betul dan menepati kehendak soalan
|
Fu
|
12.4 ,1.40
|
FS
|
7.1 (1.1)
|
Aktiviti
|
-Membaca petikan dan
perbincangan petikan
-Mengenalpasti format penulisan
surat
-Menulis surat kiriman tidak rasmi
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Pengetahuan am, geografi
|
nilai
|
Bertanggungjawab , bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar dapat menulis surat
kiriman tidak rasmi dengan baik (1D)
1H – perlu bimbingan guru
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan