RPH MINGGU 7 2015
Tarikh :23.2.15
Hari : Isnin
Kelas
|
1H / 1D
|
masa
|
1 dan 2 / 3 dan 4
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Tajuk
|
Kata kerja
|
Objektif
|
-- melengkapkan 6 dpd 10 ayat
yang diberikan dengan kata kerja yang sesuai (1H)
- membina 8 ayat dpd 10 kata kerja yang diberikan (1D)
|
Aktiviti
|
-membaca petikan yang diberikan
dengan bacaan kuat
- perbincangan tentang petikan
-Memberi beberapa
contoh kata kerja yang terdapat dalam petikan
- membuat latihan
|
FU
FS
|
7.0 (1.1)
7.2 ( 1.2)
|
Sistem bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
kerajinan
|
BBM/Rujukan
|
Buku pendidikan jalan raya
|
Komen/Refleksi
|
Pelajar dapat membina ayat
sendiri dengan kata kerja yang diberikan (1D)
- Kelas 1H- melengkapkan ayat yang diberi dengan kata kerja yang sesuai
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2D
|
masa
|
8 dan 9
|
tajuk
|
Kata kerja- transitif dan tak
transitif
|
objektif
|
Membina ayat dengan kata kerja
transitif dan tak transitif dengan tepat
|
Fu
|
2.0 , 8.0
|
FS
|
2.2 (1.2) 8.2 (1.2)
|
aktiviti
|
Penerangan dan perbincangan
Membaca contoh kata kerja transitif
dan tak transitif
Membina ayat
|
System bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
penerapan
|
Perdagangan/kesihatan
|
nilai
|
Bekerjasama
|
KBT
|
Mengetahui pemakanan seimbang
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar dapat mengenalpasti kata
kerja transitif dan tak transitif
|
Tarikh :24.2.15
Hari : Selasa
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2I
|
masa
|
1 dan 2
|
tajuk
|
Kata kerja- transitif dan tak
transitif
|
objektif
|
Membina ayat dengan kata kerja
transitif dan tak transitif dengan tepat
|
Fu
|
2.0 , 8.0
|
FS
|
2.2 (1.2) 8.2 (1.2)
|
aktiviti
|
Penerangan dan perbincangan
Membaca contoh kata kerja transitif
dan tak transitif
Membina ayat
|
System bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
penerapan
|
Perdagangan/kesihatan
|
nilai
|
Bekerjasama
|
KBT
|
Mengetahui pemakanan seimbang
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar dapat mengenalpasti kata
kerja transitif dan tak transitif
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
1D
|
Masa
|
5 dan
6
|
Tajuk
|
Komsas –tema dan persoalan
|
Genre
|
novel
|
Objektif
|
-
menjelaskan tema novel secara terperinci
-menyatakan
dan menghuraikan persoalan-persoalan yang ada dalam novel
|
FU
|
10 .0
|
FS
|
10.1 (1.1) 10.2 (1.1)
|
aktiviti
|
-penerangan
guru
-perbincangan
dan pembentangan
-ulasan
guru
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan,pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
Melayu
|
nilai
|
Bekerjasama,kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas t1
|
Komen /refleksi
|
Perbincangan antara pelajar berjalan lancar
|
Tarikh :25.2.15
Hari : Rabu
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2D
|
Masa
|
3 dan 4
|
Tajuk
|
Antologi : Pantun 4
kerat (agama)
|
Objektif
|
Memberi maksud sekurang-kurangnya 3 rangkap pantun
|
FU
FS
|
10.5 (1.1)
2.0 (1.1)
|
Aktiviti
|
-
Membaca pantun
-
Perbincangan maksud pantun
-
Membuat rumusan keseluruhan dari segi tema,
persoalan, bahasa, bentuk, nilai dan pengajaran
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman/lisan
|
Penerapan
|
kesusasteraan
|
nilai
|
Kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku teks/komsas/antologi
|
Komen/refleksi
|
Pelajar dapat memberi maksud dengan jelas dengan bimbingan
guru
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
1H
|
Masa
|
5 dan
6
|
Tajuk
|
Komsas –tema dan persoalan
|
Genre
|
novel
|
Objektif
|
-
menjelaskan tema novel secara terperinci
-menyatakan
dan menghuraikan persoalan-persoalan yang ada dalam novel
|
FU
|
10 .0
|
FS
|
10.1 (1.1) 10.2 (1.1)
|
aktiviti
|
-penerangan
guru
-perbincangan
dan pembentangan
-ulasan
guru
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan,pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
Melayu
|
nilai
|
Bekerjasama,kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas t1
|
Komen /refleksi
|
Perbincangan antara pelajar berjalan lancar
|
Tarikh : 26.2.15
Hari : khamis
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
1H
|
Masa
|
1 dan 2
|
Tajuk
|
ULASAN
|
Objektif
|
-membuat ulasan dengan tepat
|
FU
|
12 .0 (1.1)
|
FS
|
2.0 (1.2)
|
aktiviti
|
-penerangan guru
- membaca contoh
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Pengetahuan am
|
nilai
|
Bertanggungjawab,kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku rujukan
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat membuat ulasan dengan bimbingan guru
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2D
|
Masa
|
6 dan 7
|
Tajuk
|
Karangan - ULASAN
|
Objektif
|
-membuat ulasan degngan baik
|
FU
|
12 .0 (1.2)
|
FS
|
2.0 (1.1)
|
aktiviti
|
-penerangan guru
- membaca contoh
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Pengetahuan am
|
nilai
|
Bertanggungjawab,kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku rujukan
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat membuat rumusan
dengan baik
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2I
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
Antologi : Pantun 4
kerat (agama)
|
Objektif
|
Memberi maksud sekurang-kurangnya 3 rangkap pantun
|
FU
FS
|
10.5 (1.1)
2.0 (1.1)
|
Aktiviti
|
-
Membaca pantun
-
Perbincangan maksud pantun
-
Membuat rumusan keseluruhan dari segi tema,
persoalan, bahasa, bentuk, nilai dan pengajaran
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman/lisan
|
Penerapan
|
kesusasteraan
|
nilai
|
Kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku teks/komsas/antologi
|
Komen/refleksi
|
Pelajar dapat memberi maksud dengan jelas dengan bimbingan
guru
|
Tarikh : 27.2.15
Hari : jumaat
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
1D
|
Masa
|
4 dan 5
|
Tajuk
|
ULASAN
|
Objektif
|
-membuat ulasan dengan tepat
|
FU
|
12 .0 (1.1)
|
FS
|
2.0 (1.2)
|
aktiviti
|
-penerangan guru
- membaca contoh
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Pengetahuan am
|
nilai
|
Bertanggungjawab,kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku rujukan
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat membuat ulasan dengan bimbingan guru
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2I
|
Masa
|
6 dan 7
|
Tajuk
|
Karangan - ULASAN
|
Objektif
|
-membuat ulasan degngan baik
|
FU
|
12 .0 (1.2)
|
FS
|
2.0 (1.1)
|
aktiviti
|
-penerangan guru
- membaca contoh
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Pengetahuan am
|
nilai
|
Bertanggungjawab,kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku rujukan
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat membuat rumusan
dengan baik dengan bimbingan guru
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan