RPH MINGGU 27 2013
Tarikh : 1 .7.13
Hari : Isnin
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
1 dan
2
|
Tajuk
|
Surat tidak rasmi
|
Objektif
|
Mengenalpasti format dalam surat tidak rasmi
|
FU
|
2.0
|
FS
|
2.2 ( 1.1 , 2.1)
|
Aktiviti
|
-membaca contoh surat
-penerangan guru tentang format surat tidak rasmi
-menyalin surat tidak rasmi
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar menyalin surat dengan format yang
betul
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Kelas
|
3C
|
Masa
|
5 dan 6
|
Tajuk
|
Bab 5 –Detik-detik
pengisytiharan kemerdekaan 31 0gos 1957
|
Sub topic
|
-rombongan kemerdekaan 1956
|
Objektif
|
-dapat menyatakan tujuan rombongan kemerdekaan
|
Hasil
pembelajaran
|
-1.1 memerihalkan
tentang rombongan merdeka ke London
1.2
menyatakan kandungan perjanjian London 1956
|
Aktiviti
|
-penerangan guru
- pelajar membuat catatan
|
Penerapan
|
bekerjasama
|
KBT
|
menganalisa
|
Patriotisme
|
Cintakan negara
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
P&P
ditunda – kelas 3A- 3c – program motivasi PMR
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
Sajak
–Sahabatku-PBS
|
Objektif
|
-membaca sajak dengan kuat
- memberi maksud tersurat dan tersirat
sekurang-kurangnya satu isi
|
FU
|
10.0
|
FS
|
10.5 (1.5)
|
aktiviti
|
-Membaca petikan sajak dengan jelas
-Memberi maksud tersurat dan tersirat
dalam sajak(berpasangan)
-pembentangan secara berpasangan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman / lisan
|
penerapan
|
sastera
|
nilai
|
Bekerjasama,
bertanggungjawab
|
BBM/rujukan
|
Petikan
sajak
|
Komen /refleksi
|
Pelajar cuba mendeklamasi sajak dengan
sebutan dan intonasi yang betul
|
Tarikh : 2.7.13
Hari : Selasa
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
1 dan 2
|
Tajuk
|
PROGRAM
MEPS
|
Refleksi
|
TIADA P & P- KELAS 2K – 2N
MENGIKUTI PROGRAM YANG DIJALANKAN DARI PUKUL 1.00- 5.40
-
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
Sajak
–Sahabatku-PBS
|
Objektif
|
-membaca sajak dengan kuat
- memberi maksud tersurat dan tersirat
sekurang-kurangnya satu isi
|
FU
|
10.0
|
FS
|
10.5 (1.5)
|
aktiviti
|
-Membaca petikan sajak dengan jelas
-Memberi maksud tersurat dan tersirat
dalam sajak(berpasangan)
-pembentangan secara berpasangan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman / lisan
|
penerapan
|
sastera
|
nilai
|
Bekerjasama,
bertanggungjawab
|
BBM/rujukan
|
Petikan
sajak
|
Komen /refleksi
|
Pelajar cuba mendeklamasi sajak dengan
sebutan dan intonasi yang betul
|
Tarikh :3.7.13
Hari : Rabu
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
1 dan 2
|
Tajuk
|
Komsas-sajak persahabatan
|
Objektif
|
-mendeklamasikan sajak dengan sebutan dan
intonasi yang betul
-menyatakan maksud sajak rangkap demi rangkap
-membuat rumusan sajak secara keseluruhan
dari segi tema dan sebagainya
- memberi
sekurang-kurangnya 2 nilai dan pengajaran sajak
|
FU
|
7.0 ,10 .0
|
FS
|
7.5
(1.4) ,10.5 (1.4)
|
aktiviti
|
-membaca sajak
-
perbincangan maksud sajak
-perbincangan maksud perbendaharaan kata
-membuat rumusan keseluruhan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan,pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
Melayu
|
nilai
|
Menghormati
rakan , berprasangka baik,bersatu padu
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas t2
|
Komen /refleksi
|
Perbincangan berjalan lancar
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
5 dan
6
|
Tajuk
|
Karangan
fakta- penerokaan hutan banyak membawa kesan buruk
|
Objektif
|
-menyatakan sekurang-kurangnya 5 isi penting
-menghuraikan isi-isi dengan jelas
|
FU
|
9..0
,12 .0
|
FS
|
9.1
(1.1) ,12.4 (1.1)
|
aktiviti
|
-penerangan guru
-perbincangan
isi-isi
-pelajar
cuba bina ayat topic dan huraian bagi isi yang diberi
-
pembentangan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
geografi
|
nilai
|
Kesedaran
pentingnya menghargai alam
|
BBM/rujukan
|
Rujukan pmr
|
Komen /refleksi
|
Pelajar cuba bina ayat topic dan huraian
dengan bimbingan guru
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
8 dan
9
|
|
Bacaan luas – Keunikan Kraf Tangan
Sarawak
|
Objektif
|
Menjawab
3 daripada 5 soalan yang diberikan dengan tepat
|
FU
|
9.0
|
FS
|
9.1 (
1.1, 2.1 )
|
Aktiviti
|
-membaca petikan
-penerangan guru
-perbincangan petikan
- membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapan
|
kesenian
|
Nilai
|
bangga
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar cuba menjawab soalan
|
Tarikh :4.7.13
Hari : Khamis
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6
|
Tajuk
|
Imbuhan
apitan MEN-
|
Objektif
|
Dapat
membentuk sebahagian binaan perkataan Imbuhan apitan MEN yang diberikan
|
FU
|
11.0
|
FS
|
11.4
(1,1, 2.1)
|
Aktiviti
|
-membaca petikan
-perbincangan petikan
- menyenaraikan imbuhan apitan MEN dengan jelas
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapan
|
PSV, KHB
|
Nilai
|
Bangga,
bekerjasama, kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar cuba membina pembentukan imbuhan
Apitan MEN dengan bimbingan guru
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Kelas
|
3C
|
Masa
|
9
|
Tajuk
|
Bab 5 –Detik-detik
pengisytiharan kemerdekaan 31 0gos 1957
|
Sub topic
|
-rombongan kemerdekaan 1956
|
Objektif
|
-dapat menyatakan tujuan rombongan kemerdekaan
|
Hasil
pembelajaran
|
-1.1 memerihalkan
tentang rombongan merdeka ke London
1.2
menyatakan kandungan perjanjian London 1956
|
Aktiviti
|
-penerangan guru
- pelajar membuat catatan
|
Penerapan
|
bekerjasama
|
KBT
|
menganalisa
|
Patriotisme
|
Cintakan negara
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
P&P
ditunda – PERHIMPUNAN
|
Tarikh : 5.7.13
Hari : Jumaat
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
2 dan
3
|
Tajuk
|
Bacaan –PROGRAM NILAM
|
Objektif
|
Membaca seberapa banyak buku yang dapat
|
FU
|
-
|
FS
|
-
|
Aktiviti
|
-membaca buku cerita
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
lisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku cerita
|
Komen /refleksi
|
Pelajar membaca buku dengan tekun
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6 dan
7
|
Tajuk
|
Sintaksis- ayat pasif
|
Objektif
|
Menggariskan kata kerja pasif dalam ayat
yang diberikan
|
FU
|
6.0
|
FS
|
6.5 ( 1.1 , 2.1)
|
Aktiviti
|
-membaca petikan
-membaca contoh ayat pasif dalam petikan
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar cuba membuat latihan sendiri
|
Terima kasih kerana telah menyediakan blog rph hingga minggu ke 27.
BalasPadamBlog tuan kemas dan lengkap.
Sila kemas kinikan blog rph hingga minggu ke 30