RPH MINGGU 28 2013
Tarikh : 8.7.13
Hari : Isnin
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
1 dan 2
|
Tajuk
|
Sintaksis-
ayat pasif
|
Objektif
|
Menukarkan
ayat aktif menjadi ayat pasif
|
FU
|
6.0
|
FS
|
6.5 ( 1.1
, 2.3)
|
Aktiviti
|
-memberi
contoh dan penerangan oleh guru
-membuat
latihan
|
Sistem
bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
/ rujukan BM T1
|
Komen
/refleksi
|
Pelajar
cuba membuat latihan sendiri dengan bimbingan guru
|
Mata
pelajaran
|
Sejarah
|
Kelas
|
3C
|
Masa
|
5 dan 6
|
Tajuk
|
Bab 5
–Detik-detik pengisytiharan kemerdekaan 31 0gos 1957
|
Sub topic
|
-rombongan kemerdekaan 1956
-pengisytiharan kemerdekaan
|
Objektif
|
-dapat menyatakan tujuan rombongan kemerdekaan
- menceritakan detik pengisytiharan kemerdekaan
|
Hasil
pembelajaran
|
-1.1
memerihalkan tentang rombongan merdeka ke London
1.2
menyatakan kandungan perjanjian London 1956
1.3
menceritakan detik-detik perisytiharan kemerdekaan
|
Aktiviti
|
-penerangan guru
- pelajar membuat catatan
- jawab soalan secara lisan
|
Penerapan
|
bekerjasama
|
KBT
|
menganalisa
|
Patriotisme
|
Cintakan
negara
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar-pelajar
mengetahui detik-detik perisytiharan kemerdekaan tanah melayu
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
8 dan
9
|
Tajuk
|
Ayat
topik
|
Objektif
|
-memberi sekurang-kurangnya 2 huraian untuk
ayat topic yang diberikan.
|
FU
|
9..0
,12 .0
|
FS
|
9.1
(1.2) ,12.4 (1.3)
|
aktiviti
|
-penerangan guru
-
sambungan pembentangan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
geografi
|
nilai
|
Kesedaran
pentingnya menghargai alam
|
Komen/refleksi
|
Dapat
membina ayat topik
|
Tarikh : 9.7.13
Hari : Selasa
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
1 dan
2
|
Tajuk
|
Bacaan –PROGRAM NILAM
|
Objektif
|
Membaca seberapa banyak buku yang dapat
|
FU
|
-
|
FS
|
-
|
Aktiviti
|
-membaca buku cerita
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
lisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku cerita
|
Komen /refleksi
|
Pelajar membaca buku dengan tekun
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
Komsas-antologi sepi gadis genius- sajak Hari Guru
|
Objektif
|
- membaca sajak dengan sebutan dan
intonasi yang betul
- memberi maksud sajak rangkap demi
rangkap
|
FU
|
7.0 ,11 .0
|
FS
|
7.2
(3.2) ,11.2 (1.1)
|
aktiviti
|
-membaca sajak
-mencari maksud perkataan sukar
-mencari
maksud
-membuat
rumusan keseluruhan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan,pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
Melayu
|
nilai
|
Menghormati
guru , bertanggungjawab
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas t2
|
Komen /refleksi
|
Perbincangan berjalan lancar
|
Tarikh : 10.7.13
Hari : Rabu
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
1 dan
2
|
Tajuk
|
Bacaan –PROGRAM NILAM
|
Objektif
|
Membaca seberapa banyak buku yang dapat
|
FU
|
-
|
FS
|
-
|
Aktiviti
|
-membaca buku cerita
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
lisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku cerita
|
Komen /refleksi
|
Pelajar membaca buku dengan tekun
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
5 dan 6
|
Tajuk
|
Komsas-antologi sepi gadis genius- sajak Hari Guru
|
Objektif
|
- membaca sajak dengan sebutan dan
intonasi yang betul
- memberi maksud sajak rangkap demi
rangkap
|
FU
|
7.0 ,11 .0
|
FS
|
7.2
(3.2) ,11.2 (1.1)
|
aktiviti
|
-membaca sajak
-mencari maksud perkataan sukar
-mencari
maksud
-membuat
rumusan keseluruhan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan,pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
Melayu
|
nilai
|
Menghormati
guru , bertanggungjawab
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas t2
|
Komen /refleksi
|
Perbincangan berjalan lancar
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
8 dan
9
|
Tajuk
|
Pembetulan ejaan
|
Objektif
|
Dapat mengeja perkataan yang diberikan
dengan tepat
|
FU
|
-
|
FS
|
-
|
Aktiviti
|
- pelajar menulis ejaan yang tepat di papan hitam
- guru membetulkan ejaan
-membuat pembetulan dalam buku latihan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
Penerapan
|
Kerajinan
|
Nilai
|
Bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
-
|
Komen /refleksi
|
Segelintir pelajar dapat mengeja dengan
tepat.
|
Tarikh :11.7.13
Hari :Khamis
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6 dan
7
|
Tajuk
|
Pengayaan – bacaan luas (membaca dan mencari
makna perkataan)- VIRUS KOMPUTER
|
Objektif
|
-Memberi maksud 3 daripada 5 perkataan yang
diberikan dalam petikan.
- menjawab 2 daripada 3 soalan yang diberikan secara lisan
|
FU
|
10.0
|
FS
|
10.1
( 2.1) 10.1 (3.1)
|
Aktiviti
|
- membaca petikan
-perbincangan petikan
- mencari maksud perkataan yang diberikan
-Menjawab soalan secara lisan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
lisan
|
Penerapan
|
Sains dan teknologi
|
Nilai
|
Kesedaran, bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar cuba mencari maksud perkataan dan
menjawab soalan secara lisan
|
Mata
pelajaran
|
Sejarah
|
Kelas
|
3C
|
Masa
|
9
|
Tajuk
|
Bab 5
–Detik-detik pengisytiharan kemerdekaan 31 0gos 1957
|
Sub topic
|
-kuiz bab 5
|
Objektif
|
-dapat menjawab soalan berkaitan secara lisan
|
Hasil
pembelajaran
|
-
|
Aktiviti
|
- jawab soalan secara lisan
|
Penerapan
|
bekerjasama
|
KBT
|
menganalisa
|
Patriotisme
|
Cintakan
negara
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar-pelajar
cuba menjawab soalan dengan tepat
|
Tarikh :12.7.13
Hari : Jumaat
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
2 dan
3
|
Tajuk
|
Ayat
topik
|
Objektif
|
-memberi sekurang-kurangnya 2 huraian untuk
ayat topic yang diberikan.
|
FU
|
9..0
,12 .0
|
FS
|
9.1
(1.2) ,12.4 (1.3)
|
aktiviti
|
-penerangan guru
-
sambungan pembentangan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
geografi
|
nilai
|
Kesedaran
pentingnya menghargai alam
|
Komen/refleksi
|
Dapat
membina ayat topik
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6 dan
7
|
Tajuk
|
Malaysia dan Angkasawan- angkasawan malaysia
|
Objektif
|
-Memberi maksud 3 daripada 5 perkataan yang
diberikan dalam petikan.
- mengetahui dan mengenalpasti angkasawan 1
malaysia
|
FU
|
3.0
|
FS
|
3.2( 2.1) 10.1 (3.1)
|
Aktiviti
|
- membaca petikan
-perbincangan petikan
- mencari maksud perkataan yang diberikan
-Menjawab soalan secara lisan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
lisan
|
Penerapan
|
Sains dan teknologi
|
Nilai
|
Kesedaran, bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar cuba mencari maksud perkataan dan
menjawab soalan secara lisan
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan