RPH MINGGU 25 2013
Tarikh : 17.6.13
Hari : Isnin
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
1 dan 2
|
Tajuk
|
Industri batik
|
Objektif
|
- menyenaraikan contoh-contoh barangan
batik
-mengenalpasti istilah-istilah lain
dpd pelbagai bidang selain industry batik
|
FU
|
8.0
|
FS
|
8.1 (1.1 ,2.1)
|
aktiviti
|
-menyenaraikan barangan dpd batik
- penerangan guru tentang pembuatan
batik
-melukis satu corak batik
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
pemahaman
|
penerapan
|
seni
|
nilai
|
Bekerjasama,
bangga
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat memahami beberapa istilah lain
melalui penerangan guru
|
Mata
pelajaran
|
Sejarah
|
Kelas
|
3C
|
Masa
|
5 dan 6
|
Tajuk
|
Melengkapakan
kerja kursus – elemen 3
|
Sub topic
|
-
|
Objektif
|
-dapat menerapkan nilai-nilai dalam esei
|
Hasil
pembelajaran
|
-
|
Aktiviti
|
-penerangan guru
-melengkapkan tugasan
|
Penerapan
|
bekerjasama
|
KBT
|
menganalisa
|
Patriotisme
|
-
|
BBM/rujukan
|
Kertas
soalan
|
Komen/refleksi
|
P ELAJAR
MEMURNIKAN ELEMEN 3
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
Kata
sendi nama
|
Objektif
|
-membina ayat berdasarkan kata sendi nama yang diberikan
|
FU
|
6.0,
3.0
|
FS
|
6.2
(3.1) 3.1 (2.1)
|
aktiviti
|
-Membaca petikan berkaitan dengan kata
sendi
-Memberi contoh kata sendi dalam
petikan
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
Pengetahuan
am
|
nilai
|
bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku
teks/ rujukan
|
Komen /refleksi
|
Pelajar cuba membina ayat sendiri
|
Tarikh : 18.6.13
Hari : Selasa
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
1 dan 2
|
Tajuk
|
Komsas –cerpen warkah daripada ibu
|
Objektif
|
-menceritakan secara ringkas cerpen tersebut
-memberi maksud beberapa perkataan
sukar
|
FU
|
10.0
,11.0
|
FS
|
10.5
(1.5) ,11.2 (1.2)
|
Aktiviti
|
-pelajar menceritakan secara ringkas
- memberi maksud kosa kata
-membuat rumusan keseluruhan
- membuat catatan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
Nilai
|
Bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat menceritakan secara ringkas
jalan cerita yang ada
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
Kata
sendi nama
|
Objektif
|
-membina ayat berdasarkan kata sendi nama yang diberikan
|
FU
|
6.0,
3.0
|
FS
|
6.2
(3.1) 3.1 (2.1)
|
aktiviti
|
-Membaca petikan berkaitan dengan kata
sendi
-Memberi contoh kata sendi dalam
petikan
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
Pengetahuan
am
|
nilai
|
bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku
teks/ rujukan
|
Komen /refleksi
|
Pelajar cuba membina ayat sendiri
|
Tarikh :19.6.13
Hari : Rabu
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
1 dan 2
|
Tajuk
|
Komsas –cerpen warkah daripada ibu
|
Objektif
|
-menceritakan secara ringkas cerpen tersebut
-memberi maksud beberapa perkataan
sukar
|
FU
|
10.0
,11.0
|
FS
|
10.5
(1.5) ,11.2 (1.2)
|
Aktiviti
|
-pelajar menceritakan secara ringkas
- memberi maksud kosa kata
-membuat rumusan keseluruhan
- membuat catatan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
Nilai
|
Bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat menceritakan secara ringkas
jalan cerita yang ada
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
5 dan 6
|
Tajuk
|
Karangan
jenis melengkapkan cerita
|
Objektif
|
- melengkapkan cerita dengan menghasilkan
sebuah cerita yang menarik.
|
FU
|
7.0
,12.0
|
FS
|
7.4
(1.4) ,12.4 (2 .4)
|
Aktiviti
|
-penerangan oleh guru
-perbincangan secara berpasangan
-membuat karangan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
Penerapan
|
SASTERA
|
Nilai
|
Bekerjasama
, kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Skor PMR
|
Komen /refleksi
|
PELAJAR CUBA MELENGKAPKAN CERITA YANG DIBERI
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
Imbuhan apitan – pembentukan kata
|
Objektif
|
- membentuk 10 dpd 13 perkataan yang
diberikan
|
FU
|
4.0
|
FS
|
4.1 ( 2.1 ,3.1)
|
aktiviti
|
-membaca petikan
- perbincangan petikan dan imbuhan
dalam petikan
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
kewarganegaraan
|
nilai
|
bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar cuba membentuk perkataan sendiri
|
Tarikh : 20.6.13
Hari : Khamis
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6
dan 7
|
Tajuk
|
Morfologi
– kata ganda berentak
|
Objektif
|
- menyenaraikan kata ganda berentak
dalam petikan
- melengkapkan ayat dengan kata
ganda berentak yang tepat
|
FU
|
4.0
|
FS
|
4.1
( 1.1, 3.1)
|
Aktiviti
|
- membaca petikan
-perbincangan petikan
-menyatakan kata ganda berentak
dalam petikan
-membuat latihan
|
Sistem
bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
Sukan
|
Nilai
|
Bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku
teks
|
Komen
/refleksi
|
Pelajar
masih memerlukan bimbingan guru
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Kelas
|
3C
|
Masa
|
9
|
Tajuk
|
Bab 5 –Detik-detik
pengisytiharan kemerdekaan 31 0gos 1957
|
Sub topic
|
-rombongan kemerdekaan 1956
|
Objektif
|
-dapat menyatakan tujuan rombongan kemerdekaan
|
Hasil
pembelajaran
|
-1.1
memerihalkan tentang rombongan mnerdeka ke London
1.2
menyatakan kandungan perjanjian London 1956
|
Aktiviti
|
-penerangan guru
- pelajar membuat catatan
|
Penerapan
|
bekerjasama
|
KBT
|
menganalisa
|
Patriotisme
|
Cintakan negara
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
P&P
ditunda – perhimpunan
|
Tarikh : 21.6.13
Hari : Jumaat
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
2 dan 3
|
Tajuk
|
Karangan
jenis melengkapkan cerita
|
Objektif
|
- melengkapkan cerita dengan menghasilkan
sebuah cerita yang menarik.
|
FU
|
7.0
,12.0
|
FS
|
7.4
(1.4) ,12.4 (2 .4)
|
Aktiviti
|
-penerangan oleh guru
-perbincangan secara berpasangan
-membuat karangan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
Penerapan
|
SASTERA
|
Nilai
|
Bekerjasama
, kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Skor PMR
|
Komen /refleksi
|
PELAJAR CUBA MELENGKAPKAN CERITA YANG DIBERI
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6 dan 7
|
Tajuk
|
Pesta Wau
|
Objektif
|
-menceritakan langkah-langkah membuat wau
dengan betul berdasarkan gambar
|
FU
|
10.0
|
FS
|
10.3 ( 2.1,
3.1)
|
Aktiviti
|
-membaca petikan pesta wau
-penerangan guru tentang petikan
- bercerita tentang membuat wau
berdasarkan gambar dalam kumpulan
|
Sistem bahasa
|
Penanda wacana
|
Aspek bahasa
|
lisan
|
Penerapan
|
PSV
|
Nilai
|
Bangga dengan warisan
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
P & p berjalan lancar
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan