RPH MINGGU 8 2013
Tarikh : 18.2.13
Hari : Isnin
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
1
dan 2
|
Tajuk
|
ayat majmuk gabungan
|
Objektif
|
-mencantumkan
dua ayat tunggal untuk membentuk ayat majmuk gabungan
|
FU
|
8.0
|
FS
|
8.2
(1.1) (2.2)
|
aktiviti
|
-Membaca
contoh ayat yang diberikan
-membuat
latihan
|
Sistem
bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Pendidikan kesihatan
|
nilai
|
Bekerjasama,
kesedaran,menjaga kesihatan
|
BBM/rujukan
|
Buku
teks
|
Komen
/refleksi
|
Pelajar-pelajar
dapat membina ayat dengan bimbingan guru
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C/2N
|
Masa
|
5
dan 6 / 8 dan 9
|
Tajuk
|
Kata
kerja- transitif dan tak transitif
|
Objektif
|
Melengkapkan
7 daripada 10 ruangan kosong yang diberikan dalam petikan dengan tepat
|
Fu
|
2.0
, 8.0
|
FS
|
2.2
(1.2) 8.2 (1.2)
|
Aktiviti
|
Penerangan
dan perbincangan
Membaca
contoh kata kerja transitif dan tak transitif
Membuat
latihan
|
System
bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapan
|
Perdagangan/kesihatan
|
Nilai
|
Bekerjasama
|
KBT
|
Mengetahui
pemakanan seimbang
|
BBM/rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti kata kerja transitif dan tak transitif
|
Tarikh : 19.2.13
Hari : Selasa
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
5 dan
6
|
Tajuk
|
Komsas-pantun empat kerat(agama)
|
genre
|
puisi
|
Objektif
|
-menyatakan
maksud pantun rangkap demi rangkap
-menyatakan
tema dan rumusan keseluruhan pantun
|
FU
|
1.0 , 10.0
|
FS
|
1.4
(1.4) ,10.6 (2.1)
|
aktiviti
|
-membaca
pantun
-perbincangan
maksud
-perbincangan
/membuat rumusan tentang pantun
-membuat
catatan
|
Sistem
bahasa
|
Kosa
kata
|
Aspek
bahasa
|
Lisan,pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
nilai
|
Perpaduan,bersatu
padu
|
BBM/rujukan
|
Teks
komsas, rujukan komsas t2
|
Komen
/refleksi
|
Pelajar
dapat menyatakan maksud pantun
|
Tarikh : 20.2.13
Hari : Rabu
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
1 dan
2
|
Tajuk
|
Komsas-pantun empat kerat(agama)
|
genre
|
puisi
|
Objektif
|
-menyatakan
maksud pantun rangkap demi rangkap
-menyatakan
tema dan rumusan keseluruhan pantun
|
FU
|
1.0 , 10.0
|
FS
|
1.4
(1.4) ,10.6 (2.1)
|
aktiviti
|
-membaca
pantun
-perbincangan
maksud
-perbincangan
/membuat rumusan tentang pantun
-membuat
catatan
|
Sistem
bahasa
|
Kosa
kata
|
Aspek
bahasa
|
Lisan,pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
nilai
|
Perpaduan,bersatu
padu
|
BBM/rujukan
|
Teks
komsas, rujukan komsas t2
|
Komen
/refleksi
|
Pelajar
dapat menyatakan maksud pantun
|
Mata
pelajaran
|
Sejarah
|
Kelas
|
3C
|
Masa
|
7
|
Tajuk
|
bab 2 :
Malayan Union dan Persekutuan Tanah Melayu
|
Sub topic
|
-penubuhan
Umno
-
tujuan penubuhan umno
|
Objektif
|
-menyatakan 5
dpd 8 sebsb penubuhan Umno
|
Hasil
pembelajaran
|
1.1
Menceritakan
peristiwa yg membawa penubuhnan UMNO
|
Aktiviti
|
-soal
jawab pelajaran lepas
-penerangan
guru
-membuat
catatan
|
Penerapan
|
Setia pada
negara
|
KBT
|
menganalisa
|
Patriotisme
|
Cintakan
negara
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat mengetahui tujuan penubuhan UMNO
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
8 dan
9
|
Tajuk
|
Ayat
induk dan ayat kecil
|
Objektif
|
-Membina
2 ayat induk dan ayat kecil berdasarkan contoh secara lisan
-membuat
latihan dengan mengasingkan ayat induk
dan ayat kecil berdasarkan soalan yang
dikemukakan
|
FU
|
8.0
|
FS
|
8.2(3.1)
|
aktiviti
|
-Membaca
contoh ayat yang diberikan
-
membina ayat induk dan ayat kecil secara lisan
-membuat
latihan
|
Sistem
bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Pendidikan kesihatan
|
nilai
|
Bekerjasama,
kesedaran,menjaga kesihatan
|
BBM/rujukan
|
Buku
teks
|
Komen
/refleksi
|
Pelajar-pelajar
dapat membina ayat dengan bimbingan guru
|
Tarikh : 21.2.13
Hari : khamis
Kelas
|
2C/2N
|
masa
|
1 dan 2 / 3 dan 4
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Tajuk
|
Karangan – surat tidak rasmi
|
Objektif
|
-Menghasilkan surat tidak rasmi dengan format yang betul
- menghuraikan maklumat-maklumat yang berkaitan dengan
jelas
|
Aktiviti
|
-membaca contoh surat tidak
rasmi
- perbincangan isi petikan
-penerangan format oleh guru
-menulis surat tidak
rasmi
|
FU
FS
|
12.0 ,8.0
12.3, 12.4
(1.3) 8.4 (1.2)
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
Penerapan
|
geografi
|
Nilai
|
Kasih sayang, , bertanggungjawab
|
BBM/Rujukan
|
Buku teks, buku rujukan
|
Komen/Refleksi
|
Pelajar dapat menghasilkan surat tidak rasmi dengan sempurna
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6
dan 7
|
Tajuk
|
Bacaan
luas : mengenalpasti istilah sains
|
Objektif
|
-
Membaca petikan dengan sebutan dan intonasi yang
betul
-
Memberi
maksud perkataan sukar
-
Mengenalpasti istilah sains dalam petikan
|
FU
FS
|
8.0
8.2
(1.1 , 3.1)
|
Aktiviti
|
-
Membaca petikan dengan jelas
-
Perbincangan petikan
-
Mencari maksud perbendaharaan kata
-
Mengenalpasti istilah sains
|
Sistem
bahasa
|
Kosa
kata /perbendaharaan kata
|
Aspek
bahasa
|
Lisan
|
Penerapan
|
kesihatan/sains
|
nilai
|
Pentingnya
menjaga pemakanan dan kesihatan , kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat memahami istilah sains dengan
bimbingan guru
|
Tarikh : 22.2.13
Hari : Jumaat
Mata
pelajaran
|
Sejarah
|
Kelas
|
3C
|
Masa
|
2 dan 3
|
Tajuk
|
bab 2 :
Malayan Union dan Persekutuan Tanah Melayu
|
Sub topic
|
-perjuangan
tokoh
|
Objektif
|
-menyatakan 2
dpd 4 tokoh Umno
|
Hasil
pembelajaran
|
1.2
Mengumpul
maklumat ttg tokoh-tokoh umno
|
Aktiviti
|
-soal
jawab pelajaran lepas
-penerangan
guru
-membuat
catatan
|
Penerapan
|
Setia pada
negara
|
KBT
|
menganalisa
|
Patriotisme
|
Cintakan
negara
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat mengetahui tokoh-tokoh UMNO
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
8
dan 9
|
Tajuk
|
Pemulihan -Kata kerja dan menyusun ayat
|
Objektif
|
-Melengkapkan
teks dengan kata kerja yang sesuai
-
menyusun ayat agar menjadi ayat yang betul
|
FU
|
1.0
|
FS
|
1.3
(1.1) (2.1)
|
aktiviti
|
-Membaca
petikan
-melengkapkan
teks dengan kata kerja yang sesuai
-menyusun
ayat dengan tepat
-membuat
latihan
|
Sistem
bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
Pemahaman
|
penerapan
|
Geografi
, kesihatan
|
nilai
|
Kesedaran,pentingnya
menjaga pemakanan
|
BBM/rujukan
|
Buku
teks
|
Komen
/refleksi
|
Segelintir
pelajar terutama yang tidak tahu membaca perlu bimbingan guru
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan