RPH MINGGU 31 2012
Tarikh : 30.7.12
Hari :
Isnin
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
1 dan 2
|
Tajuk
|
Isyarat
jalan raya
|
Objektif
|
- menyatakan peraturan jalan raya
dengan symbol yang diberi
|
FU
|
7.0
|
FS
|
7.2 ( 1.1 ,2.1)
|
aktiviti
|
-membaca petikan
- perbincangan petikan
-menyatakan maksud symbol yang ada
|
Sistem bahasa
|
Perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
pemahaman
|
penerapan
|
kewarganegaraan
|
nilai
|
Bekerjasama,
bertanggungjawab
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat mengenal pasti simbol-simbol jalan
raya yang lain
|
Tarikh :
31.7.12
Hari : Selasa
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2L/2F
|
Masa
|
3 dan 4 / 7 dan 8
|
Tajuk
|
Kata
nama terbitan - berimbuhan awalan
|
Objektif
|
-membina 8 daripada 11 ayat dengan menggunakan kata
nama terbitan berimbuhan awalan
|
FU
|
5.0.
, 2.0
|
FS
|
5.1 (3.1)
2.4(1.1)
|
Aktiviti
|
-membaca contoh ayat dan menerangkan
aspek makna penggunaan bagi
setiap kata nama berimbuhan awalan
- membina ayat
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
Bekerjasama,
bertanggungjawab
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar cuba membina ayat dengan tepat
|
Tarikh :
1.8.2012
Hari :
Rabu
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2B /2L
|
Masa
|
1 dan 2
/6 dan 7
|
Tajuk
|
Komsas-Sajak burung-burung pagi dan ketenangan
|
Genre
|
Puisi moden
|
Objektif
|
- menceritakan secara ringkas maksud sajak keseluruhan
-menyatakan maksud beberapa perkataan
sukar
-menyatakan tema ,persoalan, bahasa
dan sebagainya
|
FU
|
10 .0
|
FS
|
10.1 (1.1) 10.2 (1.1)
|
aktiviti
|
-membaca sajak
-mencari maksud perkataan sukar
-memberi maksud sajak
-membuat rumusan keseluruhan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan,pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
Melayu
|
nilai
|
bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas t2
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat memberi maksud sajak secara
ringkas
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
Pengayaan-memahami maksud symbol jalan raya
|
Objektif
|
- menyatakan maksud symbol jalan raya
dan menerangkan tindakan yang perlu dilakukan
|
FU
|
8.0
|
FS
|
8.5 ( 3.1)
|
aktiviti
|
- penerangan guru
-perbincangan
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan/penulisan
|
penerapan
|
kewarganegaraan
|
nilai
|
Kesedaran
/bertanggungjawab
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat menyatakan tindakan yang wajar
berdasarkan symbol yang diberi
|
Tarikh :
2.8.2012
Hari :
Khamis
Kelas
|
3D
|
Masa
|
3 dan 4
|
Mata pelajaran
|
Pendidikan
Sivik dan Kewarganegaraan
|
Tema
|
Cabaran
Masa Depan
|
Tajuk
|
Sumbangan
kepada keamanan dunia
|
objektif
|
-menjawab
separuh daripada soalan yang
dikemukakan secara lisan
-
menyanyi lirik lagu dengan betul
|
Hasil
pembelajaran
|
-mengetahui
tentang kepentingan keamanan sejagat
-menghargai
erti keamanan negara
|
Aktiviti
|
-membaca
petikan
-perbincanagn
petikan
-menjawab
soalan yang dikemukakan secara lisan
|
penerapan
|
Cintakan
negara, patriotisme
|
nilai
|
kesedaran
, bertanggungjawab
|
ABM/rujukan
|
Buku
teks, lirik lagu anak-anak dunia
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
cuba menyanyi dengan baik
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
5 dan 6
|
Tajuk
|
Ayat
perintah
|
Objektif
|
- melengkapkan sebahagian ayat dengan
kata perintah yang sesuai
|
FU
|
7.0
|
FS
|
7.2 ( 2.1 ,3.1)
|
aktiviti
|
-membaca contoh ayat perintah
- penerangan tentang jenis-jenis ayat
perintah
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
Sivik
dan kewarganegaraan
|
nilai
|
Bekerjasama,
bertanggungjawab
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat melengkapkan ayat dengan tepat
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2L
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
Karangan
jenis fakta (cara-cara meningkatkan minat terhadap buah-buahan tempatan)
|
Objektif
|
- menyatakan secara ringkas punca
buah-buahan tempatan tidak mendapat sambutan
-menyatakan sekurang-kurangnya 3 cara menggalakkan
sambutan terhadap buah-buahan tempatan meningkat dan menghuraikannya dengan
jelas
|
FU
|
7.0
,12.0
|
FS
|
7.4
(1.4) ,12.4 (2 .4)
|
Aktiviti
|
-penerangan oleh guru
-perbincangan secara berpasangan
-mencatat isi dan huraian
-membuat karangan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
Penerapan
|
Am
|
Nilai
|
Bekerjasama
, kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Skor PMR
|
Komen /refleksi
|
Setiap pasangan cuba menceritakan cara meningkatkan sambutan terhadap
buah-buahan tempatan
|
Tarikh :
3.8.2012
Hari :
Jumaat
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2B
|
Masa
|
2 dan 3
|
Tajuk
|
Karangan
jenis fakta (cara-cara meningkatkan minat terhadap buah-buahan tempatan)
|
Objektif
|
- menyatakan secara ringkas punca
buah-buahan tempatan tidak mendapat sambutan
-menyatakan sekurang-kurangnya 3 cara menggalakkan
sambutan terhadap buah-buahan tempatan meningkat dan menghuraikannya dengan
jelas
|
FU
|
7.0
,12.0
|
FS
|
7.4
(1.4) ,12.4 (2 .4)
|
Aktiviti
|
-penerangan oleh guru
-perbincangan secara berpasangan
-mencatat isi dan huraian
-membuat karangan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
Penerapan
|
Am
|
Nilai
|
Bekerjasama
, kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Skor PMR
|
Komen /refleksi
|
Setiap pasangan cuba menceritakan cara meningkatkan sambutan terhadap
buah-buahan tempatan
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6 dan 7
|
Tajuk
|
Pengayaan-permainan bahasa
|
Objektif
|
- membentuk beberapa perkataan
berdasarkan suku kata akhir yang diberi
|
FU
|
8.0
|
FS
|
8.5 ( 3.1)
|
aktiviti
|
- penerangan guru
- pelajar dibahagikan kepada 6
kumpulan
-perbincangan dalam kumpulan
-membuat catatan pada papan hitam
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan
|
penerapan
|
am
|
nilai
|
Kesedaran
/bertanggungjawab
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Setiap kumpulan Berjaya mencatat/mencari 3
perkataan berdasarkan suku kata akhir yang diberi
|
RPH kemas kini sehingga minggu 31.
BalasPadamTerima kasih.
htchong