RPH MINGGU 30
2012
Tarikh : 23.7.12
Hari : Isnin
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
1dan 2
|
Tajuk
|
Pengayaan – simpulan bahasa
|
Objektif
|
- menyenaraikan contoh-contoh simpulan
bahasa daripada perkataan yang sama
|
FU
|
8.0
|
FS
|
8.1 (3.1)
|
aktiviti
|
-membaca contoh
- perbincangan contoh-contoh lain
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
penerapan
|
Am
|
nilai
|
Bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat memberi beberapa simpulan
bahasa yang ada
|
Tarikh :
24.7.12
Hari :
Selasa
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2L /2B
|
Masa
|
3 dan 4 /7 dan 8
|
Tajuk
|
Pembentukan kata nama -Kata nama tunggal
|
Objektif
|
-menyenaraikan sebahagian kata nama
tunggal yang terdapat dalam petikan
- membina sekurang-kurangnya 6 ayat
dengan menggunakan kata tunggal dalam petikan
|
FU
|
4.0 ,
5.0
|
FS
|
4.2 ( 3.1) 5.2 (3.1)
|
Aktiviti
|
-membaca contoh
-membaca petikan –perjanjian pangkor
satu permulaan
- mengenalpasti kata nama tunggal
dalam petikan
-membina ayat dengan menggunakan kata nama
tunggal
|
Sistem bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Sejarah
|
nilai
|
Kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar
dapat membina ayat ringkas dengan kata nama tunggal yang ada
|
Tarikh : 25.7.12
Hari :
Rabu
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2B /2L
|
Masa
|
1 dan 2 /
6 dan 7
|
Tajuk
|
Komsas-sajak persahabatan
|
genre
|
Puisi moden
|
Objektif
|
-mendeklamasikan sajak dengan sebutan dan
intonasi yang betul
-menyatakan maksud sajak rangkap demi rangkap
-membuat rumusan sajak secara keseluruhan
dari segi tema dan sebagainya
-
memberi sekurang-kurangnya 2 nilai dan pengajaran sajak
|
FU
|
7.0 ,10 .0
|
FS
|
7.5
(1.4) ,10.5 (1.4)
|
aktiviti
|
-membaca sajak
-
perbincangan maksud sajak
-perbincangan maksud perbendaharaan kata
-membuat rumusan keseluruhan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan,pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
Melayu
|
nilai
|
Menghormati
rakan , berprasangka baik,bersatu padu
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas t2
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat memahami maksud sajak secara
keseluruhan
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
Labu sayung
|
Objektif
|
- memberi maksud kosa kata dalam
petikan
-menjawab 3 soalan yang diberikan
|
FU
|
8.0
|
FS
|
8.1 (3.1)
|
aktiviti
|
-membaca petikan
- perbincangan petikan dan kosa kata
-menjawab soalan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
pemahaman
|
penerapan
|
seni
|
nilai
|
Bangga
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat menjawab soalan dengan bimbingan guru.
|
Tarikh
:26.7.12
Hari :
khamis
Kelas
|
3D
|
Masa
|
3 dan 4
|
Mata pelajaran
|
Pendidikan
Sivik dan Kewarganegaraan
|
Tema
|
Cabaran
Masa Depan
|
Tajuk
|
Mengekalkan
keamanan negara dan sejagat- ancaman dalaman dan luaran
|
objektif
|
-menjawab
separuh daripada soalan yang
dikemukakan secara lisan
|
Hasil
pembelajaran
|
-menyedari
tentang kepentingan keamanan negara dan sejagat
-menghargai
dan mensyukuri keamanan negara
|
Aktiviti
|
-membaca
petikan
-perbincanagn
petikan
-menjawab
soalan yang dikemukakan secara lisan
|
penerapan
|
Cintakan
negara, patriotisme
|
nilai
|
kesedaran
, bertanggungjawab
|
ABM/rujukan
|
Buku
teks, gambar tentang peperangan
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
cuba menjawab soalan
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
5 dan
6
|
Tajuk
|
Kita
dan undang-undang
|
Objektif
|
- melakonkan situasi yang diberikan
dengan berkesan
|
FU
|
4.0
|
FS
|
4.1 ( 1.1 ,3.1)
|
aktiviti
|
-membaca petikan perbualan
- perbincangan petikan dan kosa kata
-melakonkan situasi yang diberikan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
lisan
|
penerapan
|
kewarganegaraan
|
nilai
|
Kesedaran
/bertanggungjawab
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
P & p berjalan lancar dan pelajar
melakonkan situasi dengan bantuan guru.
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2L
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
Karangan
jenis perbincangan
|
Objektif
|
-menyatakan sekurang-kurangnya 3 isi
dn menghuraikannya dengan jelas
|
FU
|
8.0
,12.0
|
FS
|
8.4
(1.4) ,12.4 (2 .4)
|
Aktiviti
|
-membentuk kumpulan
-setiap kumpulan diberi soalan
berlainan untuk perbincangan
-perbincangan dalam kumpulan
-membuat pembentangan
-ulasan guru
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
Penerapan
|
Am
|
Nilai
|
Bekerjasama
, kesedaran
|
BBM/rujukan
|
-
|
Komen /refleksi
|
Setiap kumpulan cuba membentangkan hasil
perbincangan dengan jelas
|
Tarikh
:27.7.12
Hari :
Jumaat
Kelas
|
2B
|
Masa
|
2 dan 3
|
Tajuk
|
Karangan
jenis fakta
|
Objektif
|
-menyatakan sekurang-kurangnya 3 isi
dn menghuraikannya dengan jelas
|
FU
|
8.0
,12.0
|
FS
|
8.4
(1.4) ,12.4 (2 .4)
|
Aktiviti
|
-membentuk kumpulan
-setiap kumpulan diberi soalan
berlainan untuk perbincangan
-perbincangan dalam kumpulan
-membuat pembentangan
-ulasan guru
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
Penerapan
|
Am
|
Nilai
|
Bekerjasama
, kesedaran
|
BBM/rujukan
|
-
|
Komen /refleksi
|
Setiap kumpulan cuba membentangkan hasil
perbincangan dengan jelas
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6 dan 7
|
Tajuk
|
Imbuhan apitan – pembentukan kata
|
Objektif
|
- membentuk 10 dpd 13 perkataan yang
diberikan
|
FU
|
4.0
|
FS
|
4.1 ( 2.1 ,3.1)
|
aktiviti
|
-membaca petikan
- perbincangan petikan dan imbuhan
dalam petikan
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
kewarganegaraan
|
nilai
|
bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar cuba membentuk perkataan sendiri
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan