Rph minggu 11 2015
Tarikh :23.3.15
Hari : Isnin
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
1H/1D
|
Masa
|
1 dan 2/3 dan 4
|
Tajuk
|
Sintaksis – simpulan bahasa
|
Objektif
|
- menyatakan
maksud sebahagian daripada simpulan bahasa berdasarkan
gambar yang diberi
- membina beberapa ayat dengan simpulan bahasa yang diberikan
|
FU
|
3.0
|
FS
|
3.2 (2.1
)
|
aktiviti
|
-Membaca petikan
-perbincangan simpulan bahasa yang terdapat
dalam petikan
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
Peribahasa
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
nilai
|
Bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat membina ayat-ayat dengan
simpulan bahasa yang betul (1H– dibimbing oleh guru )
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2D
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
kata
penyambung ayat
|
Objektif
|
-
menenalpasti kata-kata penyambung ayat
-melengkapkan
sebahagian daripada petikan dengan kata penyambung ayat yang sesuai
|
FU
|
7.0
,10 .0
|
FS
|
7.4 (1.1)
10.2 (1.1)
|
Aktiviti
|
-mengenalpasti
kata-kata penyambung ayat
-membaca
contoh kata –kata penyambung ayat
-melengkapkan
ayat dengan kata penyambung ayat yang sesuai
|
Sistem bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Lisan, penulisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
Bekerjasama,kerajinan
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat melengkapkan petikan dengan
kata penyambung ayat yang sesuai
|
Tarikh :24.3.15
Hari : Selasa
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2I
|
Masa
|
1 dan 2
|
Tajuk
|
kata
penyambung ayat
|
Objektif
|
-
mengenalpasti kata-kata penyambung ayat
-melengkapkan
sebahagian daripada petikan dengan kata penyambung ayat yang sesuai
|
FU
|
7.0
,10 .0
|
FS
|
7.4 (1.1)
10.2 (1.1)
|
Aktiviti
|
-mengenalpasti
kata-kata penyambung ayat
-membaca
contoh kata –kata penyambung ayat
-melengkapkan
ayat dengan kata penyambung ayat yang sesuai
|
Sistem bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Lisan, penulisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
Bekerjasama,kerajinan
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat melengkapkan petikan dengan
kata penyambung ayat yang sesuai
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
1D
|
Masa
|
5 dan 6
|
Tajuk
|
Membina pantun
|
Genre
|
Puisi
|
Objektif
|
-membina
sekurang-kurangnya 4 rangkap pantun sendiri
|
FU
|
10 .0
|
FS
|
10.1 (1.1) 10.2 (1.1)
|
aktiviti
|
-penerangan
guru
-mencipta
pantun
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
Kesusasteraan
Melayu
|
nilai
|
Bekerjasama,kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas t1
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat membina pantun dengan
bimbingan guru
|
Tarikh : 25.3.15
Hari : Rabu
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2D
|
Masa
|
3 dan 4
|
Tajuk
|
Mendeklamasi sajak
|
Genre
|
Puisi
|
Objektif
|
-mendeklamasi
sajak denga gaya, intonasi dan sebutan yang betul
|
FU
|
10 .0
|
FS
|
10.1 (1.1) 10.2 (1.2)
|
aktiviti
|
-penerangan
guru
-mendeklamasi
sajak
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
Kesusasteraan
Melayu
|
nilai
|
Bekerjasama,kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas t2
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat mendeklamasi sajak dengan
bimbingan guru
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
1H
|
Masa
|
5 dan 6
|
Tajuk
|
Membina pantun
|
Genre
|
Puisi
|
Objektif
|
-membina
sekurang-kurangnya 4 rangkap pantun sendiri
|
FU
|
10 .0
|
FS
|
10.1 (1.1) 10.2 (1.1)
|
aktiviti
|
-penerangan
guru
-mencipta
pantun
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
Kesusasteraan
Melayu
|
nilai
|
Bekerjasama,kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas t1
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat membina pantun dengan
bimbingan guru
|
Tarikh :26.3.15
Hari : Khamis
PERTANDINGAN BICARA BERIRAMA
|
Tarikh : 27.3.15
Hari : Jumaat
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
1D
|
Masa
|
4 dan 5
|
Tajuk
|
Karangan Peribahasa
|
Objektif
|
-
menghasilkan karangan peribahasa dengan baik
|
FU
|
7.0 ,12 .0
|
FS
|
7.5 (1.1)
12.2 (3.1)
|
aktiviti
|
-membaca
contoh karangan jenis peribahasa
-
penerangan guru tentang penulisan isi-isi karanagn
-
menulis karangan
|
Sistem bahasa
|
Perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
Sastera
|
nilai
|
Bekerjasama,bertanggungjawab
|
BBM/rujukan
|
Buku rujukan karangan pt3
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat menghasilkan karangan
peribahasa dengan bimbingan guru
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2I
|
Masa
|
6 dan 7
|
Tajuk
|
Melengkapkan perenggan/cereka
|
Objektif
|
-
menghasilkan karangan cereka dengan baik
|
FU
|
12 .0
|
FS
|
12.2
(3.1)
|
aktiviti
|
-penerangan
guru tentang penulisan isi-isi karanagn
-
menulis karangan
|
Sistem bahasa
|
Perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
Sastera
|
nilai
|
Bekerjasama,bertanggungjawab
|
BBM/rujukan
|
Buku rujukan bm t1
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat menghasilkan karangan cereka
dengan baik
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan