RPH MINGGU 8 2015
Tarikh : 2.3 15
Hari : Isnin
Kelas
|
1H / 1D
|
masa
|
1 dan 2 / 3 dan 4
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Tajuk
|
Penjodoh bilangan
|
Objektif
|
-- melengkapkan sebahagian daripada ayat –ayat yang
diberikan dengan penjodoh bilangan yang sesuai.
|
Aktiviti
|
-membaca petikan yang diberikab dengan bacaan kuat
- perbincangan tentang petikan
-Menyatakan penjodoh bilangan yang terdapat dalam petikan
- membuat latihan
|
FU
FS
|
7.0 (1.1)
7.2 ( 1.2)
|
Sistem bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
kerajinan
|
BBM/Rujukan
|
Buku Teks
|
Komen/Refleksi
|
Pelajar dapat
memberi jawapan bagi soalan
yang dikemukakan
-
Kelas 1H perlu bimbingan guru
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2D
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
Penjodoh bilangan
|
Objektif
|
- melengkapkan separuh daripada latihan dengan penjodoh bilangan yang
sesuai
|
FU
FS
|
7.2 (1.2)
1.0 (1.3)
|
Aktiviti
|
-
Membaca
petikan
-
Menyenaraikan
penjodoh bilangan yang terdapat
dalam petikan
-
Membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
Kerajinan, kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar dapat menjawab soalan dengan tepat
|
Tarikh : 3.3.15
Hari : Selasa
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2I
|
Masa
|
1 dan 2
|
Tajuk
|
Penjodoh bilangan
|
Objektif
|
- melengkapkan separuh daripada latihan dengan penjodoh bilangan yang
sesuai
|
FU
FS
|
7.2 (1.2)
1.0 (1.3)
|
Aktiviti
|
-
Membaca
petikan
-
Menyenaraikan
penjodoh bilangan yang terdapat
dalam petikan
-
Membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
Kerajinan, kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar dapat menjawab soalan dengan tepat
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
1D
|
Masa
|
5 dan 6
|
Tajuk
|
Sajak ; Kita umpama sehelai daun
|
Objektif
|
Menjawab sekurang-kurangnya 2
soalan
|
FU
FS
|
7.0, 10.0
7.5(1.5),10.3, 10.5(1.4)
|
Aktiviti
|
- -
membuat rumusan keseluruhan
- -
Perbincangan soalan
-membuat latihan
--
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapan
|
sastera
|
nilai
|
Kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku teks/komsas/antologi
|
Komen/refleksi
|
Pelajar dapat menjawab soalan
dengan jelas dengan bimbingan guru
|
Tarikh : 4.3.15
Hari : Rabu
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2D
|
Masa
|
3 dan 4
|
Tajuk
|
Komsas-antologi – anak
penggunting rambut
|
Objektif
|
- menceritakan peristiwa
dalam cerpen secara ringkas
-menyatakan sekurang-kuranhnya 7
maksud kosa kata dalam petikan
|
FU
|
10 .0
|
FS
|
10.1 (1.1) 10.2 (1.1)
|
Aktiviti
|
-penerangan guru
-perbincangan dan pembentangan
-ulasan guru
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan,pemahaman
|
Penerapan
|
Kesusasteraan Melayu
|
Nilai
|
Kasih sayang, bertanggungjawab
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas t2
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat memahami cerita
dengan jelas dan menjawab soalan secara lisan dengan ringkas
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
1H
|
Masa
|
5 dan 6
|
Tajuk
|
Sajak ; Kita umpama sehelai daun
|
Objektif
|
Menjawab sekurang-kurangnya 2
soalan
|
FU
FS
|
7.0, 10.0
7.5(1.5),10.3, 10.5(1.4)
|
Aktiviti
|
- -
membuat rumusan keseluruhan
- -
Perbincangan soalan
-membuat latihan
--
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapan
|
sastera
|
nilai
|
Kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku teks/komsas/antologi
|
Komen/refleksi
|
Pelajar dapat menjawab soalan
dengan jelas dengan bimbingan guru
|
Tarikh : 5.3.15
Hari : Khamis
Kelas
|
1H
|
masa
|
1 dan 2
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Tajuk
|
Karangan LAPORAN BERITA
|
Objektif
|
-Menghasilkan satu LAPORAN yang
menarik dan bernas
|
Aktiviti
|
-membaca contoh berita yang diberikan dalam buku teks
- perbincangan isi berita
-memberi maksud beberapa
perbendaharaan kata
- menulis berita
|
FU
FS
|
12.2 (1.2)
2.0 (1.1)
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
Kesedaran, bertanggungjawab
|
BBM/Rujukan
|
Buku teks , akhbar
|
Komen/Refleksi
|
-Pelajar dapat menghasilkan berita
dengan baik dengan bimbingan guru
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2D
|
Masa
|
6 dan
7
|
Tajuk
|
Menulis surat rasmi
|
Objektif
|
- membaca petikan surat dengan sebutan dan
intonasi yang betul
- menyatakan
format penulisan surat rasmi dengan tepat
|
FU
|
2.3
(2.1)
|
FS
|
12.2 ( 3.1)
|
aktiviti
|
-Membaca petikan surat yang diberikan
- penerangan dan perbincangan format surat
rasmi oleh guru dan pelajar
-menulis surst rasmi dengan mengubahsuai
maklumat-maklumat tertentu
surat rasmi yang diberikan
|
Sistem bahasa
|
Perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Pengetahuan am, kesukanan
|
nilai
|
Bekerjasama
,bertanggungjawab
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat menulis surat rasmi dengan
format yang betul
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2I
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
Komsas-antologi – anak
penggunting rambut
|
Objektif
|
- menceritakan peristiwa
dalam cerpen secara ringkas
-menyatakan sekurang-kuranhnya 7
maksud kosa kata dalam petikan
|
FU
|
10 .0
|
FS
|
10.1 (1.1) 10.2 (1.1)
|
Aktiviti
|
-penerangan guru
-perbincangan dan pembentangan
-ulasan guru
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan,pemahaman
|
Penerapan
|
Kesusasteraan Melayu
|
Nilai
|
Kasih sayang, bertanggungjawab
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas t2
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat memahami cerita
dengan jelas dan menjawab soalan secara lisan dengan ringkas
|
Tarikh : 6.3.15
Hari : Jumaat
Kelas
|
1D
|
masa
|
4 dan 5
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Tajuk
|
Karangan LAPORAN BERITA
|
Objektif
|
-Menghasilkan satu LAPORAN yang
menarik dan bernas
|
Aktiviti
|
-membaca contoh berita yang diberikan dalam buku teks
- perbincangan isi berita
-memberi maksud beberapa
perbendaharaan kata
- menulis berita
|
FU
FS
|
12.2 (1.2)
2.0 (1.1)
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
Kesedaran, bertanggungjawab
|
BBM/Rujukan
|
Buku teks , akhbar
|
Komen/Refleksi
|
-Pelajar dapat menghasilkan berita
dengan baik
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2I
|
Masa
|
6 dan
7
|
Tajuk
|
Menulis surat rasmi
|
Objektif
|
- membaca petikan surat dengan sebutan dan
intonasi yang betul
- menyatakan
format penulisan surat rasmi dengan tepat
|
FU
|
2.3
(2.1)
|
FS
|
12.2 ( 3.1)
|
aktiviti
|
-Membaca petikan surat yang diberikan
- penerangan dan perbincangan format surat
rasmi oleh guru dan pelajar
-menulis surst rasmi dengan mengubahsuai
maklumat-maklumat tertentu
surat rasmi yang diberikan
|
Sistem bahasa
|
Perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Pengetahuan am, kesukanan
|
nilai
|
Bekerjasama
,bertanggungjawab
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat menulis surat rasmi dengan
format yang betul
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan