RPH MINGGU 12 2014
Tarikh : 17.3.14
Hari : Isnin
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
1
A/ 1N
|
Masa
|
1
dan 2 / 5 dan 6
|
Tajuk
|
Bacaan NILAM
|
objektif
|
membaca
buku dengan berkesan
|
FU
|
-
|
FS
|
-
|
Aktiviti
|
-membaca
buku dengan senyap
-
merekod bahan bacaan
|
Sistem
bahasa
|
Perbendaharaan
kata
|
Aspek
bahasa
|
lisan
|
penerapan
|
Pengetahuan
am
|
nilai
|
Bekerjasama,kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku-buku
cerita
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
membaca buku dengan berkesan
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
kata penyambung ayat
|
Objektif
|
- menenalpasti kata-kata penyambung
ayat
-melengkapkan sebahagian daripada
petikan dengan kata penyambung ayat yang sesuai
|
FU
|
7.0
,10 .0
|
FS
|
7.4 (1.1)
10.2 (1.1)
|
Aktiviti
|
-mengenalpasti kata-kata penyambung
ayat
-membaca contoh kata –kata penyambung ayat
-melengkapkan ayat dengan kata
penyambung ayat yang sesuai
|
Sistem bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Lisan, penulisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
Bekerjasama,kerajinan
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat melengkapkan petikan dengan
kata penyambung ayat yang sesuai
|
Tarikh :18.3.14
Hari : Selasa
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
1
dan 2
|
Tajuk
|
Bacaan NILAM
|
objektif
|
membaca
buku dengan berkesan
|
FU
|
-
|
FS
|
-
|
Aktiviti
|
-membaca
buku dengan senyap
-
merekod bahan bacaan
|
Sistem
bahasa
|
Perbendaharaan
kata
|
Aspek
bahasa
|
lisan
|
penerapan
|
Pengetahuan
am
|
nilai
|
Bekerjasama,kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku-buku
cerita
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
membaca buku dengan berkesan
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
1N/1A
|
Masa
|
5 dan
6/ 8 dan 9
|
Tajuk
|
Komsas –
plot
|
Genre
|
novel
|
Objektif
|
-menceritakan secara ringkas plot peristiwa
dan contoh-contoh teknik plot yang digunakan
|
FU
|
10.0
|
FS
|
10.6 (2.1)
|
aktiviti
|
-Menceritakan secara ringkas
-penerangan guru
-membuat rumusan keseluruhan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman/penulisan
|
penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
Nilai
|
bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat mengetahui plot dan teknik yang
digunakan
|
Tarikh : 19.3.14
Hari : Rabu
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
1
dan 2
|
Tajuk
|
Bacaan NILAM
|
objektif
|
membaca
buku dengan berkesan
|
FU
|
-
|
FS
|
-
|
Aktiviti
|
-membaca
buku dengan senyap
-
merekod bahan bacaan
|
Sistem
bahasa
|
Perbendaharaan
kata
|
Aspek
bahasa
|
lisan
|
penerapan
|
Pengetahuan
am
|
nilai
|
Bekerjasama,kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku-buku
cerita
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
membaca buku dengan berkesan
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
6 dan
7
|
Tajuk
|
Komsas –
plot
|
Genre
|
novel
|
Objektif
|
-menceritakan secara ringkas plot peristiwa
dan contoh-contoh teknik plot yang digunakan
|
FU
|
10.0
|
FS
|
10.4(2.1)
|
aktiviti
|
-Menceritakan secara ringkas
-penerangan guru
-membuat catatan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman/penulisan
|
penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
Nilai
|
bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat mengetahui plot dan teknik yang
digunakan
|
Tarikh :20.3.14
Hari : Khamis
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
1
dan 2
|
Tajuk
|
Karangan fakta – Bagaimanakah anda boleh
merealisasikan konsep 1 MALAYSIA
|
objektif
|
-
mengenalpasti kesan-kesan dan
langkah-langkah atasi pencemaran alam sekitar
--Menghuraikan
isi-isi dengan jelas
|
FU
|
12.4(1.1)
|
FS
|
9.1
(1.1)
|
Aktiviti
|
-penerangan
guru tentang kehendak soalan
-perbincangan
cara-cara atau langkah-langkah
-menghasilkan
karangan yang bermutu
|
Sistem
bahasa
|
Perbendaharaan
kata
|
Aspek
bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Pengetahuan
am
|
nilai
|
Bekerjasama,kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku
rujukan BM PMR
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapt menghasilkan karangan fakta dengan baik
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
1A/1N
|
Masa
|
6
dan 7 /8 dan 9
|
Tajuk
|
Bacaan
luas : mengenalpasti istilah sains
|
Objektif
|
-
Membaca petikan dengan sebutan dan intonasi yang
betul
-
Memberi
maksud perkataan sukar
-
Mengenalpasti istilah sains dalam petikan
|
FU
FS
|
8.0
8.2
(1.1 , 3.1)
|
Aktiviti
|
-
Membaca petikan dengan jelas
-
Perbincangan petikan
-
Mencari maksud perbendaharaan kata
-
Mengenalpasti istilah sains
|
Sistem
bahasa
|
Kosa
kata /perbendaharaan kata
|
Aspek
bahasa
|
Lisan
|
Penerapan
|
kesihatan/sains
|
nilai
|
Pentingnya
menjaga pemakanan , kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat memahami istilah sains (1N dengan bimbingan guru)
|
Tarikh : 21.3.14
Hari : Jumaat
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
1
dan 2
|
Tajuk
|
Karangan fakta – Bagaimanakah anda boleh
merealisasikan konsep 1 MALAYSIA
|
objektif
|
-
mengenalpasti kesan-kesan dan
langkah-langkah atasi pencemaran alam sekitar
--Menghuraikan
isi-isi dengan jelas
|
FU
|
12.4(1.1)
|
FS
|
9.1
(1.1)
|
Aktiviti
|
-penerangan
guru tentang kehendak soalan
-perbincangan
cara-cara atau langkah-langkah
-menghasilkan
karangan yang bermutu
|
Sistem
bahasa
|
Perbendaharaan
kata
|
Aspek
bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Pengetahuan
am
|
nilai
|
Bekerjasama,kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku
rujukan BM PMR
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapt menghasilkan karangan fakta dengan baik
|