RPH MINGGU 30 2013
Tarikh :22.7.13
Hari : Isnin
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
1
dan 2
|
Tajuk
|
Membina
ayat perintah (pengayaan)
|
Objektif
|
Dapat membina ayat perintah daripada
ayat yang diberi
|
FU
|
7.0
|
FS
|
7.3 (1.1)
|
Aktiviti
|
-
Membaca contoh
-
Perbincangan tentang ayat yang diberi
-
Membina ayat perintah berdasarkan ayat yang diberi
|
Sistem bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Lisan dan penulisan
|
Penerapan
|
Am
|
Nilai
|
Kerajinan
, bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Para pelajar
dapat membina ayat perintah
berdasarkan ayat yang diberikan
|
Mata
pelajaran
|
Sejarah
|
||
Kelas
|
3C
|
||
Masa
|
5 dan 6
|
||
Tajuk
|
Bab 6 –ke
a rah berkerajaan sendiri di sabah dan sarawak
|
||
Sub topic
|
-ke arah berkerajaan sendiri di Sabah –penyerahan Sabah kpd british
|
||
Objektif
|
-dapat menyatakan sebab-sebab penyerahan Sabah
- mengetahui reaksi penduduk tentang penyerahan Sabah
|
||
Hasil
pembelajaran
|
1.2
mengumpul maklumat tentang sebab-sebab penyerahan Sabah kpd
kerajaan british
1.3
menyatakan reaksi penduduk Sabah tentang pengumuman sabah
sebagai tanah jajahan British
|
||
Aktiviti
|
-penerangan guru
- pelajar membuat catatan
- jawab soalan secara lisan
|
||
Penerapan
|
bekerjasama
|
||
KBT
|
menganalisa
|
||
Patriotisme
|
Kemakmuran
negara dinikmati bersama, keberanian dan kegigihan mempertahankan kedaulatan
dan maruah masa depan negara
|
||
BBM/rujukan
|
Buku teks
, rujukan sejarah T3
|
||
Komen/refleksi
|
Pelajar-pelajar
mengetahui sebab-sebab penyerahan Sabah dan reaksi penduduk sabah
|
||
Kelas
|
2N
|
||
Masa
|
8 dan 9
|
||
Tajuk
|
Jenis-jenis
frasa – FN,FK,FA,FS
|
||
Objektif
|
-memberi sekurang-kurangnya 5 contoh
bagi setiap frasa dalam petikan
|
||
FU
|
3.0 ,4.0
|
||
FS
|
3.2 (2.1) , 4.2 (3.1)
|
||
Aktiviti
|
-membaca petikan
-perbincangan petikan
-menggariskan jenis frasa dan menyalin
dalam buku latihan
|
||
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
||
Aspek bahasa
|
pemahaman
|
||
Penerapan
|
Pengetahuan
am
|
||
Nilai
|
Bekerjasama
|
||
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
||
Komen /refleksi
|
Pelajar cuba menggariskan jenis frasa yang ada dalam petikan
|
||
Tarikh : 23.7.13
Hari : Selasa
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
1
dan 2
|
Tajuk
|
Komsas-Sajak Laut dan
warkah kepada generasi
|
Objektif
|
- menceritakan secara ringkas
maksud sajak keseluruhan
-menyatakan tema ,persoalan, bahasa
dan sebagainya
|
FU
|
10 .0
|
FS
|
10.1
(1.1) 10.2 (1.1)
|
aktiviti
|
-membaca sajak
-mencari maksud perkataan sukar
-memberi maksud sajak
-membuat rumusan keseluruhan
|
Sistem
bahasa
|
Kosa
kata/perbendaharaan kata
|
Aspek
bahasa
|
Lisan,pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan Melayu
|
nilai
|
Bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Teks
komsas, rujukan komsas t2
|
Komen
/refleksi
|
Pelajar
dapat menghayati sajak dengan berkesan
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
Jenis-jenis
frasa – FN,FK,FA,FS
|
Objektif
|
-memberi sekurang-kurangnya 5 contoh
bagi setiap frasa dalam petikan
|
FU
|
3.0 ,4.0
|
FS
|
3.2 (2.1) , 4.2 (3.1)
|
Aktiviti
|
-membaca petikan
-perbincangan petikan
-menggariskan jenis frasa dan menyalin
dalam buku latihan
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
pemahaman
|
Penerapan
|
Pengetahuan
am
|
Nilai
|
Bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar cuba menggariskan jenis frasa yang ada dalam petikan
|
Tarikh :24.7.13
Hari : Rabu
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
1
dan 2
|
Tajuk
|
Komsas-Sajak Laut dan
warkah kepada generasi
|
Objektif
|
- menceritakan secara ringkas
maksud sajak keseluruhan
-menyatakan tema ,persoalan, bahasa
dan sebagainya
|
FU
|
10 .0
|
FS
|
10.1
(1.1) 10.2 (1.1)
|
aktiviti
|
-membaca sajak
-mencari maksud perkataan sukar
-memberi maksud sajak
-membuat rumusan keseluruhan
|
Sistem
bahasa
|
Kosa
kata/perbendaharaan kata
|
Aspek
bahasa
|
Lisan,pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan Melayu
|
nilai
|
Bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Teks
komsas, rujukan komsas t2
|
Komen
/refleksi
|
Pelajar
dapat menghayati sajak dengan berkesan
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
5 dan 6
|
Tajuk
|
Karangan
jenis fakta-kepentingan sungai
|
Objektif
|
-menyatakan sekurang-kurangnya 3 isi
dn menghuraikannya dengan jelas
|
FU
|
8.0
,12.0
|
FS
|
8.4
(1.4) ,12.4 (2 .4)
|
Aktiviti
|
-membentuk kumpulan
-setiap kumpulan diminta memberi satu
isi dan menghuraikan contoh
-perbincangan dalam kumpulan
-membuat pembentangan
-ulasan guru
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
Penerapan
|
Geografi
|
Nilai
|
Bekerjasama
, kesedaran
|
BBM/rujukan
|
-
|
Komen /refleksi
|
Setiap kumpulan cuba membentangkan hasil
perbincangan dengan jelas
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
8 dan
9
|
Tajuk
|
Kata nafi (pengayaan)
|
Objektif
|
Melengkapkan
4 daripada 5 soalan yang diberikan dengan kata nafi yang tepat
|
FU
|
9.0
|
FS
|
9.1 (
1.1, 2.1 )
|
Aktiviti
|
-membaca petikan
-penerangan guru
-perbincangan petikan
- membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
bekerjasama
, kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku teks , rujukan latihan BM T1
|
Komen /refleksi
|
Pelajar cuba melengkapakan ayat sendiri
|
Tarikh :25.7.13
Hari : Khamis
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6 dan
7
|
Tajuk
|
Bacaan luas –kapal angkasa
|
Objektif
|
Menjawab 3 daripada 4 soalan yang diberikan
|
FU
|
11.0
|
FS
|
11.4
( 2.1 , 3.1)
|
Aktiviti
|
-membaca petikan
-penerangan guru
- menjawab soalan berkaitan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
bekerjasama,
kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar cuba menjawab soalan sendiri
|
Mata
pelajaran
|
Sejarah
|
Kelas
|
3C
|
Masa
|
9
|
Tajuk
|
Bab 6 –ke
a rah berkerajaan sendiri di sabah dan sarawak
|
Sub topic
|
-langkah-langkah kea rah berkerajaan sendiri di sabah
|
Objektif
|
-dapat menyatakan langkah kea rah berkerajaan sendiri di
Sarawak
-dpt menjelaskan maklumat ttg penubuhan parti-parti
politik di sarawak
|
Hasil
pembelajaran
|
1.5
mengemukakan usaha kea rah berkerajaan sendiri di sabah
1.6
mengumpulkan maklumat penubuhan parti-parti politik di sabah
|
Aktiviti
|
-penerangan guru
- pelajar membuat catatan
- jawab soalan secara lisan
|
Penerapan
|
bekerjasama
|
KBT
|
menganalisa
|
Patriotisme
|
Kemakmuran
negara dinikmati bersama, keberanian dan kegigihan mempertahankan kedaulatan
dan maruah masa depan negara
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
, rujukan sejarah T3
|
Komen/refleksi
|
Pelajar-pelajar
mengetahui perjuangan parti-parti politik di Sabah
|
Tarikh : 26.7.13
Hari :Jumaat
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
2 dan 3
|
Tajuk
|
Karangan
jenis fakta-kepentingan sungai
|
Objektif
|
-menyatakan sekurang-kurangnya 3 isi
dn menghuraikannya dengan jelas
|
FU
|
8.0
,12.0
|
FS
|
8.4
(1.4) ,12.4 (2 .4)
|
Aktiviti
|
-membentuk kumpulan
-setiap kumpulan diminta memberi satu
isi dan menghuraikan contoh
-perbincangan dalam kumpulan
-membuat pembentangan
-ulasan guru
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
Penerapan
|
Geografi
|
Nilai
|
Bekerjasama
, kesedaran
|
BBM/rujukan
|
-
|
Komen /refleksi
|
Setiap kumpulan cuba membentangkan hasil
perbincangan dengan jelas
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6 dan
7
|
Tajuk
|
Morfologi – kata sendi (pengayaan)
|
Objektif
|
Menentukan betul atau salah penggunaan kata
sendi dalam ayat yang diberikan dan
menulis jawapan yang betul
|
FU
|
6.0
|
FS
|
6.5 ( 1.1 , 2.1)
|
Aktiviti
|
-membaca petikan
-menyatakan beberapa kata sendi dalam petikan
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar cuba membuat latihan sendiri
|