RPH MINGGU 15 2013
Tarikh : 8.4.13
Hari : Isnin
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
1 dan 2
|
Tajuk
|
Kitar semula
|
Objektif
|
- menyenarai 2 kebaikan kitar semula
- memberi 2 keburukan tidak mengitar semula
|
FU
|
9.0
|
FS
|
9.2 (1.1
.2.1,3.1 )
|
aktiviti
|
-membaca petikan
-perbincangan isi petikan
-membincangkan maksud perkataan sukar
-secara berkumpulan pelajar berbincang
tentang kebaikan amalan kitar
semula dan keburukan jika tidak dikitar semula
- pembentangan hasil perbincangan
-ulasan guru hasil perbincangan pelajar
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
Perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan /penulisan
|
penerapan
|
Cintakan
alam sekitar
|
nilai
|
Bekerjasama, pentingnya jaga kebersihan,
bertanggungjawab
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Berjalan lancar dan pelajar bekerjasama dalam kumpulan
|
Mata
pelajaran
|
Sejarah
|
||
Kelas
|
3C
|
||
Masa
|
5 dan 6
|
||
Tajuk
|
Bab 3 –
Ancaman komunis dan pengisytiharan darurat
|
||
Sub topic
|
a.langkah-langkah atasi ancaman
komunis
|
||
Objektif
|
-mengenalpasti langkah-langkah atasi ancaman komunis
|
||
Hasil
pembelajaran
|
1.1
Menceritakan peristiwa yang membawa kpd
pengisytiharan darurat
1.2
Menyatakan langkah-langkah memperbesar pasukan
keselamatan
1.3
Menceritakan rancangan briggs
1.4
Menyenaraikan usaha-usaha memenangi hati dan
fikiran rakyat
|
||
Aktiviti
|
-perbincangan dalam kumpulan
-pembentangan
-ulasan guru
|
||
Penerapan
|
bekerjasama
|
||
KBT
|
menganalisa
|
||
Patriotisme
|
-negara
Malaysia tanggungjawab kita
|
||
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
||
Komen/refleksi
|
Mengenalpasti langkah-langkah atasi ancaman komunis
|
||
Mata pelajaran
|
BM
|
||
Kelas
|
2N
|
||
Masa
|
8 dan 9
|
||
Tajuk
|
Kata
kerja –tunggal dan terbitan
|
||
Objektif
|
- menyenaraikan kata kerja tunggal
dalam petikan
-menyenaraikan kata kerja terbitan
dalam petikan
|
||
FU
|
2.0, 8.0
|
||
FS
|
2.5 (1.5)
8.3 (1.3)
|
||
aktiviti
|
-Membaca petikan
-perbincangan petikan dan kata tunggal
serta kata terbitan
-membuat latihan
|
||
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
||
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
||
penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
||
nilai
|
Kesedaran,
bekerjasama
|
||
BBM/rujukan
|
Buku teks,
|
||
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat mengenalpasti kata kerja
tunggal dan kata kerja terbitan
|
||
Tarikh :9.4.13
Hari : Selasa
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
1 dan
2
|
Tajuk
|
Komsas – novel ( latar ,plot, teknik plot )
|
Objektif
|
-mengetahui latar dan teknik-teknik
plot yang digunakan dalam novel
|
FU
|
10.0
, 7.0
|
FS
|
10.6 (3.1)
7.1(1.1)
|
Aktiviti
|
-penerangan guru tentang topik
berkaitan
- membuat catatan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
Nilai
|
bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas
|
Komen /refleksi
|
P & p
berjalan lancar
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
Kata
sendi nama
|
Objektif
|
-melengkapkan ayat yang diberikan
dengan kata sendi nama yang sesuai
|
FU
|
6.0,
3.0
|
FS
|
6.2 (3.1) 3.1 (2.1)
|
aktiviti
|
-Membaca petikan berkaitan dengan kata
sendi
-Memberi contoh kata sendi dalam
petikan
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
Pengetahuan
am
|
nilai
|
bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku
teks/ rujukan
|
Komen /refleksi
|
P&p berjalan lancar
|
Tarikh :10.4.13
Hari : Rabu
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
1 dan
2
|
Tajuk
|
Komsas – novel ( latar ,plot, teknik plot )
|
Objektif
|
-mengetahui latar dan teknik-teknik
plot yang digunakan dalam novel
|
FU
|
10.0
, 7.0
|
FS
|
10.6 (3.1)
7.1(1.1)
|
Aktiviti
|
-penerangan guru tentang topik
berkaitan
- membuat catatan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
Nilai
|
bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas
|
Komen /refleksi
|
P & p
berjalan lancar
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
5 dan
6
|
Tajuk
|
Karangan fakta – Punca –punca dan
langkah-langkah atasi kesesakan lalu lintas
|
Objektif
|
- menyatakan sekurang-kurangnya 3 isi
punca dan 3 isi langkah-langkah
-menghuraikan ketiga-tiga isi dengan
jelas serta contoh yang logic
|
FU
|
12.0,2.0
|
FS
|
12.2 (3.1) 2.2 (3.2)
|
aktiviti
|
-penerangan guru
-perbincangan isi dan contoh
-menulis karangan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Pengetahuan
am
|
nilai
|
Bekerjasama
|
|
Rujukan PMR kertas 2
|
Komen /refleksi
|
Perbincangan
isi berjalan dengan lancar
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
8
& 9
|
Tajuk
|
Pemulihan – membina ayat penyata
|
Objektif
|
- membina 3 daripada 5 ayat penyata
berdasarkan perkataan yang diberi
|
FU
|
9.0
|
FS
|
9.2 (3.1
)
|
aktiviti
|
-penerangan guru
- membina ayat
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
am
|
nilai
|
Bekerjasama,
bertanggungjawab
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar cuba membina ayat dengan sendiri
|
Tarikh : 11.4.13
Hari : khamis
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6 & 7
|
Tajuk
|
Pemulihan – melengkapkan ayat penyata
-
Silang kata –
penjodoh bilangan
|
Objektif
|
- melengkapkan 3 daripada 5 ayat yang
diberikan
-melengkapkan 5 daripada 8 silang kata yang
diberikan
|
FU
|
9.0
|
FS
|
9.2 (
1.1, 3.1 )
|
aktiviti
|
-penerangan guru
-perbincangan ayat dan silang kata
- membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Lisan /penulisan
|
penerapan
|
am
|
nilai
|
Bekerjasama,
kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar menyiapkan latihan dengan bimbingan
guru
|
Mata
pelajaran
|
Sejarah
|
Kelas
|
3C
|
Masa
|
5 dan 6
|
Tajuk
|
Bab 3 –
Ancaman komunis dan pengisytiharan darurat
|
Sub topic
|
Sambungan -.langkah-langkah atasi ancaman komunis
|
Objektif
|
-menyatakan langkah –langkah
dalam tawaran pengampunan
beramai-ramai serta syarat-syarat dalam rundingan baling
|
Hasil
pembelajaran
|
1.9 menyatakan ttg tawaran pengampunan beramai-ramai
1.10 menyatakan ttg rundingan baling
|
Aktiviti
|
-perbincangan dalam kumpulan
-pembentangan
-ulasan guru
|
Penerapan
|
bekerjasama
|
KBT
|
menganalisa
|
Patriotisme
|
-negara
Malaysia tanggungjawab kita
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
Mengenalpasti langkah-langkah atasi ancaman komunis
|
Tarikh : 12.4.13
Hari : Jumaat
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
2 dan 3
|
Tajuk
|
PROGAM NILAM
|
Objektif
|
-
membaca seberapa banyak buku cerita
-memahami
isi dan jalan cerita dalam buku yang dibaca
|
FU
|
-
|
FS
|
-
|
aktiviti
|
-Membaca
buku cerita
-mencatat
maklumat buku yang dibaca dalam buku rekod nilam
|
Sistem
bahasa
|
Perbendaharaan
kata
|
Aspek
bahasa
|
Pemahaman
|
penerapan
|
Pengetahuan
am, kesusasteraan melayu
|
nilai
|
Kerajinan,
kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku cerita
di perpustakaan
|
Komen
/refleksi
|
Berjalan
lancar
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6 dan
7
|
Tajuk
|
Peladang Jaya
|
Objektif
|
- menjawab 3 dpd 5 soalan yang dikemukakan
|
FU
|
6.0
|
FS
|
6.1
( 1.1,2.1 )
|
aktiviti
|
-membaca petikan peladang jaya
- perbincangan petikan
-perbincangan maksud perkataan sukar
-menjawab soalan yang diberikan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
penerapan
|
kemahiran hidup
|
nilai
|
Kerajinan , kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
P & p berjalan lancar , namun pelajar
masih memerlukan bimbingan guru
Dalam menjawab soalan
|