RPH MINGGU 9 2013
Tarikh : 25.2.13
Hari : Isnin
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
1
dan 2
|
Tajuk
|
–menyusun perkataan menjadi ayat tunggal
-
Membina ayat tunggal berdasarkan gambar
|
Objektif
|
-
Menyusun 3 dpd 4 ayat tunggal dengan tepat
-
Membina 3 dpd ayat tunggal berdasarkan gambar
dengan sempurna
|
FU
FS
|
8.0
8.1
( 2.1)
|
Aktiviti
|
-penerangan
guru
-perbincangan
-
membuat latihan
|
Sistem
bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
pemahaman
|
Penerapan
|
Am / psv
|
Nilai
|
Bekerjasama
/kerajinan
|
BBM/Rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
pelajar menyusun dan membina
ayat dengan tepat
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C/2N
|
Masa
|
5
dan 6 / 8 dan 9
|
Tajuk
|
Bacaan NILAM
|
objektif
|
membaca
buku dengan berkesan
|
FU
|
-
|
FS
|
-
|
Aktiviti
|
-membaca
buku dengan senyap
|
Sistem
bahasa
|
Perbendaharaan
kata
|
Aspek
bahasa
|
lisan
|
penerapan
|
Pengetahuan
am
|
nilai
|
Bekerjasama,kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku-buku
cerita
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
membaca buku dengan berkesan
|
Tarikh : 26.2.13
Hari : Selasa
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
5 dan 6
|
Tajuk
|
Komsas –tema dan persoalan
|
Genre
|
novel
|
Objektif
|
- menjelaskan tema novel secara
terperinci
-menyatakan dan menghuraikan
persoalan-persoalan yang ada dalam novel
|
FU
|
10 .0
|
FS
|
10.1 (1.1) 10.2 (1.1)
|
aktiviti
|
-penerangan guru
-perbincangan dan pembentangan
-ulasan guru
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan,pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
Melayu
|
nilai
|
Bekerjasama,kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas t2
|
Komen /refleksi
|
Perbincangan antara pelajar berjalan lancar
|
Tarikh : 27.2.13
Hari : Rabu
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
1 dan 2
|
Tajuk
|
Komsas –tema dan persoalan
|
Genre
|
novel
|
Objektif
|
- menjelaskan tema novel secara
terperinci
-menyatakan dan menghuraikan
persoalan-persoalan yang ada dalam novel
|
FU
|
10 .0
|
FS
|
10.1 (1.1) 10.2 (1.1)
|
aktiviti
|
-penerangan guru
-perbincangan dan pembentangan
-ulasan guru
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan,pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
Melayu
|
nilai
|
Bekerjasama,kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas t2
|
Komen /refleksi
|
Perbincangan antara pelajar berjalan lancar
|
Mata
pelajaran
|
Sejarah
|
Kelas
|
3C
|
Masa
|
7
|
Tajuk
|
PRA PMR 1
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
8 dan
9
|
Tajuk
|
Morfologi – imbuhan awalan
meN
|
Objektif
|
- membaca petikan dengan sebutan dan
intonasi yang betul
-
membentuk sekurang-kurangnya 10
daripada 15 perkataan
dengan menggunakan
kata imbuhan
meN
|
FU
|
2.0
|
FS
|
2.1 (1.1
, 2.1)
|
aktiviti
|
-Membaca petikan pendek
-perbincangan teks dan maksud perkataan
sukar
-mengenal
pasti perkataan berimbuhan meN dalam petikan
- membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Pengetahuan
am, kewarganegaraan
|
nilai
|
Kesedaran,hormat-menghormati, hemah tinggi
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Segelintir pelajar terutama yang tidak tahu
membaca perlu bimbingan guru semasa membaca dan membuat latihan
|
Tarikh : 28.2.13
Hari : Khamis
Kelas
|
2C / 2N
|
masa
|
1 dan 2 / 3 dan 4
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Tajuk
|
Karangan – surat rasmi
|
Objektif
|
-Menghasilkan surat rasmi
dengan format yang betul
- menghuraikan
maklumat-maklumat yang berkaitan dengan jelas
|
Aktiviti
|
-membaca contoh surat rasmi
- perbincangan isi petikan
-penerangan format oleh guru
-menulis surat rasmi
|
FU
FS
|
12.0 ,8.0
12.3, 12.4 (1.3)
8.4 (1.2)
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
Penerapan
|
Pendidikan moral
|
Nilai
|
Kesedaran, bertanggungjawab
|
BBM/Rujukan
|
Buku teks, buku rujukan
|
Komen/Refleksi
|
Pelajar dapat menghasilkan
surat rasmi dengan sempurna
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6 dan 7
|
Tajuk
|
Ejaan
|
Objektif
|
-
Mengeja separuh daripada perkataan dengan betul
|
FU
FS
|
-
-
|
Aktiviti
|
-
Pelajar mengeja perkataan yang diberikan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
Penerapan
|
Pengetahuan am
|
nilai
|
kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar dapat mengeja dengan betul
|
Tarikh : 1.3.13
Hari : Jumaat
Mata
pelajaran
|
Sejarah
|
Kelas
|
3C
|
Masa
|
2 dan 3
|
Tajuk
|
PRA PMR 1
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6 dan
7
|
Tajuk
|
Bacaan NILAM
|
objektif
|
membaca
buku dengan berkesan
|
FU
|
-
|
FS
|
-
|
Aktiviti
|
-membaca
buku dengan senyap
|
Sistem
bahasa
|
Perbendaharaan
kata
|
Aspek
bahasa
|
lisan
|
penerapan
|
Pengetahuan
am
|
nilai
|
Bekerjasama,kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku-buku
cerita
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
membaca buku dengan berkesan
|
Tarikh : 2.3.13
Hari :
sabtu (Jumaat)
Mata
pelajaran
|
Sejarah
|
Kelas
|
3C
|
Masa
|
2 dan 3
|
Tajuk
|
Pembetulan
pra pmr
|
Sub topic
|
-
|
Objektif
|
-memberi separuh jawapan dengan tepat
|
Hasil
pembelajaran
|
-
|
Aktiviti
|
-perbincangan
-membuat pembetulan
|
Penerapan
|
bekerjasama
|
KBT
|
menganalisa
|
Patriotisme
|
Cintakan
negara
|
BBM/rujukan
|
Kertas soalan
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat memberi jawapan dengan tepat
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6 dan 7
|
Tajuk
|
Sintaksis- ayat majmuk-menggabung dan
melengkapkan ayat
|
Objektif
|
-
menggabung 2 daripada 3 ayat yang diberikan
-
melengkapkan 4 daripada 5 ayat dengan kata hubung yang sesuai
|
FU
|
6.0
|
FS
|
6.2
( 1.1 ,2.1)
|
aktiviti
|
-Membaca
contoh ayat
-menggabungkan
ayat yang diberikan
-melengkapkan
ayat yang diberikan/membuat latihan
|
Sistem
bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Pengetahuan
am
|
nilai
|
Kesedaran, bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku
teks
|
Komen
/refleksi
|
Majoriti pelajar masih lemah dalam menggabungkan
ayat
|