RPH MINGGU 6 2013
Tarikh
:4.2.13
Hari :
Isnin
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
\1
dan 2
|
Tajuk
|
–menyusun perkataan menjadi ayat tunggal
-
Membina ayat tunggal berdasarkan gambar
|
Objektif
|
-
Menyusun 3 dpd 4 ayat tunggal dengan tepat
-
Membina 3 dpd ayat tunggal berdasarkan gambar
dengan sempurna
|
FU
FS
|
8.0
8.1
( 2.1)
|
Aktiviti
|
-penerangan
guru
-perbincangan
-
membuat latihan
|
Sistem
bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
pemahaman
|
Penerapan
|
Am / psv
|
Nilai
|
Bekerjasama
/kerajinan
|
BBM/Rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
pelajar menyusun dan membina
ayat dengan tepat
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
/2N
|
masa
|
5
dan 6 / 8 dan 9
|
tajuk
|
Kata
kerja- transitif dan tak transitif
|
objektif
|
Membina
ayat dengan kata kerja transitif dan tak transitif dengan tepat secara lisan
|
Fu
|
2.0
, 8.0
|
FS
|
2.2
(1.2) 8.2 (1.2)
|
aktiviti
|
Penerangan
dan perbincangan
Membaca
contoh kata kerja transitif dan tak transitif
Membina
ayat secara lisan
|
System
bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
Pemahaman
|
penerapan
|
Perdagangan/kesihatan
|
nilai
|
Bekerjasama
|
KBT
|
Mengetahui
pemakanan seimbang
|
BBM/rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti kata kerja transitif dan tak transitif
|
Tarikh :5.2.13
Hari :
Selasa
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
5 dan
6
|
Tajuk
|
Novel : Di
Sebalik Wajah -sinopsis keseluruhan
|
Objektif
|
-
Menyatakan
maksud sekurang-kurangnya 5 perkataan sukar/peribahasa dalam novel
-
Menceritakan
secara ringkas peristiwa dalam novel tersebut
|
FU
FS
|
1.0, 12.0
1.4(1.4),
12(12.2)
|
Aktiviti
|
-
Memberi
maksud perbendaharaan kata
-
Menceritakan
secara ringkas peristiwa secara keseluruhan
-
Membuat
catatan
|
Sistem
bahasa
|
Perbendaharaan
kata, peribahasa
|
Aspek
bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapaan
|
Bersyukur,
tabah
|
Unsur
|
Kesusasteraan
Melayu
|
BBM/rujukan
|
Teks
komsas
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat memahami dan menghayati cerita
secara keseluruhan
|
Tarikh : 6.2.13
Hari :
Rabu
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
3 dan
4
|
Tajuk
|
Novel : Di
Sebalik Wajah -sinopsis keseluruhan
|
Objektif
|
-
Menyatakan
maksud sekurang-kurangnya 5 perkataan sukar/peribahasa dalam novel
-
Menceritakan
secara ringkas peristiwa dalam novel tersebut
|
FU
FS
|
1.0, 12.0
1.4(1.4),
12(12.2)
|
Aktiviti
|
-
Memberi
maksud perbendaharaan kata
-
Menceritakan
secara ringkas peristiwa secara keseluruhan
-
Membuat
catatan
|
Sistem
bahasa
|
Perbendaharaan
kata, peribahasa
|
Aspek
bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapaan
|
Bersyukur,
tabah
|
Unsur
|
Kesusasteraan
Melayu
|
BBM/rujukan
|
Teks
komsas
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat memahami dan menghayati cerita
secara keseluruhan
|
Mata
pelajaran
|
Sejarah
|
Kelas
|
3C
|
Masa
|
7
|
Tajuk
|
bab 2 :
Malayan Union dan Persekutuan Tanah Melayu
|
Sub topic
|
-tujuan
penubuhan MU
|
Objektif
|
-menyatakan 5
dpd 8 sebsb penubuhan MU
|
Hasil
pembelajaran
|
1.1
Menyatakan
sebab penubuhan MU
|
Aktiviti
|
-soal
jawab pelajaran lepas
-penerangan
guru
-membuat
catatan
|
Penerapan
|
Setia pada
negara
|
KBT
|
menganalisa
|
Patriotisme
|
Cintakan
negara
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat mengetahui tujuan penubuhan MU
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
Amalan
hidup sihat
-
Makanan untuk kesihatan
|
Objektif
|
-
Menyatakan jenis-jenis makanan berdasarkan
kumpulan
-
Menyatan jenis makanan yang baik untuk kesihatan
|
FU
FS
|
1.0
1.3
(1.1 , 2.1)
|
Aktiviti
|
-penerangan
guru
-perbincangan
tentang gambar makanan
-
membuat latihan
|
Sistem
bahasa
|
istilah
|
Aspek
bahasa
|
pemahaman
|
Penerapan
|
Sains kesihatan
|
Nilai
|
Bertanggungjawab
/ kesedaran
|
BBM/Rujukan
|
Buku
teks / pyramid makanan
|
Komen/refleksi
|
pelajar
dapat mengenalpasti makanan yang seimbang dan baik untuk kesihatan
|
Tarikh
:7.2.13
Hari :
Khamis
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C/2N
|
Masa
|
1 dan
2/ 7 dan 8
|
Tajuk
|
Karangan rencana –cara-cara memajukan
industry makanan trsdisional
|
Objektif
|
-menyatakan
sekurang-kurangnya 3 isi penting
-menghuraikan
ketiga-tiga isi penting dengan jelas
|
FU
|
9..0
,12 .0
|
FS
|
9.1
(1.1) ,12.4 (1.1)
|
aktiviti
|
-penerangan
guru
-
perbincangan dalam kumpulan
-pembentangan
-ulasan
guru
-membuat
latihan karangan
PBS
DILAKSANAKAN
|
Sistem
bahasa
|
Kosa
kata/perbendaharaan kata
|
Aspek
bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Pengetahuan
am
|
nilai
|
Bertanggungjawab,kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Rujukan
Buku teks BM
|
Komen
/refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan isi dengan jelas
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
5
dan 6
|
Tajuk
|
Kata
kerja
|
Objektif
|
-Menyatakan
kata kerja daripada petikan
-
menggariskan kata kerja yang terdapat dalam ayat.
|
FU
|
1.0
|
FS
|
1.3
(1.1) (2.1)
|
aktiviti
|
-Membaca
petikan
-menyatakan
kata kerja dalam petikan
-membuat
latihan
|
Sistem
bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
Pemahaman
|
penerapan
|
Pendidikan kesihatan
|
nilai
|
Bekerjasama,
kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku
teks
|
Komen
/refleksi
|
Segelintir
pelajar terutama yang tidak tahu membaca tidak mengenalpasti kata kerja.
|
Tarikh :
8.2.13
Hari :
Jumaat
Mata
pelajaran
|
Sejarah
|
Kelas
|
3C
|
Masa
|
2 dan 3
|
Tajuk
|
bab 2 :
Malayan Union dan Persekutuan Tanah Melayu
|
Sub topic
|
-ciri-ciri
MU
-reaksi
penduduk terhadap MU
|
Objektif
|
-menyatakan 4 dpd 7 ciri-ciri MU
-menyatakan
3 dpd 4 sebab orang melayu menentang MU
|
Hasil
pembelajaran
|
1.2
Mengemukakan
ciri-ciri MU
1.3
Mentakrifkan
prinsip jus soli
1.4
Menyatakan
faktor penentangan terhadap MU
|
Aktiviti
|
-soal
jawab pelajaran lepas
-penerangan
guru
-membuat
catatan
|
Penerapan
|
Sedia berkorban utk bangsa dan maruah negara
|
KBT
|
menganalisa
|
Patriotisme
|
Cintakan
negara
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat mengetahui tujuan penubuhan MU
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6
dan 7
|
Tajuk
|
Ayat
tunggal –Frasa nama+ Frasa kerja
|
Objektif
|
-Mengenalpasti
ayat tunggal dalam petikan
-memadankan
frasa nama dan frasa kerja supaya dapat membina ayat tunggal yang lengkap
|
FU
|
6.0
|
FS
|
6.4
(2.1) (3.1)
|
aktiviti
|
-Membaca
petikan
-menyatakan
ayat tunggal dalam petikan
-membuat
latihan dengan memadankan frasa yang diberikan untuk
membina
ayat tunggal
|
Sistem
bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
Pemahaman
|
penerapan
|
Sastera
|
nilai
|
Bekerjasama,
kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku
teks
|
Komen
/refleksi
|
Segelintir
pelajar terutama yang tidak tahu membaca tidak mengenalpasti ayat tunggal
dalam petikan
|