Ahad, 22 September 2013

RPH MINGGU 37 2013

RPH MINGGU 37 2013
Tarikh     : 9.9.13
Hari         : Isnin
Mata pelajaran
BM
Kelas
Peralihan
Masa
1  dan  2
Tajuk
  Pengayaan -Ayat  perintah
Objektif
Menyata dan menyalin kata perintah yang diberikan
FU
7.0
FS
7.3 (1.1)
Aktiviti
-          Membaca petikan
-          Menyatakan ayat perintah yang diberikan dalam petikan
-          Menyalin ayat perintah dalam petikan selain  daripada yang diberikan
Sistem bahasa
Tatabahasa
Aspek bahasa
Lisan dan penulisan
Penerapan
Sastera
Nilai
Hemah tinggi , kejujuran
BBM/rujukan
Buku rujukan T1
Komen /refleksi
Para pelajar  dapat menyatakan ayat perintah lain selain daripada yang diberikan.

Mata pelajaran
Sejarah
Kelas
3C
Masa
5 dan 6
Tajuk
Latihan set PMR 1
Sub topic
-
Objektif
-dapat menjawab separuh daripada soalan dengan tepat
Hasil pembelajaran
-
Aktiviti
-pelajar menjawab soalan
Penerapan
Kerajinan. kesedaran
KBT
menganalisa
Patriotisme
-
BBM/rujukan
Kertas soalan
Komen/refleksi
Pelajar-pelajar cuba menjawab soalan

Mata pelajaran
BM
Kelas
2N
Masa
  8 dan 9
Tajuk
 Kata arah  dan kata nafi
Objektif
-melengkapkan 3 daripada 5 ayat   dengan kata arah  dan kata nafi  yang tepat
FU
10.0 ,11.0
FS
10.5  (1.5) ,11.2 (1.2)
Aktiviti
-penerangan guru
- membuat latihan
Sistem bahasa
tatabahasa
Aspek bahasa
 Penulisan
Penerapan
Am
Nilai
bekerjasama
BBM/rujukan
Buku teks
Komen /refleksi
Pelajar dapat menjawab sebahagian  soalan dengan tepat

Tarikh   : 10.9.13
Hari       : Selasa
Mata pelajaran
BM
Kelas
2N
Masa
1  dan  2
Tajuk
 Komsas- prosa tradisional Hikayat Raja Muda
Objektif
-menceritakan secara ringkas  prosa yang diberikan
-memberi maksud beberapa perkataan sukar
FU
10.0 ,11.0
FS
10.5  (1.5) ,11.2 (1.2)
Aktiviti
-pelajar menceritakan secara ringkas prosa yang telah dibaca
- memberi maksud kosa kata
-membuat rumusan keseluruhan
- membuat catatan
Sistem bahasa
Kosa kata/perbendaharaan kata
Aspek bahasa
 Pemahaman
Penerapan
Kesusasteraan Melayu
Nilai
Bekerjasama, bangga
BBM/rujukan
Teks komsas, rujukan komsas
Komen /refleksi
Pelajar dapat menceritakan secara ringkas jalan prosa  yang ada

Mata pelajaran
BM
Kelas
2C
Masa
  8 dan 9
Tajuk
 Kata arah  dan kata nafi
Objektif
-melengkapkan 3 daripada 5 ayat   dengan kata arah  dan kata nafi  yang tepat
FU
10.0 ,11.0
FS
10.5  (1.5) ,11.2 (1.2)
Aktiviti
-penerangan guru
- membuat latihan
Sistem bahasa
tatabahasa
Aspek bahasa
 Penulisan
Penerapan
am
Nilai
bekerjasama
BBM/rujukan
Buku teks
Komen /refleksi
Pelajar dapat menjawab sebahagian  soalan dengan tepat

Tarikh    : 11.9.13
Hari         :Rabu
Mata pelajaran
BM
Kelas
2C
Masa
1  dan  2
Tajuk
 Komsas- prosa tradisional Hikayat Raja Muda
Objektif
-menceritakan secara ringkas  prosa yang diberikan
-memberi maksud beberapa perkataan sukar
FU
10.0 ,11.0
FS
10.5  (1.5) ,11.2 (1.2)
Aktiviti
-pelajar menceritakan secara ringkas prosa yang telah dibaca
- memberi maksud kosa kata
-membuat rumusan keseluruhan
- membuat catatan
Sistem bahasa
Kosa kata/perbendaharaan kata
Aspek bahasa
 Pemahaman
Penerapan
Kesusasteraan Melayu
Nilai
Bekerjasama, bangga
BBM/rujukan
Teks komsas, rujukan komsas
Komen /refleksi
Pelajar dapat menceritakan secara ringkas jalan prosa  yang ada

Mata pelajaran
BM
Kelas
2N
Masa
5  dan  6
Tajuk
 Karangan fakta- Bagaimanakah sambutan bulan kemerdekaan dilaksanakan
Objektif
-memberi sekurang-kurangnya 5 isi penting
-menghuraikan isi-isi penting beserta dengan contoh
FU
10.0 ,11.0
FS
10.5  (1.5) ,11.2 (1.2)
Aktiviti
-penerangan guru
- pelajar berbincang dalam kumpulan
-membuat karangan
Sistem bahasa
Kosa kata/perbendaharaan kata
Aspek bahasa
 Penulisan /Lisan
Penerapan
Pengetahuan am
Nilai
Kasih sayang, perihatin, bekerjasama
BBM/rujukan
Rujukan bm
Komen /refleksi
Pelajar dapat memberi isi-isi penting dan menghuraikannya dengan jelas

Mata pelajaran
BM
Kelas
Peralihan
Masa
8  dan  9
Tajuk
 pemahaman
Objektif
-menjawab sekurang-kurangnya 4 daripada 5 soalan yang diberikan
- menyata  sebahagian daripada maksud perbendaharaan  kata dengan tepat
FU
10.0 ,11.0
FS
10.5  (1.5) ,11.2 (1.2)
Aktiviti
-membaca petikan
-perbincangan petikan
-membuat latihan
Sistem bahasa
Perbendahararan kata
Aspek bahasa
 Penulisan
Penerapan
am
Nilai
Bekerjasama
BBM/rujukan
Buku teks
Komen /refleksi
Pelajar  cuba menjawab sendiri

Tarikh       :12.9.13
Hari           : Khamis
Mata pelajaran
BM
Kelas
Peralihan
Masa
6 dan 7
Tajuk
Melukis peta Malaysia dan menamakan negeri dan ibu negeri
Objektif
Dapat menamakan separuh daripada negeri dan ibu negeri yang ada
FU
11.0
FS
11.4 (3.1)
Aktiviti
-Perbincangan secara berpasangan
- rumusan guru
Sistem bahasa
-
Aspek bahasa
 Lisan
Penerapan
Geografi
Nilai
 Bekerjasama
BBM/rujukan
Buku teks
Komen /refleksi
Secara berkumpulan ,pelajar cuba melukis peta serta menyatakan negeri dan ibu negeri

Mata pelajaran
Sejarah
Kelas
3C
Masa
9
Tajuk
Latihan set PMR 1
Sub topic
Perbincangan soalan
Objektif
-dapat menjawab separuh daripada soalan dengan tepat
Hasil pembelajaran
-
Aktiviti
-perbincangan soalan bersama guru subjek
Penerapan
Kerajinan. kesedaran
KBT
menganalisa
Patriotisme
-
BBM/rujukan
Kertas soalan
Komen/refleksi
Perbincangan berjalan lancar

Tarikh   : 13.9.13
Hari       : Jumaat
Mata pelajaran
BM
Kelas
2C
Masa
2  dan  3
Tajuk
 Karangan fakta- Bagaimanakah sambutan bulan kemerdekaan dilaksanakan
Objektif
-memberi sekurang-kurangnya 5 isi penting
-menghuraikan isi-isi penting beserta dengan contoh
FU
10.0 ,11.0
FS
10.5  (1.5) ,11.2 (1.2)
Aktiviti
-penerangan guru
- pelajar berbincang dalam kumpulan
-membuat karangan
Sistem bahasa
Kosa kata/perbendaharaan kata
Aspek bahasa
 Penulisan /Lisan
Penerapan
Pengetahuan am
Nilai
Kasih sayang, perihatin, bekerjasama
BBM/rujukan
Rujukan bm
Komen /refleksi
Pelajar dapat memberi isi-isi penting dan menghuraikannya dengan jelas

Mata pelajaran
BM
Kelas
Peralihan
Masa
6  dan  7
Tajuk
 Bacaan – bacalah sayang
Objektif
Membaca dengan lancar dengan sebutan dan intonasi yang betul
FU
7.0
FS
7.3 (2.1 , 3.1)
Aktiviti
- membaca petikan
- penerangan petikan oleh guru
Sistem bahasa
Perbendaharaan kata
Aspek bahasa
Pemahaman
Penerapan
am
Nilai
Kerjasama , bangga
BBM/rujukan
Buku bacalah sayang 2
Komen /refleksi
Para pelajar  cuba membaca dengan lancar

















Tiada ulasan:

Catat Ulasan