RPH MINGGU 37 2013
Tarikh : 9.9.13
Hari : Isnin
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
1
dan 2
|
Tajuk
|
Pengayaan -Ayat perintah
|
Objektif
|
Menyata dan menyalin kata perintah
yang diberikan
|
FU
|
7.0
|
FS
|
7.3 (1.1)
|
Aktiviti
|
-
Membaca petikan
-
Menyatakan ayat perintah yang diberikan dalam
petikan
-
Menyalin ayat perintah dalam petikan selain daripada yang diberikan
|
Sistem bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Lisan dan penulisan
|
Penerapan
|
Sastera
|
Nilai
|
Hemah
tinggi , kejujuran
|
BBM/rujukan
|
Buku rujukan T1
|
Komen /refleksi
|
Para pelajar
dapat menyatakan ayat perintah lain selain daripada yang diberikan.
|
Mata
pelajaran
|
Sejarah
|
Kelas
|
3C
|
Masa
|
5 dan 6
|
Tajuk
|
Latihan
set PMR 1
|
Sub topic
|
-
|
Objektif
|
-dapat menjawab separuh daripada soalan dengan tepat
|
Hasil
pembelajaran
|
-
|
Aktiviti
|
-pelajar menjawab soalan
|
Penerapan
|
Kerajinan.
kesedaran
|
KBT
|
menganalisa
|
Patriotisme
|
-
|
BBM/rujukan
|
Kertas
soalan
|
Komen/refleksi
|
Pelajar-pelajar
cuba menjawab soalan
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
8
dan 9
|
Tajuk
|
Kata
arah dan kata nafi
|
Objektif
|
-melengkapkan 3 daripada 5 ayat dengan kata arah dan kata nafi yang tepat
|
FU
|
10.0 ,11.0
|
FS
|
10.5
(1.5) ,11.2 (1.2)
|
Aktiviti
|
-penerangan guru
- membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
Penerapan
|
Am
|
Nilai
|
bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat menjawab sebahagian soalan dengan tepat
|
Tarikh : 10.9.13
Hari : Selasa
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
1
dan 2
|
Tajuk
|
Komsas- prosa tradisional Hikayat Raja Muda
|
Objektif
|
-menceritakan secara ringkas prosa yang diberikan
-memberi maksud beberapa perkataan
sukar
|
FU
|
10.0
,11.0
|
FS
|
10.5
(1.5) ,11.2 (1.2)
|
Aktiviti
|
-pelajar menceritakan secara ringkas
prosa yang telah dibaca
- memberi maksud kosa kata
-membuat rumusan keseluruhan
- membuat catatan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapan
|
Kesusasteraan
Melayu
|
Nilai
|
Bekerjasama,
bangga
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat menceritakan secara ringkas
jalan prosa yang ada
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
8
dan 9
|
Tajuk
|
Kata
arah dan kata nafi
|
Objektif
|
-melengkapkan 3 daripada 5 ayat dengan kata arah dan kata nafi yang tepat
|
FU
|
10.0 ,11.0
|
FS
|
10.5
(1.5) ,11.2 (1.2)
|
Aktiviti
|
-penerangan guru
- membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat menjawab sebahagian soalan dengan tepat
|
Tarikh : 11.9.13
Hari :Rabu
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
1
dan 2
|
Tajuk
|
Komsas- prosa tradisional Hikayat Raja Muda
|
Objektif
|
-menceritakan secara ringkas prosa yang diberikan
-memberi maksud beberapa perkataan
sukar
|
FU
|
10.0
,11.0
|
FS
|
10.5
(1.5) ,11.2 (1.2)
|
Aktiviti
|
-pelajar menceritakan secara ringkas
prosa yang telah dibaca
- memberi maksud kosa kata
-membuat rumusan keseluruhan
- membuat catatan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapan
|
Kesusasteraan
Melayu
|
Nilai
|
Bekerjasama,
bangga
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat menceritakan secara ringkas
jalan prosa yang ada
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
5
dan 6
|
Tajuk
|
Karangan
fakta- Bagaimanakah sambutan bulan kemerdekaan dilaksanakan
|
Objektif
|
-memberi sekurang-kurangnya 5 isi
penting
-menghuraikan isi-isi penting beserta
dengan contoh
|
FU
|
10.0
,11.0
|
FS
|
10.5
(1.5) ,11.2 (1.2)
|
Aktiviti
|
-penerangan guru
- pelajar berbincang dalam kumpulan
-membuat karangan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan /Lisan
|
Penerapan
|
Pengetahuan
am
|
Nilai
|
Kasih
sayang, perihatin, bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Rujukan bm
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat memberi isi-isi penting dan
menghuraikannya dengan jelas
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
pemahaman
|
Objektif
|
-menjawab
sekurang-kurangnya 4 daripada 5 soalan yang diberikan
-
menyata sebahagian daripada maksud
perbendaharaan kata dengan tepat
|
FU
|
10.0
,11.0
|
FS
|
10.5 (1.5) ,11.2 (1.2)
|
Aktiviti
|
-membaca
petikan
-perbincangan
petikan
-membuat
latihan
|
Sistem
bahasa
|
Perbendahararan
kata
|
Aspek
bahasa
|
Penulisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
Bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku
teks
|
Komen
/refleksi
|
Pelajar cuba menjawab sendiri
|
Tarikh :12.9.13
Hari :
Khamis
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6 dan 7
|
Tajuk
|
Melukis peta Malaysia dan menamakan negeri
dan ibu negeri
|
Objektif
|
Dapat menamakan separuh daripada negeri dan
ibu negeri yang ada
|
FU
|
11.0
|
FS
|
11.4 (3.1)
|
Aktiviti
|
-Perbincangan secara berpasangan
- rumusan guru
|
Sistem bahasa
|
-
|
Aspek bahasa
|
Lisan
|
Penerapan
|
Geografi
|
Nilai
|
Bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Secara berkumpulan ,pelajar cuba melukis
peta serta menyatakan negeri dan ibu negeri
|
Mata
pelajaran
|
Sejarah
|
Kelas
|
3C
|
Masa
|
9
|
Tajuk
|
Latihan
set PMR 1
|
Sub topic
|
Perbincangan soalan
|
Objektif
|
-dapat menjawab separuh daripada soalan dengan tepat
|
Hasil
pembelajaran
|
-
|
Aktiviti
|
-perbincangan soalan bersama guru subjek
|
Penerapan
|
Kerajinan.
kesedaran
|
KBT
|
menganalisa
|
Patriotisme
|
-
|
BBM/rujukan
|
Kertas
soalan
|
Komen/refleksi
|
Perbincangan
berjalan lancar
|
Tarikh : 13.9.13
Hari : Jumaat
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
2
dan 3
|
Tajuk
|
Karangan
fakta- Bagaimanakah sambutan bulan kemerdekaan dilaksanakan
|
Objektif
|
-memberi sekurang-kurangnya 5 isi
penting
-menghuraikan isi-isi penting beserta
dengan contoh
|
FU
|
10.0
,11.0
|
FS
|
10.5
(1.5) ,11.2 (1.2)
|
Aktiviti
|
-penerangan guru
- pelajar berbincang dalam kumpulan
-membuat karangan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan /Lisan
|
Penerapan
|
Pengetahuan
am
|
Nilai
|
Kasih
sayang, perihatin, bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Rujukan bm
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat memberi isi-isi penting dan
menghuraikannya dengan jelas
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6
dan 7
|
Tajuk
|
Bacaan
– bacalah sayang
|
Objektif
|
Membaca dengan lancar dengan sebutan
dan intonasi yang betul
|
FU
|
7.0
|
FS
|
7.3 (2.1 , 3.1)
|
Aktiviti
|
- membaca petikan
- penerangan
petikan oleh guru
|
Sistem bahasa
|
Perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
Kerjasama
, bangga
|
BBM/rujukan
|
Buku bacalah sayang 2
|
Komen /refleksi
|
Para pelajar
cuba membaca dengan lancar
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan