RPH MINGGU 35 2013
Tarikh
:26.8.13
Hari :
Isnin
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
1 dan 2
|
Tajuk
|
Latihan pengayaan- menentukan ayat yang
betul
|
Objektif
|
Menjawab 3 dpd 5 soalan yang diberikan
dengan tepat
|
FU
|
-
|
FS
|
-
|
Aktiviti
|
- menjawab
soalan-soalan yang diberikan dengan tepat
-perbincangan jawapan
|
Sistem bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapan
|
Am
|
Nilai
|
Bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku kerja T1
|
Komen /refleksi
|
Para pelajar cuba menjawab soalan yang
diberikan dengan bimbingan guru
|
Mata
pelajaran
|
Sejarah
|
Kelas
|
3C
|
Masa
|
5 dan 6
|
Tajuk
|
Bab 7-Malaysia
yang Berdaulat
|
Sub topic
|
-idea pembentukan Malaysia
-reaksi penduduk
-laporan s/jaya Cobbold
|
Objektif
|
-dapat menyatakan reaksi negara-negara
terlibat,negara-negara jiran dan negara-negara barat
- menyatakan 2 isi
laporan s/jaya Cobbold dan S/jaya PBB
|
Hasil
pembelajaran
|
1.1 mengumpul
maklumat tentang keahlian dan kepentingan
Mesyuarat Persatuan Parlimen Komanwel
1.3
menyatakan hasil tinjauan S/jaya Cobbold dan S/jaya PBB
|
Aktiviti
|
-penerangan guru
-pelajar membuat catatan
-sesi soal jawab
|
Penerapan
|
Bekerjasama,bertanggungjawab
|
KBT
|
menganalisa
|
Patriotisme
|
Mempertahankan
hak negara
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar-pelajar
dapat menyatakan reaksi penduduk secara ringkas
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
Simpulan bahasa
|
Objektif
|
- memadankan
simpulan bahasa dan maksudnya
|
FU
|
1.0 , 7.0
|
FS
|
1.2 (1.1,
1.2) 7.1 (1.1)
|
Aktiviti
|
-penerangan
guru
-membaca
petikan dan menggaris simpulan bahasa
-membuat
latihan
|
Sistem
bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
Lisan,pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
Melayu
|
Nilai
|
Bekerjasama,
kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar cuba membuat latihan
|
Tarikh :27.8.13
Hari ; Selasa
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
1 dan 2
|
Tajuk
|
Komsas – inflkasta
|
Objektif
|
-menceritakan secara ringkas drama tersebut
-memberi maksud beberapa perkataan
sukar
|
FU
|
10.0
,11.0
|
FS
|
10.5
(1.5) ,11.2 (1.2)
|
Aktiviti
|
-pelajar menceritakan secara ringkas
- memberi maksud kosa kata
-membuat rumusan keseluruhan
- membuat catatan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
Nilai
|
Bekerjasama,
bangga
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat menceritakan secara ringkas
jalan cerita yang ada
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
Simpulan bahasa
|
Objektif
|
- memadankan
simpulan bahasa dan maksudnya
|
FU
|
1.0 , 7.0
|
FS
|
1.2 (1.1,
1.2) 7.1 (1.1)
|
Aktiviti
|
-penerangan
guru
-membaca
petikan dan menggaris simpulan bahasa
-membuat
latihan
|
Sistem
bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
Lisan,pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
Melayu
|
Nilai
|
Bekerjasama,
kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar cuba membuat latihan
|
Tarikh :
28.8.13
Hari : Rabu
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
1 dan 2
|
Tajuk
|
Komsas – inflkasta
|
Objektif
|
-menceritakan secara ringkas drama tersebut
-memberi maksud beberapa perkataan
sukar
|
FU
|
10.0
,11.0
|
FS
|
10.5
(1.5) ,11.2 (1.2)
|
Aktiviti
|
-pelajar menceritakan secara ringkas
- memberi maksud kosa kata
-membuat rumusan keseluruhan
- membuat catatan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
Nilai
|
Bekerjasama,
bangga
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat menceritakan secara ringkas
jalan cerita yang ada
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
5 dan 6
|
Tajuk
|
Latihan pengayaan- membentuk perkataan
|
Objektif
|
Membina sekurang-kurangnya 10 perkataan berdasarkan
huruf-huruf yang diberi
|
FU
|
-
|
FS
|
-
|
Aktiviti
|
- membentuk
perkataan –perkataan yang sesuai
-perbincangan jawapan
|
Sistem bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapan
|
Am
|
Nilai
|
kesedaran
|
BBM/rujukan
|
-
|
Komen /refleksi
|
Para pelajar cuba membentuk
perkataan-perkataan yang ada
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
Karangan fakta- cara merealisasikan konsep 1
Malaysia
|
Objektif
|
- menyatakan sekurang-kurangnya 3 isi
-menghuraikan ketiga-tiga isi dengan
jelas serta contoh yang logik
|
FU
|
12.0,2.0
|
FS
|
12.2 (3.1) 2.2 (3.2)
|
aktiviti
|
-penerangan guru
-perbincangan dalam kumpulan
-pembentangan kumpulan
-ulasan guru tentang pembentangan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
Pengetahuan
am
|
nilai
|
Bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Rujukan PMR kertas 2
|
Komen /refleksi
|
Setiap kumpulan dapat memberikan
sekurang-kurangnya 1 isi
|
Tarikh
:29.8.13
Hari :
Khamis
Kelas
|
PERALIHAN
|
Masa
|
6 dan 7
|
Tajuk
|
Simpulan bahasa
|
Objektif
|
- memadankan
simpulan bahasa dan maksudnya
|
FU
|
1.0 , 7.0
|
FS
|
1.2 (1.1,
1.2) 7.1 (1.1)
|
Aktiviti
|
-penerangan
guru
-membuat
latihan
-perbincangan
jawapan
|
Sistem
bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
am
|
Nilai
|
Bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku rujukan
simpulan bahasa
|
Komen /refleksi
|
Pelajar cuba memadankan jawapan
|
Mata
pelajaran
|
Sejarah
|
Kelas
|
3C
|
Masa
|
9
|
Tajuk
|
Bab 7-Malaysia
yang Berdaulat
|
Sub topic
|
-perjanjian Malaysia
-pengisytiharan malaysia
-perpisahan Singapura
|
Objektif
|
-dapat menyatakan 2 isi perjanjian malaysia
- menyatakan sebab perpisahan singapura
|
Hasil
pembelajaran
|
1.2
menyatakan isi-isi utama perjanjian malaysia
1.3
menceritakan tentang perisytiharan Malaysia
2.1
menceritakan perpisahan Singapura
|
Aktiviti
|
-penerangan guru
-pelajar membuat catatan
-sesi soal jawab
|
Penerapan
|
Bekerjasama,bertanggungjawab
|
KBT
|
menganalisa
|
Patriotisme
|
Mempertahankan
hak negara
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar-pelajar
dapat menceritakan sedikit perisytiharan Malaysia
|
Tarikh :
30.8.13
Hari :
Jumaat
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
2 dan
3
|
Tajuk
|
Karangan fakta- cara merealisasikan konsep 1
Malaysia
|
Objektif
|
- menyatakan sekurang-kurangnya 3 isi
-menghuraikan ketiga-tiga isi dengan
jelas serta contoh yang logik
|
FU
|
12.0,2.0
|
FS
|
12.2 (3.1) 2.2 (3.2)
|
aktiviti
|
-penerangan guru
-perbincangan dalam kumpulan
-pembentangan kumpulan
-ulasan guru tentang pembentangan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
Pengetahuan
am
|
nilai
|
Bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Rujukan PMR kertas 2
|
Komen /refleksi
|
Setiap kumpulan dapat memberikan sekurang-kurangnya
3 isi
|
Kelas
|
PERALIHAN
|
Masa
|
6 dan 7
|
Tajuk
|
ejaan
|
Objektif
|
- mengeja
10 perkataan yang diberikan dengan tepat
|
FU
|
1.0
|
FS
|
1.2 (1.1)
|
Aktiviti
|
-ejaan
-pembetulan
|
Sistem
bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
am
|
Nilai
|
Bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
-
|
Komen /refleksi
|
Pelajar cuba mengeja dengan tepat
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan