RPH MINGGU 29 2013
Tarikh : 15.7.13
Hari : Isnin
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
peralihan
|
Masa
|
1 dan
2
|
Tajuk
|
Bacaan –PROGRAM NILAM
|
Objektif
|
Membaca seberapa banyak buku yang dapat
|
FU
|
-
|
FS
|
-
|
Aktiviti
|
-membaca buku cerita
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
lisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku cerita
|
Komen /refleksi
|
Pelajar membaca buku dengan tekun
|
Mata
pelajaran
|
Sejarah
|
Kelas
|
3C
|
Masa
|
5 dan 6
|
Tajuk
|
Bab 6 –ke
a rah berkerajaan sendiri di sabah dan sarawak
|
Sub topic
|
-ke arah berkerajaan sendiri di Sarawak –penyerahan Sarawak kpd british
|
Objektif
|
-dapat menyatakan sebab-sebab penyerahan Sarawak
- mengetahui gerakan anti penyerahan di sarawak
|
Hasil
pembelajaran
|
1.2
mengumpul maklumat tentang sebab-sebab penyerahan Sarawak kpd
kerajaan british
1.4
mentakrif gerakan anti penyerahan
1.5
menyenaraikan usaha penduduk Sarawak dalam gerakan anti
penyerahan
|
Aktiviti
|
-penerangan guru
- pelajar membuat catatan
- jawab soalan secara lisan
|
Penerapan
|
bekerjasama
|
KBT
|
menganalisa
|
Patriotisme
|
Kemakmuran
negara dinikmati bersama, keberanian dan kegigihan mempertahankan kedaulatan
dan maruah masa depan negara
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
, rujukan sejarah T3
|
Komen/refleksi
|
Pelajar-pelajar
mengetahui sebab-sebab penyerahan Sarawak dan perjuangan gerakan anti
penyerahan
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
8
dan 9
|
Tajuk
|
Pemahaman
– Pelabuhan bebas cukai
|
Objektif
|
-memberi 5 maksud perbendaharaan kata
dalam petikan
- menjawab 4 dpd 5 soalan yang
dikemukakan
|
FU
|
3.0 ,9.0
|
FS
|
3.2 (2.1) , 9.2 (1.1)
|
Aktiviti
|
-membaca petikan
-perbincangan petikan dan
perbendaharaan kata
-menjawab soalan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
pemahaman
|
Penerapan
|
Pengetahuan
am
|
Nilai
|
Bekerjasama
, bangga
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar cuba menjawab soalan
|
Tarikh : 16.7.13
Hari : Selasa
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
1 dan 2
|
Tajuk
|
Komsas-Sajak burung-burung pagi dan ketenangan
|
Objektif
|
- menceritakan secara ringkas maksud sajak keseluruhan
-menyatakan tema ,persoalan, bahasa
dan sebagainya
|
FU
|
10 .0
|
FS
|
10.1 (1.1) 10.2 (1.1)
|
aktiviti
|
-membaca sajak
-mencari maksud perkataan sukar
-memberi maksud sajak
-membuat rumusan keseluruhan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan,pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
Melayu
|
nilai
|
bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas t2
|
Komen /refleksi
|
Perbincangan berjalan lancar
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
8
dan 9
|
Tajuk
|
Pemahaman
– Pelabuhan bebas cukai
|
Objektif
|
-memberi 5 maksud perbendaharaan kata
dalam petikan
- menjawab 4 dpd 5 soalan yang
dikemukakan
|
FU
|
3.0 ,9.0
|
FS
|
3.2 (2.1) , 9.2 (1.1)
|
Aktiviti
|
-membaca petikan
-perbincangan petikan dan
perbendaharaan kata
-menjawab soalan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
pemahaman
|
Penerapan
|
Pengetahuan
am
|
Nilai
|
Bekerjasama
, bangga
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar cuba menjawab soalan
|
Tarikh : 17.7.13
Hari : Rabu
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
1 dan 2
|
Tajuk
|
Komsas-Sajak burung-burung pagi dan ketenangan
|
Objektif
|
- menceritakan secara ringkas maksud sajak keseluruhan
-menyatakan tema ,persoalan, bahasa
dan sebagainya
|
FU
|
10 .0
|
FS
|
10.1 (1.1) 10.2 (1.1)
|
aktiviti
|
-membaca sajak
-mencari maksud perkataan sukar
-memberi maksud sajak
-membuat rumusan keseluruhan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan,pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
Melayu
|
nilai
|
bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas t2
|
Komen /refleksi
|
Perbincangan berjalan lancar
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
5 dan
6
|
Tajuk
|
Melengkapkan karangan
|
Objektif
|
-menghasilkan satu karangan yang menarik
|
FU
|
12.0,2.0
|
FS
|
12.2 (3.1) 2.2 (3.2)
|
aktiviti
|
-penerangan guru
-membaca contoh
-menulis dan melengkapkan karangan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
sastera
|
nilai
|
Bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Rujukan PMR kertas 2
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat menghasilkan /melengkapkan
karangan dengan baik
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
8 dan
9
|
Tajuk
|
Subjek dan predikat
|
Objektif
|
-Mengenalpasti subjek dan predikat 4
daripada 6 ayat yang diberikan
|
FU
|
3.0
|
FS
|
3.2(
2.1, 3.1)
|
Aktiviti
|
- penerangan guru
-menjawab soalan
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
Penerapan
|
Sains dan teknologi
|
Nilai
|
bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar cuba menjawab soalan sendiri
|
Tarikh : 18.7.13
Hari : Khamis
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6 dan
7
|
Tajuk
|
e-mel- cara –cara menghantar emel
|
Objektif
|
Menggariskan kata kerja pasif dalam ayat
yang diberikan
|
FU
|
10.0
|
FS
|
10.1 ( 1.1) 10.2 ( 2.1)
|
Aktiviti
|
-membaca penerangan tentang langkah-langkah menghantar emel
|
Sistem bahasa
|
-
|
Aspek bahasa
|
lisan
|
Penerapan
|
Sains dan teknologi
|
Nilai
|
Bangga
, kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar cuba mengikuti langkah-langkah
menghantar emel
|
Mata
pelajaran
|
Sejarah
|
Kelas
|
3C
|
Masa
|
9
|
Tajuk
|
Bab 6 –ke
a rah berkerajaan sendiri di sabah dan sarawak
|
Sub topic
|
-langkah-langkah kea rah berkerajaan sendiri di sarawak
|
Objektif
|
-dapat menyatakan
langkah kea rah berkerajaan sendiri di Sarawak
-dpt menjelaskan maklumat ttg penubuhan parti-parti
politik di sarawak
|
Hasil
pembelajaran
|
1.7
memerihalkan langkah kea rah berkerajaan sendiri di sarawak
2.5
mengelaskan penubuhan parti-parti politik di sarawak
|
Aktiviti
|
-penerangan guru
- pelajar membuat catatan
- jawab soalan secara lisan
|
Penerapan
|
bekerjasama
|
KBT
|
menganalisa
|
Patriotisme
|
Kemakmuran
negara dinikmati bersama, keberanian dan kegigihan mempertahankan kedaulatan
dan maruah masa depan negara
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
, rujukan sejarah T3
|
Komen/refleksi
|
Pelajar-pelajar
mengetahui perjuangan parti-parti politik di Sarawak
|
Tarikh : 19.7.13
Hari :Jumaat
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
2 dan
3
|
Tajuk
|
Melengkapkan karangan
|
Objektif
|
-menghasilkan satu karangan yang menarik
|
FU
|
12.0,2.0
|
FS
|
12.2 (3.1) 2.2 (3.2)
|
aktiviti
|
-penerangan guru
-membaca contoh
-menulis dan melengkapkan karangan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
sastera
|
nilai
|
Bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Rujukan PMR kertas 2
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat menghasilkan /melengkapkan
karangan dengan baik
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6 dan
7
|
Tajuk
|
Pemulihan- kata sendi ‘di’
|
Objektif
|
Melengkapkan ayat dengan kata sendi yang
sesuai
|
FU
|
10.0
|
FS
|
10.1 ( 3.1)
|
Aktiviti
|
-penerangan guru
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
Penerapan
|
Sains dan teknologi
|
Nilai
|
kerajinan
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar cuba melengkapkan ayat sendiri
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan