RPH MINGGU 15 2013
Tarikh : 8.4.13
Hari : Isnin
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
1 dan 2
|
Tajuk
|
Kitar semula
|
Objektif
|
- menyenarai 2 kebaikan kitar semula
- memberi 2 keburukan tidak mengitar semula
|
FU
|
9.0
|
FS
|
9.2 (1.1
.2.1,3.1 )
|
aktiviti
|
-membaca petikan
-perbincangan isi petikan
-membincangkan maksud perkataan sukar
-secara berkumpulan pelajar berbincang
tentang kebaikan amalan kitar
semula dan keburukan jika tidak dikitar semula
- pembentangan hasil perbincangan
-ulasan guru hasil perbincangan pelajar
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
Perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan /penulisan
|
penerapan
|
Cintakan
alam sekitar
|
nilai
|
Bekerjasama, pentingnya jaga kebersihan,
bertanggungjawab
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Berjalan lancar dan pelajar bekerjasama dalam kumpulan
|
Mata
pelajaran
|
Sejarah
|
||
Kelas
|
3C
|
||
Masa
|
5 dan 6
|
||
Tajuk
|
Bab 3 –
Ancaman komunis dan pengisytiharan darurat
|
||
Sub topic
|
a.langkah-langkah atasi ancaman
komunis
|
||
Objektif
|
-mengenalpasti langkah-langkah atasi ancaman komunis
|
||
Hasil
pembelajaran
|
1.1
Menceritakan peristiwa yang membawa kpd
pengisytiharan darurat
1.2
Menyatakan langkah-langkah memperbesar pasukan
keselamatan
1.3
Menceritakan rancangan briggs
1.4
Menyenaraikan usaha-usaha memenangi hati dan
fikiran rakyat
|
||
Aktiviti
|
-perbincangan dalam kumpulan
-pembentangan
-ulasan guru
|
||
Penerapan
|
bekerjasama
|
||
KBT
|
menganalisa
|
||
Patriotisme
|
-negara
Malaysia tanggungjawab kita
|
||
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
||
Komen/refleksi
|
Mengenalpasti langkah-langkah atasi ancaman komunis
|
||
Mata pelajaran
|
BM
|
||
Kelas
|
2N
|
||
Masa
|
8 dan 9
|
||
Tajuk
|
Kata
kerja –tunggal dan terbitan
|
||
Objektif
|
- menyenaraikan kata kerja tunggal
dalam petikan
-menyenaraikan kata kerja terbitan
dalam petikan
|
||
FU
|
2.0, 8.0
|
||
FS
|
2.5 (1.5)
8.3 (1.3)
|
||
aktiviti
|
-Membaca petikan
-perbincangan petikan dan kata tunggal
serta kata terbitan
-membuat latihan
|
||
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
||
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
||
penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
||
nilai
|
Kesedaran,
bekerjasama
|
||
BBM/rujukan
|
Buku teks,
|
||
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat mengenalpasti kata kerja
tunggal dan kata kerja terbitan
|
||
Tarikh :9.4.13
Hari : Selasa
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
1 dan
2
|
Tajuk
|
Komsas – novel ( latar ,plot, teknik plot )
|
Objektif
|
-mengetahui latar dan teknik-teknik
plot yang digunakan dalam novel
|
FU
|
10.0
, 7.0
|
FS
|
10.6 (3.1)
7.1(1.1)
|
Aktiviti
|
-penerangan guru tentang topik
berkaitan
- membuat catatan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
Nilai
|
bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas
|
Komen /refleksi
|
P & p
berjalan lancar
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
Kata
sendi nama
|
Objektif
|
-melengkapkan ayat yang diberikan
dengan kata sendi nama yang sesuai
|
FU
|
6.0,
3.0
|
FS
|
6.2 (3.1) 3.1 (2.1)
|
aktiviti
|
-Membaca petikan berkaitan dengan kata
sendi
-Memberi contoh kata sendi dalam
petikan
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
Pengetahuan
am
|
nilai
|
bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku
teks/ rujukan
|
Komen /refleksi
|
P&p berjalan lancar
|
Tarikh :10.4.13
Hari : Rabu
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
1 dan
2
|
Tajuk
|
Komsas – novel ( latar ,plot, teknik plot )
|
Objektif
|
-mengetahui latar dan teknik-teknik
plot yang digunakan dalam novel
|
FU
|
10.0
, 7.0
|
FS
|
10.6 (3.1)
7.1(1.1)
|
Aktiviti
|
-penerangan guru tentang topik
berkaitan
- membuat catatan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
Nilai
|
bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas
|
Komen /refleksi
|
P & p
berjalan lancar
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
5 dan
6
|
Tajuk
|
Karangan fakta – Punca –punca dan
langkah-langkah atasi kesesakan lalu lintas
|
Objektif
|
- menyatakan sekurang-kurangnya 3 isi
punca dan 3 isi langkah-langkah
-menghuraikan ketiga-tiga isi dengan
jelas serta contoh yang logic
|
FU
|
12.0,2.0
|
FS
|
12.2 (3.1) 2.2 (3.2)
|
aktiviti
|
-penerangan guru
-perbincangan isi dan contoh
-menulis karangan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Pengetahuan
am
|
nilai
|
Bekerjasama
|
|
Rujukan PMR kertas 2
|
Komen /refleksi
|
Perbincangan
isi berjalan dengan lancar
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
8
& 9
|
Tajuk
|
Pemulihan – membina ayat penyata
|
Objektif
|
- membina 3 daripada 5 ayat penyata
berdasarkan perkataan yang diberi
|
FU
|
9.0
|
FS
|
9.2 (3.1
)
|
aktiviti
|
-penerangan guru
- membina ayat
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
am
|
nilai
|
Bekerjasama,
bertanggungjawab
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar cuba membina ayat dengan sendiri
|
Tarikh : 11.4.13
Hari : khamis
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6 & 7
|
Tajuk
|
Pemulihan – melengkapkan ayat penyata
-
Silang kata –
penjodoh bilangan
|
Objektif
|
- melengkapkan 3 daripada 5 ayat yang
diberikan
-melengkapkan 5 daripada 8 silang kata yang
diberikan
|
FU
|
9.0
|
FS
|
9.2 (
1.1, 3.1 )
|
aktiviti
|
-penerangan guru
-perbincangan ayat dan silang kata
- membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Lisan /penulisan
|
penerapan
|
am
|
nilai
|
Bekerjasama,
kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar menyiapkan latihan dengan bimbingan
guru
|
Mata
pelajaran
|
Sejarah
|
Kelas
|
3C
|
Masa
|
5 dan 6
|
Tajuk
|
Bab 3 –
Ancaman komunis dan pengisytiharan darurat
|
Sub topic
|
Sambungan -.langkah-langkah atasi ancaman komunis
|
Objektif
|
-menyatakan langkah –langkah
dalam tawaran pengampunan
beramai-ramai serta syarat-syarat dalam rundingan baling
|
Hasil
pembelajaran
|
1.9 menyatakan ttg tawaran pengampunan beramai-ramai
1.10 menyatakan ttg rundingan baling
|
Aktiviti
|
-perbincangan dalam kumpulan
-pembentangan
-ulasan guru
|
Penerapan
|
bekerjasama
|
KBT
|
menganalisa
|
Patriotisme
|
-negara
Malaysia tanggungjawab kita
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
Mengenalpasti langkah-langkah atasi ancaman komunis
|
Tarikh : 12.4.13
Hari : Jumaat
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
2 dan 3
|
Tajuk
|
PROGAM NILAM
|
Objektif
|
-
membaca seberapa banyak buku cerita
-memahami
isi dan jalan cerita dalam buku yang dibaca
|
FU
|
-
|
FS
|
-
|
aktiviti
|
-Membaca
buku cerita
-mencatat
maklumat buku yang dibaca dalam buku rekod nilam
|
Sistem
bahasa
|
Perbendaharaan
kata
|
Aspek
bahasa
|
Pemahaman
|
penerapan
|
Pengetahuan
am, kesusasteraan melayu
|
nilai
|
Kerajinan,
kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku cerita
di perpustakaan
|
Komen
/refleksi
|
Berjalan
lancar
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6 dan
7
|
Tajuk
|
Peladang Jaya
|
Objektif
|
- menjawab 3 dpd 5 soalan yang dikemukakan
|
FU
|
6.0
|
FS
|
6.1
( 1.1,2.1 )
|
aktiviti
|
-membaca petikan peladang jaya
- perbincangan petikan
-perbincangan maksud perkataan sukar
-menjawab soalan yang diberikan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
penerapan
|
kemahiran hidup
|
nilai
|
Kerajinan , kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
P & p berjalan lancar , namun pelajar
masih memerlukan bimbingan guru
Dalam menjawab soalan
|
Terima Kasih kerana telah menyediakan bolg rph untuk minggu pertama hingga minggu ke 15 untuk semakan saya.
BalasPadamBlog tuan lengkap dan menarik.
Sila kekalkan usaha murni ini.
“People who love going to work are more productive and more creative” –Simon Sinek