RPH MINGGU 14 2013
Tarikh : 1 .4.13
Hari : Isnin
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
1 dan 2
|
Tajuk
|
Morfologi –penjodoh bilangan
|
Objektif
|
- menyatakan sebahagian daripada penjodoh
bilangan berdasarkan petikan yang
diberi
- memberi penjodoh bilangan yang bersesuaian
dengan gambar
|
FU
|
1.0
|
FS
|
1.3
(1.1,2.1 )
|
aktiviti
|
-Membaca petikan
-perbincangan penjodoh bilangan yang
terdapat dalam petikan
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
Pendidikan
seni
|
nilai
|
bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
P &P hari ini ditunda kerana CRK
|
Mata
pelajaran
|
Sejarah
|
Kelas
|
3C
|
Masa
|
5 dan 6
|
Tajuk
|
Bab 3 –
Ancaman komunis dan pengisytiharan darurat
|
Sub topic
|
a.Penyusupan dan kegiatan pengganas komunis
b. penubuhan PKM
|
Objektif
|
-mengetahui dan mengenalpasti cara penyusupan masuk
fahaman komunis
- menyatakan tujuan penubuhan PKM
|
Hasil
pembelajaran
|
1.1
menyatakan cara penyusupan masuk anasir
komunis di tanah melayu
1.2
mengemukakan tujuan penubuhan parti komunis di
tanah Melayu
|
Aktiviti
|
-penerangan guru
-membuat catatan
|
Penerapan
|
bekerjasama
|
KBT
|
menganalisa
|
Patriotisme
|
-jati diri
bangsa
|
BBM/rujukan
|
Buku teks,
cerita bukit kepong
|
Komen/refleksi
|
DITUNDA
KERANA CRK
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
Kata
kerja –tunggal dan terbitan
|
Objektif
|
- menyenaraikan kata kerja tunggal
dalam petikan
-menyenaraikan kata kerja terbitan
dalam petikan
|
FU
|
2.0, 8.0
|
FS
|
2.5 (1.5)
8.3 (1.3)
|
aktiviti
|
-Membaca petikan
-perbincangan petikan dan kata tunggal
serta kata terbitan
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
nilai
|
Kesedaran,
bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku teks,
|
Komen /refleksi
|
DITUNDA KERANA CRK
|
Tarikh : 2.4.13
Hari : Selasa
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
1 dan 2
|
Tajuk
|
Komsas – cerpen Dendam
|
Genre
|
cerpen
|
Objektif
|
-menceritakan secara ringkas cerpen
dendam
- memberi maksud beberapa perkataan
sukar dalam cerpen
-- membuat rumusan keseluruhan dari
segi tema, persoalan dan sebagainya
|
FU
|
8.0,10.0
|
FS
|
8.1 (1.3)
10.4 (2.1)
|
aktiviti
|
-Menceritakan secara ringkas
-Memberi maksud perbendaharaan kata
-membuat rumusan keseluruhan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan/Pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
nilai
|
kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas
|
Komen /refleksi
|
P & p
berjalan lancar
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
Kata
kerja –tunggal dan terbitan
|
Objektif
|
- menyenaraikan kata kerja tunggal
dalam petikan
-menyenaraikan kata kerja terbitan
dalam petikan
|
FU
|
2.0, 8.0
|
FS
|
2.5 (1.5)
8.3 (1.3)
|
aktiviti
|
-Membaca petikan
-perbincangan petikan dan kata tunggal
serta kata terbitan
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
nilai
|
Kesedaran,
bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku teks,
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat mengenalpasti kata kerja
tunggal dan kata kerja terbitan
|
Tarikh : 3.4.13
Hari : Rabu
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
1 dan 2
|
Tajuk
|
Komsas-sajak persahabatan
|
genre
|
Puisi moden
|
Objektif
|
-mendeklamasikan sajak dengan sebutan dan
intonasi yang betul
-menyatakan maksud sajak rangkap demi rangkap
-membuat rumusan sajak secara keseluruhan
dari segi tema dan sebagainya
-
memberi sekurang-kurangnya 2 nilai dan pengajaran sajak
|
FU
|
7.0 ,10 .0
|
FS
|
7.5
(1.4) ,10.5 (1.4)
|
aktiviti
|
-membaca sajak
-
perbincangan maksud sajak
-perbincangan maksud perbendaharaan kata
-membuat rumusan keseluruhan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan,pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
Melayu
|
nilai
|
Menghormati
rakan , berprasangka baik,bersatu padu
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas t2
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat memahami maksud sajak secara
keseluruhan
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
5 dan 6
|
Tajuk
|
Karangan
jenis laporan berita
|
Objektif
|
- menghasilkan satu karangan jenis
laporan berita dengan baik
-menyatakan dan menghuraikan isi –isi dengan jelas
|
FU
|
12 .0
,7.0
|
FS
|
12.4 (3.1) 7.2 (2.1)
|
aktiviti
|
-penerangan guru
-perbincangan dan contoh karangan
jenis laporan berita
-menulis karangan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
Isu-isu
semasa
|
nilai
|
Bekerjasama,kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku teks / surat khabar
|
Komen /refleksi
|
pelajar cuba menulis karanagan dengan baik
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
Morfologi – penjodoh bilangan
|
Objektif
|
- menyenaraikan kata nama yang sesuai dengan
penjodoh bilangan yang diberi
|
FU
|
1.0
|
FS
|
1.3 (3.1
)
|
aktiviti
|
-penerangan guru
-perbincangan pelajar
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
Pendidikan
seni
|
nilai
|
bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Berjalan lancar dan bekerjasama antara rakan
untuk melengkapan jadual
|
Tarikh : 4.4.13
Hari : Khamis
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6 dan
7
|
Tajuk
|
Sajak
– apa khabar sungai
|
Objektif
|
- membaca sajak dengan sebutan dan intonasi
yang baik
|
FU
|
5.0
|
FS
|
15.2 (1.1 ,
2.1)
|
aktiviti
|
-penerangan guru
- mendeklamasikan sajak
-perbincangan kosa kata
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
lisan
|
penerapan
|
Sastera
/ geografi
|
nilai
|
bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Berjalan lancar dan Berjaya mendeklamasikan
sajak
|
Mata
pelajaran
|
Sejarah
|
Kelas
|
3C
|
Masa
|
9
|
Tajuk
|
Bab 3 –
Ancaman komunis dan pengisytiharan darurat
|
Sub topic
|
a.Penyusupan dan kegiatan pengganas komunis
b. penubuhan PKM
|
Objektif
|
-mengetahui dan mengenalpasti cara penyusupan masuk
fahaman komunis
- menyatakan tujuan penubuhan PKM
|
Hasil
pembelajaran
|
1.3
menyatakan cara penyusupan masuk anasir
komunis di tanah melayu
1.4
mengemukakan tujuan penubuhan parti komunis di
tanah Melayu
|
Aktiviti
|
-penerangan guru
-membuat catatan
|
Penerapan
|
bekerjasama
|
KBT
|
menganalisa
|
Patriotisme
|
-jati diri
bangsa
|
BBM/rujukan
|
Buku teks,
cerita bukit kepong
|
Komen/refleksi
|
Mengenalpasti
kemasukan komunis ke tanah melayu
|
Tarikh : 5.4.13
Hari : Jumaat
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
2 dan 3
|
Tajuk
|
Karangan fakta – Punca –punca dan
langkah-langkah atasi kesesakan lalu lintas
|
Objektif
|
- menyatakan sekurang-kurangnya 3 isi
punca dan 3 isi langkah-langkah
-menghuraikan ketiga-tiga isi dengan
jelas serta contoh yang logic
|
FU
|
12.0,2.0
|
FS
|
12.2 (3.1) 2.2 (3.2)
|
aktiviti
|
-penerangan guru
-perbincangan isi dan contoh
-menulis karangan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Pengetahuan
am
|
nilai
|
Bekerjasama
|
|
Rujukan PMR kertas 2
|
Komen /refleksi
|
Perbincangan isi berjalan dengan lancar
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6 dan 7
|
Tajuk
|
Sintaksis- ayat penyata
|
Objektif
|
- menyenaraikan ayat penyata yang diberi dalam petikan
- membina sekurang-kurangnya 1 ayat penyata
berdasarkan gambar yang diberi
|
FU
|
5.0
|
FS
|
5.2 (1.2
.2.2 )
|
aktiviti
|
-penerangan guru
-perbincangan pelajar dalam kumpulan
-membina ayat penyata dalam kumpulan
- Membaca ayat yang telah dibincangkan tadi
- membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Lisan /penulisan
|
penerapan
|
Pengetahuan
am
|
nilai
|
Bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Berjalan lancar dan bekerjasama antara rakan
untuk membina ayat dalam kumpulan
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan