RPH MINGGU 12 2013
Tarikh : 18.3.13
Hari : Isnin
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
1 dan 2
|
Tajuk
|
Sintaksis – simpulan bahasa
|
Objektif
|
- menyatakan
maksud sebahagian daripada simpulan bahasa berdasarkan
gambar yang diberi
- memadankan 4 daripada 6 simpulan bahasa
dengan maksud yang diberi
|
FU
|
5.0
|
FS
|
5.2 (2.1
)
|
aktiviti
|
-Membaca petikan
-perbincangan simpulan bahasa yang terdapat
dalam petikan
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
peribahasa
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
nilai
|
bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Berjalan lancar dan perlu bimbingan guru
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C/2N
|
Masa
|
5 dan 6 /8 dan 9
|
Tajuk
|
Kata Tugas – kata penyambung ayat
|
Objektif
|
-
Membina
sekurang-kurangnya 5 ayat berdasarkan
kata hubung yang diberikan
-
Melengkapkan
5 daripada 7 ruangan kosong dalam petikan yang diberikan
|
FU
FS
|
2.0, 8.0,
2.2(1.2), 8.5(1.1)
|
Aktiviti
|
-
Membaca
contoh yang diberikan
-
Penerangan guru
-
Membina ayat
-
Melengkapkan petikan
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapan
|
Pengetahua n am
|
nilai
|
kerajinan
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
P & p berjalan dengan lancar dan pelajar dapat membuat latihan
dengan baik
|
Tarikh :19.3.13
Hari : Selasa
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
5 dan
6
|
Tajuk
|
Komsas – latar dan plot
|
Genre
|
novel
|
Objektif
|
-menceritakan secara ringkas latar dan plot dalam novel serta peristiwa
dan contoh-contoh yang ada
|
FU
|
8.0,10.0
|
FS
|
8.1 (1.3)
10.6 (2.1)
|
aktiviti
|
-Menceritakan secara ringkas
-penerangan guru
-membuat rumusan keseluruhan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman/penulisan
|
penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
Nilai
|
kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat mengetahui cara menjawab soalan
yang berkaitan secara penulisan
|
Tarikh : 20.3.13
Hari : Rabu
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
1 dan
2
|
Tajuk
|
Komsas – latar dan plot
|
Genre
|
novel
|
Objektif
|
-menceritakan secara ringkas latar dan plot dalam novel serta peristiwa
dan contoh-contoh yang ada
|
FU
|
8.0,10.0
|
FS
|
8.1 (1.3)
10.6 (2.1)
|
aktiviti
|
-Menceritakan secara ringkas
-penerangan guru
-membuat rumusan keseluruhan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman/penulisan
|
penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
Nilai
|
kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat mengetahui cara menjawab soalan
yang berkaitan secara penulisan
|
Mata
pelajaran
|
Sejarah
|
Kelas
|
3C
|
Masa
|
7
|
Tajuk
|
Kerja kursus
|
Sub topic
|
Kegiatan ekonomi tradisional
|
Objektif
|
-mengetahui dan mengenalpasti elemen 1 dan 2
|
Hasil
pembelajaran
|
-
|
Aktiviti
|
-penerangan guru
-membuat catatan
|
Penerapan
|
bekerjasama
|
KBT
|
menganalisa
|
Patriotisme
|
-
|
BBM/rujukan
|
Kertas soalan
|
Komen/refleksi
|
Pelajar dapat
mengenalpasti elemen-elemen kerja
kursus
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
Warga
emas –sajak ibuku tersayang
|
Objektif
|
- membaca sajak dengan sebutan dan intonasi
yang betul
|
FU
|
11.0
|
FS
|
11.2
(1.1, 2.1)
|
aktiviti
|
-membaca sajak dengan sebutan dan intonasi
yang betul
-perbincangan maksud sajak dengan tepat
|
Sistem bahasa
|
Perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan
|
penerapan
|
Pendidikan
moral
|
nilai
|
bertanggungjawab, kesedaran, kasih sayang
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat membaca sajak dengan intonasi
yang betul
|
Tarikh : 21.3.13
Hari : Khamis
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C/2N
|
Masa
|
1 dan 2/3
dan 4
|
Tajuk
|
PROGAM NILAM
|
Objektif
|
-
membaca seberapa banyak buku cerita
-memahami
isi dan jalan cerita dalam buku yang dibaca
|
FU
|
-
|
FS
|
-
|
aktiviti
|
-Membaca
buku cerita
-mencatat
maklumat buku yang dibaca dalam buku rekod nilam
|
Sistem
bahasa
|
Perbendaharaan
kata
|
Aspek
bahasa
|
Pemahaman
|
penerapan
|
Pengetahuan
am, kesusasteraan melayu
|
nilai
|
Kerajinan,
kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku –buku
cerita
|
Komen
/refleksi
|
Berjalan
lancar
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6 dan 7
|
Tajuk
|
Pemulihan – imbuhan ber
|
Objektif
|
- menyebut perkataan dengan sebutan yang
betul
|
FU
|
11.0
|
FS
|
11.2
(2.1, 3.1)
|
aktiviti
|
-menyebut perkataan dengan sebutan dan
intonasi yang betul
-melengkapkan ayat dengan jawapan yang betul
|
Sistem bahasa
|
Perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
Pendidikan
moral
|
nilai
|
kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat melengkapkan ayat dengan
jawapan yang tepat
|
Tarikh :22.3.13
Hari : Jumaat
Mata
pelajaran
|
Sejarah
|
Kelas
|
3C
|
Masa
|
2 dan 3
|
Tajuk
|
Kerja kursus
|
Sub topic
|
Sambungan-Kegiatan ekonomi tradisional
|
Objektif
|
-mengetahui dan mengenalpasti elemen 2 dan 3
|
Hasil
pembelajaran
|
-
|
Aktiviti
|
-penerangan guru
-membuat catatan
|
Penerapan
|
bekerjasama
|
KBT
|
menganalisa
|
Patriotisme
|
-
|
BBM/rujukan
|
Kertas soalan
|
Komen/refleksi
|
Pelajar dapat
mengenalpasti elemen-elemen kerja
kursus
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6 dan 7
|
Tajuk
|
Negara Bersih Rakyat Sihat
|
Objektif
|
- menjawab ketiga-tiga pantun teka-teki yang
diberikan
-menyatakan 2 langkah bagi menjaga
kebersihan berdasarkan gambar
|
FU
|
1.0
|
FS
|
1.3 (1.1,
2.1)
|
aktiviti
|
-membaca pantun dengan sebutan dan intonasi
yang betul
-perbincangan jawapan pantun teka-teki
-memberi cara –cara menjaga kebersihan
|
Sistem bahasa
|
Perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan
|
penerapan
|
Kewarganegaraan
|
nilai
|
bertanggungjawab, kesedaran, pentingnya
menjaga kebersihan dan kesihatan
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Berjalan lancar dan perlu bimbingan guru
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan