RPH MINGGU 11 2013
Tarikh : 11.3.13
Hari :
Isnin
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
1 dan
2
|
Tajuk
|
Jalur Gemilang
|
Objektif
|
-
menyanyi lagu JALUR GEMILANG dengan
sebutan ,intonasi dan
nada yang sesuai
-
Melukis bendera Malaysia dan mewarnakannya dengan
tepat
-
Memberi maksud lambang pada bendera dengan betul
|
FU
|
3.0
|
FS
|
3.2 (1.1
,2.1 ,3.1)
|
Aktiviti
|
-Menyanyi
lagu
-perbincangan
seni kata lagu
-melukis
bendera
-memberi
makna lambang pada bendera
|
Sistem
bahasa
|
Perbendaharaan
kata
|
Aspek
bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapan
|
Kewarganegaraan
|
Nilai
|
Semangat
patriotik, kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku teks,
bendera Malaysia
|
Komen
/refleksi
|
Berjalan
lancar dan perlu bimbingan guru
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C/2N
|
Masa
|
5 dan 6/ 8 dan 9
|
Tajuk
|
Kata
prafrasa- kata bantu dan kata penguat
|
Objektif
|
- menenalpasti kata-kata yang
tergolong dalam kata prafrasa
-melengkapkan sebahagian daripada
petikan dengan kata bantu yang sesuai
- membina 3 kata penguat bagi setiap
jenis
|
FU
|
7.0
,10 .0
|
FS
|
7.4 (1.1)
10.2 (1.1)
|
Aktiviti
|
-mengenalpasti kata-kata dalam kata
prafrasa
-membaca contoh kata –kata prafrasa
-membaca contoh kata bantu dan kata
penguat
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Lisan, penulisan
|
Penerapan
|
Kesihatan
|
Nilai
|
Bekerjasama,bertanggungjawab
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat melengkapkan petikan dengan
kata bantu yang sesuai dan dapat membina ayat dengan kata penguat
|
Tarikh :
12.3.13
Hari :
Selasa
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
5 dan 6
|
Tajuk
|
Komsas –
capa rengat
|
Genre
|
cerpen
|
Objektif
|
-menceritakan secara ringkas cerpen
cepa rengat
- memberi maksud beberapa perkataan
sukar dalam cerpen
-- membuat rumusan keseluruhan dari
segi tema, persoalan dan sebagainya
|
FU
|
8.0,10.0
|
FS
|
8.1 (1.3)
10.4 (2.1)
|
aktiviti
|
-Menceritakan secara ringkas
-Memberi maksud perbendaharaan kata
-membuat rumusan keseluruhan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan/Pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
nilai
|
kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat menceritakan secara ringkas
cerpen
|
Tarikh : 13.3.13
Hari :
Rabu
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
1 dan 2
|
Tajuk
|
Komsas – syair mendapat gemala naga
|
Genre
|
puisi
|
Objektif
|
-membaca syair dengan sebutan
.intonasi dan nada yang tepat
- memberi maksud syair dengan jelas
|
FU
|
8.0,10.0
|
FS
|
8.1 (1.3)
10.4 (2.1)
|
aktiviti
|
-Membaca syair
-Memberi maksud perbendaharaan kata
-membuat rumusan keseluruhan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan/Pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
nilai
|
kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas
|
Komen /refleksi
|
P & p
berjalan lancar dan pelajar dapat membuat rumusan.
|
Mata
pelajaran
|
Sejarah
|
Kelas
|
3C
|
Masa
|
7
|
Tajuk
|
bab 2 :
Malayan Union dan Persekutuan Tanah Melayu
|
Sub topic
|
-ciri-ciri utama PTM
|
Objektif
|
-menyatakan beberapa ciri PTM
-menyatakan 2 perbezaan pentadbiran antara MU dan PTM
|
Hasil
pembelajaran
|
2.1
menghuraikan ciri-ciri perjanjian PTM
3.1
membezakan ciri-ciri perlembagaan MU dan PTM
3.2 membezakan
ciri-ciri kerakyatan MU dan PTM
|
Aktiviti
|
-soal jawab pelajaran lepas
-penerangan guru
-membuat catatan
|
Penerapan
|
Mengamalkan
sikap tolak ansur
|
KBT
|
menganalisa
|
Patriotisme
|
Sanggup
berkorban utk negara
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar dapat
membezakan ciri-ciri perlembagaan dan kerakyatan MU dan PTM
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
8 dan
9
|
Tajuk
|
Kejayaan Malaysia pada Peringkat
Antarabangsa
|
Objektif
|
-
membaca petikan dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang sesuai
-menyatakan
sekurang-kurangnya 4 daripada 8
perbendaharaan kata yang diberikan
-
menjawab 2 daripada 4 soalan yang diberikan
|
FU
|
3.0
|
FS
|
3.2 (1.1,2.1)
|
aktiviti
|
-
Membaca petikan
-
mencari maksud perbendaharaan kata
-menjawab
soalan
|
Sistem
bahasa
|
Perbendaharaan
kata
|
Aspek
bahasa
|
Pemahaman
|
penerapan
|
Pengetahuan
am
|
nilai
|
Bangga,menghargai
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen
/refleksi
|
P&p
berjalan lancar dengan bimbingan guru
|
Tarikh
:14.3.13
Hari :
Khamis
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C/2N
|
Masa
|
1
dan 2 / 3 dan 4
|
Tajuk
|
Rumusan
– bahagian B
|
objektif
|
-Menyatakan sekurang-kurangnya 3 isi yang
berkaiatan dengan soalan yang dikemukakan dengan betul.
-
menghuraikan ketiga-tiga isi dengan jelas
|
FU
|
2.0
,8.0
|
FS
|
2.2 (1.2) , 8.2 (1.2)
|
Aktiviti
|
-penerangan
oleh guru
-perbincangan
isi dan memberi contoh huraian
-membuat
rumusan
|
Sistem
bahasa
|
Perbendaharaan
kata
|
Aspek
bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Isu-isu
semasa - am
|
nilai
|
Kerajinan,bekerjasama,
menghormati orang lain
|
BBM/rujukan
|
Buku
rujukan kertas 2
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat menghasilkan rumusan dengan
berkesan
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6 dan
7
|
Tajuk
|
Jasamu dikenang- ucapan
|
Objektif
|
-
membaca petikan ucapan dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang sesuai
-menyatakan
sekurang-kurangnya 4 daripada 8
perbendaharaan kata yang diberikan
-
menyalin petikan ucapan dengan tepat
|
FU
|
9.0
|
FS
|
9.2 (1.1,2.1)
|
aktiviti
|
-
Membaca petikan
-
mencari maksud perbendaharaan kata
-menjawab
soalan
|
Sistem
bahasa
|
Perbendaharaan
kata
|
Aspek
bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
sejarah
|
nilai
|
Bangga,menghargai
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen
/refleksi
|
Pelajar
menyalin semula teks ucapan dengan tepat
|
Tarikh : 15.3.13
Hari :
Jumaat
Mata
pelajaran
|
Sejarah
|
Kelas
|
3C
|
Masa
|
2 dan 3
|
Tajuk
|
bab 2 :
Malayan Union dan Persekutuan Tanah Melayu
|
Sub topic
|
-latihan
|
Objektif
|
-menjawab sebahagain daripada
soalan dengan jawapan yang tepat
|
Hasil
pembelajaran
|
-
|
Aktiviti
|
-perbincangan
soalan
- membuat latihan
|
Penerapan
|
Kerajinan,
bekerjasama
|
KBT
|
memahami
|
Patriotisme
|
Cintakan
negara
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat menjawab soalan yang diberikan
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6 dan 7
|
Tajuk
|
Morfologi –imbuhan awalan beR-
|
Objektif
|
-
menyatakan sebahagian daripada kata dasar berdasarkan imbuhan yang
diberi
-
memberi imbuhan beR yang sesuai sekurang-kurang 4 perkataan yang
diberi
|
FU
|
2.0
|
FS
|
2.1 (3.1 )
|
aktiviti
|
-Membaca
petikan
-perbincangan
perkataan berimbuhan beR yang terdapat dalam petikan
-membuat
latihan
|
Sistem
bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
nilai
|
kerajinan
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen
/refleksi
|
Berjalan
lancar dan perlu bimbingan guru
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan