RPH MINGGU 10 2013
Tarikh : 4.3.13
Hari : Isnin
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
1 dan
2
|
Tajuk
|
Pemulihan –menyusun ayat menjadi karangan
lengkap
|
Objektif
|
-Menyusun ayat menjadi satu perenggan yang
lengkap
|
FU
|
8.0
|
FS
|
8.3 (1.1) (3.1)
|
aktiviti
|
-Membaca ayat yang diberi
-perbincangan dalam menyusun ayat
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
Perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Pendidikan moral
|
nilai
|
Bertanggungjawab ,bekerjasama, semangat
kejiranan
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Segelintir pelajar terutama yang tidak tahu
membaca perlu bimbingan guru dan kawan-kawan
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C/2N
|
Masa
|
5 dan
6 / 8 dan 9
|
Tajuk
|
Kata adjektif
|
objektif
|
-Melengkapkan sekurang-kurangnya separuh
daripada petikan dengan kata adjektif yang sesuai
- menggariskan sebahagian daripada kata adjektif terbitan dalam petikan yang diberikan.
|
FU
|
3.0 , 1.0
|
FS
|
3.2
(1.2) , 1.1 (1.1)
|
Aktiviti
|
-penerangan oleh guru berdasarkan contoh
yang diberi
-perbincangan jawapan bersama rakan
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Sains , sejarah
|
nilai
|
Bekerjasama, bangga
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
Perbincangan berjalan dengan lancar dan pelajar dapat menjawab soalan dengan mudah
|
Tarikh : 5.3.13
Hari : Selasa
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2N
|
Masa
|
5 dan 6
|
Tajuk
|
Komsas –
watak dan perwatakan
|
Genre
|
novel
|
Objektif
|
-menyata dan menghuraikan watak serta
perwatakan yang ada dalam novel
|
FU
|
8.0,10.0
|
FS
|
8.2 (1.3)
10.5 (2.1)
|
aktiviti
|
-Menyatakan watak-watak yang ada
Menghuraikan setiap perwatakan yang
ada
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
nilai
|
kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat menceritakan secara ringkas
watak perwatakan dalam novel
|
Tarikh :6.3.13
Hari : Rabu
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2C
|
Masa
|
1 dan 2
|
Tajuk
|
Komsas –
watak dan perwatakan
|
Genre
|
novel
|
Objektif
|
-menyata dan menghuraikan watak serta
perwatakan yang ada dalam novel
|
FU
|
8.0,10.0
|
FS
|
8.2 (1.3)
10.5 (2.1)
|
aktiviti
|
-Menyatakan watak-watak yang ada
Menghuraikan setiap perwatakan yang
ada
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
nilai
|
kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat menceritakan secara ringkas
watak perwatakan dalam novel
|
Mata
pelajaran
|
Sejarah
|
Kelas
|
3C
|
Masa
|
7
|
Tajuk
|
bab 2 :
Malayan Union dan Persekutuan Tanah Melayu
|
Sub topic
|
-perjuangan
dan perkembangan UMNO
|
Objektif
|
-menyatakan 3
dpd 7 perjuangan Umno
|
Hasil
pembelajaran
|
2.1
membincangkan usaha UMNO menyatapadukan orang Melayu
3.2
mentafsir lambang dan bendera UMNO
|
Aktiviti
|
-soal
jawab pelajaran lepas
-penerangan
guru
-membuat
catatan
|
Penerapan
|
Setia pada
negara
|
KBT
|
menganalisa
|
Patriotisme
|
Kekentalan
semangat juang menyatukan bangsa
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat mengetahui perjuangan dan perkembangan UMNO
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
8
dan 9
|
Tajuk
|
Pemulihan –mencari makna dan membina ayat
|
Objektif
|
-Memberi maksud 4 dpd 6 perkataan yang diberi
-
membina dengan melengkapkan 4 dpd 6 ayat yang diberikan
|
FU
|
8.0
|
FS
|
8.3
(1.1) (2.1)
|
aktiviti
|
-perbincangan
maksud perkataan yang diberi
-melengkapkan
ayat yang diberi
|
Sistem
bahasa
|
Perbendaharaan
kata
|
Aspek
bahasa
|
Penulisan/lisan
|
penerapan
|
Pendidikan
moral
|
nilai
|
semangat kejiranan
|
BBM/rujukan
|
Buku
teks
|
Komen
/refleksi
|
Segelintir
pelajar terutama yang tidak tahu membaca perlu bimbingan guru dan kawan-kawan
|
Tarikh :7.3.13
Hari : Khamis
BERTUGAS SEMASA PERKHEMAHAN KEM
BERSEPADU KADET BOMBA DAN PENYELAMAT PERINGKAT DAERAH SAMARAHAN
|
Tarikh : 8.3.13
Hari : Jumaat
Mata
pelajaran
|
Sejarah
|
Kelas
|
3C
|
Masa
|
2 dan 3
|
Tajuk
|
bab 2 :
Malayan Union dan Persekutuan Tanah Melayu
|
Sub topic
|
-penubuhan
Persekutuan Tanh Melayu-rundingan kea rah penubuhan PTM
|
Objektif
|
-menyatakan
2 dpd 4 sebab British bersetuju tubuh
PTM
|
Hasil pembelajaran
|
1.1
Memerihalkan
tentang rundingan kea rah
penggubalan perlembagaan PTM
1.2
Menyatakan
sebab pembentukan PTM
|
Aktiviti
|
-soal
jawab pelajaran lepas
-penerangan
guru
-membuat
catatan
|
Penerapan
|
Bertanggungjawab
dalam tindakan
|
KBT
|
menganalisa
|
Patriotisme
|
Cintakan
negara
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
mengetahui sebab-sebab pembentukan PTM
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6
dan 7
|
Tajuk
|
Bacaan luas – sepak takraw
|
Objektif
|
-
membaca petikan dengan sebutan dan intonasi yang betul
-Memberi maksud 5 dpd 7 perkataan yang diberi
|
FU
|
8.0
|
FS
|
8.3
(1.1) (3.1)
|
aktiviti
|
-
membaca petikan
-
perbincangan isi petikan
-perbincangan
maksud perkataan berdasarkan petikan
|
Sistem
bahasa
|
Perbendaharaan
kata
|
Aspek
bahasa
|
Pehamanan/lisan
|
penerapan
|
PJK
|
nilai
|
semangat kesukanan
|
BBM/rujukan
|
Buku
teks
|
Komen
/refleksi
|
P&p
berjalan lancar
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan