RPH MINGGU 14
Tarikh : 2.4 12
Hari : Isnin
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
1 dan 2
|
Tajuk
|
Sintaksis – simpulan bahasa
|
Objektif
|
- menyatakan
maksud sebahagian daripada simpulan bahasa berdasarkan
gambar yang diberi
- memadankan 4 daripada 6 simpulan bahasa
dengan maksud yang diberi
|
FU
|
5.0
|
FS
|
5.2 (2.1
)
|
aktiviti
|
-Membaca petikan
-perbincangan simpulan bahasa yang terdapat
dalam petikan
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
peribahasa
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
nilai
|
bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Berjalan lancar dan perlu bimbingan guru
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2B
|
Masa
|
3 dan 4
|
Tajuk
|
Kata Tugas – kata penyambung ayat
|
Objektif
|
-
Membina
sekurang-kurangnya 5 ayat
berdasarkan kata hubung yang diberikan
-
Melengkapkan
5 daripada 7 ruangan kosong dalam petikan yang diberikan
|
FU
FS
|
2.0, 8.0,
2.2(1.2), 8.5(1.1)
|
Aktiviti
|
-
Membaca
contoh yang diberikan
-
Penerangan guru
-
Membina ayat
-
Melengkapkan petikan
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapan
|
Pengetahua n am
|
nilai
|
kerajinan
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
P & p berjalan dengan lancar dan pelajar dapat membuat latihan
dengan baik
|
Tarikh : 3.4.12
Hari : Selasa
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2L /2B
|
Masa
|
5 dan 6
/ 8 dan 9
|
Tajuk
|
Komsas – capa rengat
|
Genre
|
cerpen
|
Objektif
|
-menceritakan secara ringkas cerpen
cepa rengat
- memberi maksud beberapa perkataan
sukar dalam cerpen
-- membuat rumusan keseluruhan dari
segi tema, persoalan dan sebagainya
|
FU
|
8.0,10.0
|
FS
|
8.1 (1.3)
10.4 (2.1)
|
aktiviti
|
-Menceritakan secara ringkas
-Memberi maksud perbendaharaan kata
-membuat rumusan keseluruhan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan/Pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
nilai
|
kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat menceritakan secara ringkas cerpen
/(P&P BAGI 2L DITUNDA KERANA T2
ADA PERHIMPUNAN )
|
Tarikh : 4.4.12
Hari : Rabu
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2L
|
Masa
|
3 dan 4
|
Tajuk
|
Kata Tugas – kata penyambung ayat
|
Objektif
|
-
Membina
sekurang-kurangnya 5 ayat
berdasarkan kata hubung yang diberikan
-
Melengkapkan
5 daripada 7 ruangan kosong dalam petikan yang diberikan
|
FU
FS
|
2.0, 8.0,
2.2(1.2), 8.5(1.1)
|
Aktiviti
|
-
Membaca
contoh yang diberikan
-
Penerangan guru
-
Membina ayat
-
Melengkapkan petikan
|
Sistem bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapan
|
Pengetahua n am
|
nilai
|
kerajinan
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
P & p berjalan dengan lancar dan pelajar dapat membuat latihan
dengan baik
|
Kelas
|
3M
|
Masa
|
6 dan
7
|
Mata
pelajaran
|
Pendidikan
Sivik dan Kewarganegaraan
|
Tema
|
Hidup bermasyarakat
|
Tajuk
|
Pemeliharaan
dan pemuliharaan alam sekitar tanggungjawab bersama
|
objektif
|
-menjawab
separuh daripada soalan dengan tepat
-
menyatakan jenis-jenis bahan yang boleh dimasukkan dalam tong kitar semula mengikut
warna
|
Hasil
pembelajaran
|
-melibatkan diri dalam memelihara dan memulihara alam
sekitar
|
Aktiviti
|
-membaca
petikan
-mencari
maklumat
-menjawab
soalan secara lisan
|
penerapan
|
geografi
|
nilai
|
kesedaran
, bertanggungjawab
|
ABM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
mencari maklumat tentang jenis-jenis bahan yang dikitar semula
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
Warga
emas –sajak ibuku tersayang
|
Objektif
|
- membaca sajak dengan sebutan dan intonasi
yang betul
|
FU
|
11.0
|
FS
|
11.2 (1.1, 2.1)
|
aktiviti
|
-membaca sajak dengan sebutan dan intonasi
yang betul
-perbincangan maksud sajak dengan tepat
|
Sistem bahasa
|
Perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan
|
penerapan
|
Pendidikan
moral
|
nilai
|
bertanggungjawab, kesedaran, kasih sayang
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat membaca sajak dengan intonasi
yang betul
|
Tarikh : 5.4.12
Hari : Khamis
Kelas
|
3D
|
Masa
|
1 dan
2
|
Mata
pelajaran
|
Pendidikan
Sivik dan Kewarganegaraan
|
Tema
|
Hidup bermasyarakat
|
Tajuk
|
Pemeliharaan
dan pemuliharaan alam sekitar tanggungjawab bersama
|
objektif
|
-menjawab
separuh daripada soalan dengan tepat
-
menyatakan jenis-jenis bahan yang boleh dimasukkan dalam tong kitar semula mengikut
warna
|
Hasil
pembelajaran
|
-melibatkan diri dalam memelihara dan memulihara alam
sekitar
|
Aktiviti
|
-membaca
petikan
-mencari
maklumat
-menjawab
soalan secara lisan
|
penerapan
|
geografi
|
nilai
|
kesedaran
, bertanggungjawab
|
ABM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
mencari maklumat tentang jenis-jenis bahan yang dikitar semula
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
5 dan 6
|
Tajuk
|
Pemulihan
– imbuhan ber
|
Objektif
|
- menyebut perkataan dengan sebutan yang
betul
|
FU
|
11.0
|
FS
|
11.2 (2.1, 3.1)
|
aktiviti
|
-menyebut perkataan dengan sebutan dan
intonasi yang betul
-melengkapkan ayat dengan jawapan yang betul
|
Sistem bahasa
|
Perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
Pendidikan
moral
|
nilai
|
kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat melengkapkan ayat dengan
jawapan yang tepat
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2L
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
PROGAM NILAM
|
Objektif
|
-
membaca seberapa banyak buku cerita
-memahami
isi dan jalan cerita dalam buku yang dibaca
|
FU
|
-
|
FS
|
-
|
aktiviti
|
-Membaca
buku cerita
-mencatat
maklumat buku yang dibaca dalam buku rekod nilam
|
Sistem
bahasa
|
Perbendaharaan
kata
|
Aspek
bahasa
|
Pemahaman
|
penerapan
|
Pengetahuan
am, kesusasteraan melayu
|
nilai
|
Kerajinan,
kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku cerita
di perpustakaan
|
Komen
/refleksi
|
Berjalan
lancar /SATU MASA SAHAJA SEBAB SESI
PETANG BALIK PUKUL 5.45 PETANG
|
Tarikh : 6.4.12
Hari : Jumaat
CUTI UMUM – GOOD FRIDAY
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan