RPH MINGGU 13 2012
Tarikh :
26.3.12
Hari :
Isnin
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
1 dan 2
|
Tajuk
|
Jalur
Gemilang
|
Objektif
|
- menyanyi lagu JALUR GEMILANG dengan sebutan ,intonasi dan
nada yang sesuai
-
Melukis bendera Malaysia dan mewarnakannya dengan
tepat
-
Memberi maksud lambang pada bendera dengan betul
|
FU
|
3.0
|
FS
|
3.2
(1.1 ,2.1 ,3.1)
|
aktiviti
|
-Menyanyi lagu
-perbincangan seni kata lagu
-melukis bendera
-memberi makna lambang pada bendera
|
Sistem bahasa
|
Perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
penerapan
|
Kewarganegaraan
|
nilai
|
Semangat patriotik, kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku teks, bendera Malaysia
|
Komen /refleksi
|
Berjalan lancar dan perlu bimbingan guru
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2B
|
Masa
|
3
dan 4
|
Tajuk
|
Kata
adjektif
|
objektif
|
-Melengkapkan
sekurang-kurangnya separuh daripada petikan dengan kata adjektif yang sesuai
-
menggariskan sebahagian daripada kata
adjektif terbitan dalam petikan yang
diberikan.
|
FU
|
3.0
, 1.0
|
FS
|
3.2 (1.2) , 1.1 (1.1)
|
Aktiviti
|
-penerangan
oleh guru berdasarkan contoh yang diberi
-perbincangan
jawapan bersama rakan
-membuat
latihan
|
Sistem
bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Sains
, sejarah
|
nilai
|
Bekerjasama,
bangga
|
BBM/rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
Perbincangan
berjalan dengan lancar dan pelajar
dapat menjawab soalan dengan mudah
|
Tarikh : 27.3.12
Hari :
Selasa
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2L /2B
|
Masa
|
5 dan
6 /8 dan 9
|
Tajuk
|
Komsas-bab 10
hingga 21
|
Genre
|
novel
|
Objektif
|
- menceritakan secara ringkas bab demi
bab
-memberi maksud separuh perbendaharaan
kata berdasarkan petikan
|
FU
|
7.0 ,10 .0
|
FS
|
7.2
(3.2) ,10.1 (1.1)
|
aktiviti
|
-menceritakan secara ringkas peristiwa
–peristiwa yang ada
-mencari maksud perkataan sukar
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan,pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
Melayu
|
nilai
|
bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas t2
|
Komen /refleksi
|
Perbincangan berjalan lancar (2B) / Kelas 2L
ditunda sebab perhimpunan)
|
Tarikh :
28.3.12
Hari :
Rabu
Kelas
|
2L
|
Masa
|
3
dan 4
|
Tajuk
|
Kata
adjektif
|
objektif
|
-Melengkapkan
sekurang-kurangnya separuh daripada petikan dengan kata adjektif yang sesuai
-
menggariskan sebahagian daripada kata
adjektif terbitan dalam petikan yang
diberikan.
|
FU
|
3.0
, 1.0
|
FS
|
3.2 (1.2) , 1.1 (1.1)
|
Aktiviti
|
-penerangan
oleh guru berdasarkan contoh yang diberi
-perbincangan
jawapan bersama rakan
-membuat
latihan
|
Sistem
bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Sains
, sejarah
|
nilai
|
Bekerjasama,
bangga
|
BBM/rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
Perbincangan
berjalan dengan lancar dan pelajar
dapat menjawab soalan dengan mudah
|
Kelas
|
3M
|
Masa
|
6
dan 7
|
Mata
pelajaran
|
Pendidikan
Sivik dan Kewarganegaraan
|
Tema
|
-
|
Tajuk
|
PEMBETULAN
UJIAN BULANAN 1
|
objektif
|
-menjawab
separuh daripada soalan dengan tepat
|
Hasil
pembelajaran
|
-
|
Aktiviti
|
-Perbincangan soalan
-Membuat
pembetulan
|
penerapan
|
-
|
nilai
|
kesedaran
, bertanggungjawab
|
ABM/rujukan
|
Kertas
ujian
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
membuat pembetulan
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
Kejayaan Malaysia pada Peringkat
Antarabangsa
|
Objektif
|
- membaca petikan dengan sebutan yang jelas
dan intonasi yang sesuai
-menyatakan sekurang-kurangnya 4 daripada 8 perbendaharaan kata yang
diberikan
- menjawab 2 daripada 4 soalan yang
diberikan
|
FU
|
3.0
|
FS
|
3.2
(1.1,2.1)
|
aktiviti
|
- Membaca petikan
- mencari maksud perbendaharaan kata
-menjawab soalan
|
Sistem bahasa
|
Perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
penerapan
|
Pengetahuan
am
|
nilai
|
Bangga,menghargai
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
P&p berjalan lancar dengan bimbingan
guru
|
Tarikh :29.3.12
Hari :
khamis
Kelas
|
3D
|
Masa
|
1
dan 2
|
Mata
pelajaran
|
Pendidikan
Sivik dan Kewarganegaraan
|
Tema
|
-
|
Tajuk
|
PEMBETULAN
UJIAN BULANAN 1
|
objektif
|
-menjawab
separuh daripada soalan dengan tepat
|
Hasil
pembelajaran
|
-
|
Aktiviti
|
-Perbincangan soalan
-Membuat
pembetulan
|
penerapan
|
-
|
nilai
|
kesedaran
, bertanggungjawab
|
ABM/rujukan
|
Kertas
ujian
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
membuat pembetulan
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
5 dan 6
|
Tajuk
|
Jasamu dikenang- ucapan
|
Objektif
|
- membaca petikan ucapan dengan sebutan yang
jelas dan intonasi yang sesuai
-menyatakan sekurang-kurangnya 4 daripada 8 perbendaharaan kata yang
diberikan
- menyalin petikan ucapan dengan tepat
|
FU
|
9.0
|
FS
|
9.2
(1.1,2.1)
|
aktiviti
|
- Membaca petikan
- mencari maksud perbendaharaan kata
-menjawab soalan
|
Sistem bahasa
|
Perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
sejarah
|
nilai
|
Bangga,menghargai
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar menyalin semula teks ucapan dengan
tepat
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2L
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
Karangan rencana –cara-cara memajukan
industry makanan trsdisional
|
Objektif
|
-menyatakan sekurang-kurangnya 3 isi penting
-menghuraikan ketiga-tiga isi penting dengan
jelas
|
FU
|
9..0
,12 .0
|
FS
|
9.1
(1.1) ,12.4 (1.1)
|
aktiviti
|
-penerangan guru
-
perbincangan dalam kumpulan
-pembentangan
-ulasan guru
-membuat latihan karangan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Pengetahuan
am
|
nilai
|
Bertanggungjawab,kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Rujukan Buku teks BM
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat menghuraikan isi dengan jelas
|
Tarikh :
30.3.12
Hari :
Jumaat
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2B
|
Masa
|
4 dan 5
|
Tajuk
|
PROGAM NILAM
|
Objektif
|
- membaca seberapa banyak buku cerita
-memahami isi dan jalan cerita dalam buku
yang dibaca
|
FU
|
-
|
FS
|
-
|
aktiviti
|
-Membaca buku cerita
-mencatat maklumat buku yang dibaca dalam
buku rekod nilam
|
Sistem bahasa
|
Perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
penerapan
|
Pengetahuan
am, kesusasteraan melayu
|
nilai
|
Kerajinan, kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku cerita di perpustakaan
|
Komen /refleksi
|
Berjalan lancar
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6 dan 7
|
Tajuk
|
Morfologi –imbuhan awalan beR-
|
Objektif
|
- menyatakan sebahagian daripada kata dasar
berdasarkan imbuhan yang
diberi
- memberi imbuhan beR yang sesuai
sekurang-kurang 4 perkataan yang
diberi
|
FU
|
2.0
|
FS
|
2.1 (3.1
)
|
aktiviti
|
-Membaca petikan
-perbincangan perkataan berimbuhan beR yang
terdapat dalam petikan
-membuat latihan
|
Sistem bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
nilai
|
kerajinan
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Berjalan lancar dan perlu bimbingan guru
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan