RPH MINGGU
15
Tarikh : 9.4.12
Hari : Isnin
CUTI PERISTIWA – EASTHER MONDAY
|
Tarikh : 10 . 4 12
Hari Selasa
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2L
|
Masa
|
5 dan 6
|
Tajuk
|
Komsas – capa rengat
|
Genre
|
cerpen
|
Objektif
|
-menceritakan secara ringkas cerpen
cepa rengat
- memberi maksud beberapa perkataan
sukar dalam cerpen
-- membuat rumusan keseluruhan dari
segi tema, persoalan dan sebagainya
|
FU
|
8.0,10.0
|
FS
|
8.1 (1.3)
10.4 (2.1)
|
aktiviti
|
-Menceritakan secara ringkas
-Memberi maksud perbendaharaan kata
-membuat rumusan keseluruhan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan/Pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
nilai
|
kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat menceritakan secara ringkas cerpen
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2B
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
Komsas –tema dan persoalan
|
Genre
|
novel
|
Objektif
|
- menjelaskan tema novel secara
terperinci
-menyatakan dan menghuraikan
persoalan-persoalan yang ada dalam novel
|
FU
|
10 .0
|
FS
|
10.1 (1.1) 10.2 (1.1)
|
aktiviti
|
-penerangan guru
-perbincangan dan pembentangan
-ulasan guru
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan,pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
Melayu
|
nilai
|
Bekerjasama,kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas t2
|
Komen /refleksi
|
Perbincangan antara pelajar berjalan lancar
|
Tarikh : 11 4 12
Hari : Rabu
CUTI UMUM – PERTABALAN YDP
AGONG
|
Tarikh : 12.4.12
Hari : Khamis
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2E
|
Masa
|
1 dan 2
|
Tajuk
|
Komsas-pantun empat kerat(perpaduan dan
muhibbah)
|
Genre
|
Pantun
|
Objektif
|
-menyatakan
maksud pantun rangkap demi rangkap
-menyatakan
tema dan rumusan keseluruhan pantun
|
FU
|
10.0 , 7.0
|
FS
|
10.3 ,10.5 (1.6) , 7.5 (1.5)
|
aktiviti
|
-membaca
pantun
-perbincangan
maksud
-perbincangan
/membuat rumusan tentang pantun
-membuat
catatan
|
Sistem
bahasa
|
Kosa
kata
|
Aspek
bahasa
|
Lisan
/,pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
nilai
|
Perpaduan,bersatu
padu
|
BBM/rujukan
|
Teks
komsas, rujukan komsas t2
|
Komen
/refleksi
|
Pelajar
dapat memberi maksud pantun secara ringkas
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
5 dan 6
|
Tajuk
|
Negara
Bersih Rakyat Sihat
|
Objektif
|
- menjawab ketiga-tiga pantun teka-teki yang
diberikan
-menyatakan 2 langkah bagi menjaga
kebersihan berdasarkan gambar
|
FU
|
1.0
|
FS
|
1.3 (1.1,
2.1)
|
aktiviti
|
-membaca pantun dengan sebutan dan intonasi
yang betul
-perbincangan jawapan pantun teka-teki
-memberi cara –cara menjaga kebersihan
|
Sistem bahasa
|
Perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan
|
penerapan
|
Kewarganegaraan
|
nilai
|
bertanggungjawab, kesedaran, pentingnya
menjaga kebersihan dan kesihatan
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Berjalan lancar dan perlu bimbingan guru
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2L
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
Karangan
jenis imaginasi
|
Objektif
|
- menghasilkan satu karangan jenis
imaginasi dengan baik
-menyatakan dan menghuraikan isi –isi dengan jelas
|
FU
|
12 .0
,7.0
|
FS
|
12.4 (3.1) 7.2 (2.1)
|
aktiviti
|
-penerangan guru
-perbincangan dan contoh karangan
imaginasi
-menulis karangan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
Kesusasteraan
Melayu
|
nilai
|
Bekerjasama,kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Rujukan BM PMR
|
Komen /refleksi
|
pelajar cuba menulis karanagan dengan baik
|
Tarikh : 13.4.12
Hari : Jumaat
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2B
|
Masa
|
4 dan 5
|
Tajuk
|
Karangan
jenis imaginasi
|
Objektif
|
- menghasilkan satu karangan jenis
imaginasi dengan baik
-menyatakan dan menghuraikan isi –isi dengan jelas
|
FU
|
12 .0
,7.0
|
FS
|
12.4 (3.1) 7.2 (2.1)
|
aktiviti
|
-penerangan guru
-perbincangan dan contoh karangan
imaginasi
-menulis karangan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
Kesusasteraan
Melayu
|
nilai
|
Bekerjasama,kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Rujukan BM PMR
|
Komen /refleksi
|
pelajar cuba menulis karanagan dengan baik
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6 dan 7
|
Tajuk
|
Negara
Bersih Rakyat Sihat- sebutan baku
|
Objektif
|
- menyebut perkataan dengan sebutan yang
betul
-membina
3 daripada 6 ayat dengan menggunakan perkataan yang diberikan
|
FU
|
1.0
|
FS
|
1.3 (3.1)
|
aktiviti
|
-menyebut perkataan dengan sebutan baku yang
betul
- membina ayat dengan perkataan yang diberi
|
Sistem bahasa
|
Perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
geografi
|
nilai
|
bertanggungjawab, kesedaran, pentingnya
menjaga kebersihan
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen /refleksi
|
Pelajar dapat membina ayat dengan bimbingan
guru
|
Dikemaskini hingga minggu ke 15 tahniah.
BalasPadam