RPH MINGGU 9 2012
Tarikh : 27.2.2012
Hari :
Isnin
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
1
dan 2
|
Tajuk
|
Pemulihan -Kata kerja dan menyusun ayat
|
Objektif
|
-Melengkapkan
teks dengan kata kerja yang sesuai
-
menyusun ayat agar menjadi ayat yang betul
|
FU
|
1.0
|
FS
|
1.3
(1.1) (2.1)
|
aktiviti
|
-Membaca
petikan
-melengkapkan
teks dengan kata kerja yang sesuai
-menyusun
ayat dengan tepat
-membuat
latihan
|
Sistem
bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
Pemahaman
|
penerapan
|
Geografi
, kesihatan
|
nilai
|
Kesedaran,pentingnya
menjaga pemakanan
|
BBM/rujukan
|
Buku
teks
|
Komen
/refleksi
|
Segelintir
pelajar terutama yang tidak tahu membaca perlu bimbingan guru
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2B
|
masa
|
3
dan 4
|
tajuk
|
Kata
kerja- transitif dan tak transitif
|
objektif
|
Membina
ayat dengan kata kerja transitif dan tak transitif dengan tepat secara lisan
|
Fu
|
2.0
, 8.0
|
FS
|
2.2
(1.2) 8.2 (1.2)
|
aktiviti
|
Penerangan
dan perbincangan
Membaca
contoh kata kerja transitif dan tak transitif
Membina
ayat secara lisan
|
System
bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
Pemahaman
|
penerapan
|
Perdagangan/kesihatan
|
nilai
|
Bekerjasama
|
KBT
|
Mengetahui
pemakanan seimbang
|
BBM/rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti kata kerja transitif dan tak transitif
|
Tarikh :
28.2.12
Hari :
Selasa
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2L
|
masa
|
5
dan 6
|
tajuk
|
Kata
kerja- transitif dan tak transitif
|
objektif
|
Membina
ayat dengan kata kerja transitif dan tak transitif dengan tepat secara lisan
|
Fu
|
2.0
, 8.0
|
FS
|
2.2
(1.2) 8.2 (1.2)
|
aktiviti
|
Penerangan
dan perbincangan
Membaca
contoh kata kerja transitif dan tak transitif
Membina
ayat secara lisan
|
System
bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
Pemahaman
|
penerapan
|
Perdagangan/kesihatan
|
nilai
|
Bekerjasama
|
KBT
|
Mengetahui
pemakanan seimbang
|
BBM/rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti kata kerja transitif dan tak transitif
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2B
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
Komsas- di sebalik wajah- bab 6 hingga 9
|
Genre
|
novel
|
Objektif
|
-menyatakan maksud perbendaharaan kata
-menceritakan secara ringkas peristiwa dalam bab 6,7,8 dan 9
-
menjawab sebahagian daripada soalan yang dikemukakan
|
FU
|
7.0 ,10 .0
|
FS
|
7.1
(1.1) ,10.6 (2.1)
|
aktiviti
|
-menceritakan secara ringkas peristiwa dalam
bab 6,7, 8 dan 9
-perbincangan maksud perbendaharaan kata
-menjawab soalan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan,pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
Melayu
|
nilai
|
Menghormati
rakan , berprasangka baik
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas t2
|
Komen /refleksi
|
Mengetahui dan memahami jalan cerita dengan
baik
|
Tarikh :29.2.12
Hari : Rabu
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2L
|
Masa
|
3 dan 4
|
Tajuk
|
Komsas- di sebalik wajah- bab 6 hingga 9
|
Genre
|
novel
|
Objektif
|
-menyatakan maksud perbendaharaan kata
-menceritakan secara ringkas peristiwa dalam
bab 6,7,8 dan 9
-
menjawab sebahagian daripada soalan yang dikemukakan
|
FU
|
7.0 ,10 .0
|
FS
|
7.1
(1.1) ,10.6 (2.1)
|
aktiviti
|
-menceritakan secara ringkas peristiwa dalam
bab 6,7, 8 dan 9
-perbincangan maksud perbendaharaan kata
-menjawab soalan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata/perbendaharaan kata
|
Aspek bahasa
|
Lisan,pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
Melayu
|
nilai
|
Menghormati
rakan , berprasangka baik
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas, rujukan komsas t2
|
Komen /refleksi
|
Mengetahui dan memahami jalan cerita dengan
baik
|
Kelas
|
3M
|
Masa
|
6
dan 7
|
Mata
pelajaran
|
Pendidikan
Sivik dan Kewarganegaraan
|
Tema
|
Hidup
bermasyarakat
|
Tajuk
|
Pemeliharaan
dan pemuliharaan alam sekitar
|
objektif
|
a.
Mengenalpasti tarikh dan acara sambutan alam sekitar
b.
Menjawab 4 dpd 6 soalan subjektif yang diberikan
|
Hasil
pembelajaran
|
a.
Memahami dan menyedari kepentingan pemelharaan dan pemuliharaan
alam sekitar
b.
Menghargai dan menyayangi alam sekitar yang bersih dan selamat
|
Aktiviti
|
-
Membaca petikan
-
Perbincangan soalan
-
Membuat latihan
|
penerapan
|
geografi
|
nilai
|
kesedaran
/ bekerjasama
|
ABM/rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat menjawab separuh dpd soalan berdasarkan buku teks
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
8 dan 9
|
Tajuk
|
Bacaan
luas : mengenalpasti istilah sains
|
Objektif
|
-
Membaca petikan dengan sebutan dan intonasi yang
betul
-
Memberi
maksud perkataan sukar
-
Mengenalpasti istilah sains dalam petikan
|
FU
FS
|
8.0
8.2
(1.1 , 3.1)
|
Aktiviti
|
-
Membaca petikan dengan jelas
-
Perbincangan petikan
-
Mencari maksud perbendaharaan kata
-
Mengenalpasti istilah sains
|
Sistem
bahasa
|
Kosa
kata /perbendaharaan kata
|
Aspek
bahasa
|
Lisan
|
Penerapan
|
kesihatan/sains
|
nilai
|
Pentingnya
menjaga pemakanan dan kesihatan , kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat memahami istilah sains dengan
bimbingan guru
|
Tarikh : 1 .3 12
Hari :
Khamis
Kelas
|
3D
|
Masa
|
1
dan 2
|
Mata
pelajaran
|
Pendidikan
Sivik dan Kewarganegaraan
|
Tema
|
Hidup
bermasyarakat
|
Tajuk
|
Pemeliharaan
dan pemuliharaan alam sekitar
|
objektif
|
c.
Mengenalpasti tarikh dan acara sambutan alam sekitar
d.
Menjawab 4 dpd 6 soalan subjektif yang diberikan
|
Hasil
pembelajaran
|
c.
Memahami dan menyedari kepentingan pemelharaan dan pemuliharaan
alam sekitar
d.
Menghargai dan menyayangi alam sekitar yang bersih dan selamat
|
Aktiviti
|
-
Membaca petikan
-
Perbincangan soalan
-
Membuat latihan
|
penerapan
|
geografi
|
nilai
|
kesedaran
/ bekerjasama
|
ABM/rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat menjawab separuh dpd soalan berdasarkan buku teks
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
5 dan 6
|
Tajuk
|
Dadah musuh negara
|
Objektif
|
-
Membaca petikan dengan sebutan dan intonasi
yang betul
-
Melengkapkan 3 daripada 5 ruangan kosong
dengan kata hubung yang sesuai
|
FU
FS
|
1.0
1.7 (1.1) (2.1) (3.1)
|
Aktiviti
|
-
Membaca petikan dengan jelas
-
Perbincangan petikan dan maksud perbendaharaan
kata
-
Membuat latihan
-
Membina ayat berdasarkan gambar
|
Sistem bahasa
|
Tatabahasa- kata hubung
|
Aspek bahasa
|
Penulisan/lisan
|
Penerapan
|
Pengetahuan am
|
nilai
|
Bertanggungjawab , kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar dapat membina ayat secara lisan
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2L
|
Masa
|
8
dan 9
|
Tajuk
|
Karangan fakta – nyata dan huraikan kesan-kesan dan
langkah-langkah mengatasi pencemaran
alam sekitar
|
objektif
|
-
mengenalpasti kesan-kesan dan
langkah-langkah atasi pencemaran alam sekitar
--Menghuraikan
isi-isi dengan jelas
|
FU
|
9.0,12.0
|
FS
|
9.1
(1.1) 12.64 (1.1)
|
Aktiviti
|
-penerangan
guru tentang kehendak soalan
-perbincangan
kesan-kesan dan langkah-langkah
-menghasilkan
karangan yang bermutu
|
Sistem
bahasa
|
Perbendaharaan
kata
|
Aspek
bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Pengetahuan
am
|
nilai
|
Bekerjasama,kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku
rujukan BM PMR
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapt menghasilkan karangan fakta dengan baik
|
Tarikh :
2.3.12
Hari :
Jumaat
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2B
|
Masa
|
4
dan 5
|
Tajuk
|
Karangan fakta – nyata dan huraikan kesan-kesan dan
langkah-langkah mengatasi pencemaran
alam sekitar
|
objektif
|
-
mengenalpasti kesan-kesan dan
langkah-langkah atasi pencemaran alam sekitar
--Menghuraikan
isi-isi dengan jelas
|
FU
|
9.0,12.0
|
FS
|
9.1
(1.1) 12.64 (1.1)
|
Aktiviti
|
-penerangan
guru tentang kehendak soalan
-perbincangan
kesan-kesan dan langkah-langkah
-menghasilkan
karangan yang bermutu
|
Sistem
bahasa
|
Perbendaharaan
kata
|
Aspek
bahasa
|
Penulisan
|
penerapan
|
Pengetahuan
am
|
nilai
|
Bekerjasama,kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku
rujukan BM PMR
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapt menghasilkan karangan fakta dengan baik
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6 dan 7
|
Tajuk
|
Dadah musuh negara
|
Objektif
|
-
Membaca petikan dengan sebutan dan intonasi
yang betul
-
Melengkapkan 3 daripada 5 ruangan kosong dengan
kata hubung yang sesuai
|
FU
FS
|
1.0
1.7 (1.1) (2.1) (3.1)
|
Aktiviti
|
-
Membaca petikan dengan jelas
-
Perbincangan petikan dan maksud perbendaharaan
kata
-
Membuat latihan
-
Membina ayat berdasarkan gambar
|
Sistem bahasa
|
Tatabahasa- kata hubung
|
Aspek bahasa
|
Penulisan/lisan
|
Penerapan
|
Pengetahuan am
|
nilai
|
Bertanggungjawab , kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar dapat membina ayat secara lisan
|
Tarikh :
3.3.12
Hari :
Sabtu (Jumaat)
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2B
|
Masa
|
4
dan 5
|
Tajuk
|
Bacaan NILAM
|
objektif
|
membaca
buku dengan berkesan
|
FU
|
-
|
FS
|
-
|
Aktiviti
|
-membaca
buku dengan senyap
|
Sistem
bahasa
|
Perbendaharaan
kata
|
Aspek
bahasa
|
lisan
|
penerapan
|
Pengetahuan
am
|
nilai
|
Bekerjasama,kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku-buku
cerita
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
membaca buku dengan berkesan
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6 dan 7
|
Tajuk
|
Ejaan
|
Objektif
|
-
Mengeja separuh daripada perkataan dengan
betul
|
FU
FS
|
-
-
|
Aktiviti
|
-
Pelajar mengeja perkataan yang diberikan
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
Penerapan
|
Pengetahuan am
|
nilai
|
kesedaran
|
BBM/rujukan
|
Buku teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar dapat mengeja dengan betul
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan