RPH MINGGU 6
Tarikh :
6.2.12
Hari :
Isnin
CUTI
UMUM ( MAULIDUR RASUL)
|
Tarikh :
7.2.12
Hari :
Selasa
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2L /2B
|
Masa
|
5 dan 6
/8 dan 9
|
Tajuk
|
Komsas-pantun empat kerat(perpaduan dan
muhibbah)
|
Objektif
|
-menyatakan
maksud pantun rangkap demi rangkap
-menyatakan
tema dan rumusan keseluruhan pantun
|
FU
|
10.0 , 7.0
|
FS
|
10.3 ,10.5 (1.6) , 7.5 (1.5)
|
aktiviti
|
-membaca
pantun
-perbincangan
maksud
-perbincangan
/membuat rumusan tentang pantun
-membuat
catatan
|
Sistem
bahasa
|
Kosa
kata
|
Aspek
bahasa
|
Lisan
/,pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
nilai
|
Perpaduan,bersatu
padu
|
BBM/rujukan
|
Teks
komsas, rujukan komsas t2
|
Komen
/refleksi
|
Perbincangan
berjalan lancar
|
Tarikh : 8.2.12
Hari : Rabu
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2L
|
Masa
|
3 dan 4
|
Tajuk
|
Kata ganti nama tunjuk dan kata ganti nama
diri
|
Objektif
|
-melengkapkan
separuh daripada ayat dengan kata
ganti nama tunjuk dan ganti nama diri dengan tepat
|
FU
|
2,0
|
FS
|
2.5 (2.2)
|
aktiviti
|
-perbincangan dan membaca contoh bagi kedua-dua kata
ganti nama
-membuat latihan
|
Sistem
bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
penulisan
|
penerapan
|
Pendidikan
moral
|
nilai
|
bekerjasama
|
BBM/rujukan
|
Buku
teks / rujukan tatabahasa t2
|
Komen
/refleksi
|
Pelajar
dapat menjawab sebahagian soalan
dengan tepat
|
Kelas
|
3M
|
Masa
|
6
dan 7
|
Mata
pelajaran
|
Pendidikan
Sivik dan Kewarganegaraan
|
Tema
|
Hubungan
kekeluargaan
|
Tajuk
|
Tanggungjawab
terhadap keluarga
|
objektif
|
a.
Menyatakan sekurang-kurangnya 2 tanggungjawab ibu dan bapa serta
anak-anak
b.
Menjawab 4 dpd 6 soalan yang dikemukakan secara lisan
|
Hasil
pembelajaran
|
a.
Memahami tanggungjawab anggota keluarga
b.
Menjalin hubungan yang
erat antara anggota keluarga
|
Aktiviti
|
-
Membaca petikan
-
Perbincangan petikan
-
Perbincangan soalan
(secara kumpulan)
-
Pembentangan jawapan
|
penerapan
|
Pendidikan
moral
|
nilai
|
Bertanggungjawab
/ bekerjasama
|
ABM/rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat memberi jawapan melalui perbincangan
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
8
dan
9
|
Tajuk
|
Hari
pertama di sekolah baharu
|
Objektif
|
-
Menjawab 2 daripada 4 soalan yang dikemukakan
|
FU
FS
|
2.0
2.1
(2.1, 3.1)
|
Aktiviti
|
-
Membaca
petikan secara beramai -ramai
-
Perbincangan petikan
-
Menjawab soalan
|
Sistem
bahasa
|
Kosa
kata
|
Aspek
bahasa
|
pemahaman
|
Penerapan
|
geografi
|
Nilai
|
kesedaran
|
BBM/Rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
p&p
berjalan lancar dan pelajar dapat menjawab soalan dengan tepat melaui
perbincangan secara berpasangan
|
Tarikh :
9.2.12
Hari :
khamis
Kelas
|
3D
|
Masa
|
1
dan 2
|
Mata
pelajaran
|
Pendidikan
Sivik dan Kewarganegaraan
|
Tema
|
Hubungan
kekeluargaan
|
Tajuk
|
Tanggungjawab
terhadap keluarga
|
objektif
|
a.Menyatakan
sekurang-kurangnya 2 tanggungjawab ibu dan bapa
serta anak-anak
bMenjawab 4 dpd 6 soalan
yang dikemukakan secara lisan
|
Hasil
pembelajaran
|
aMemahami tanggungjawab
anggota keluarga
b Menjalin hubungan yang erat antara anggota keluarga
|
Aktiviti
|
-
Membaca petikan
-
Perbincangan petikan
-
Perbincangan soalan
(secara kumpulan)
-
Pembentangan jawapan
|
penerapan
|
Pendidikan
moral
|
nilai
|
Bertanggungjawab
/ bekerjasama
|
ABM/rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat memberi jawapan melalui perbincangan
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
5
dan
6
|
Tajuk
|
Kata
ganti nama diri
|
Objektif
|
-
Membina 4 daripada
8 ayat dengan menggunakan kata ganti nama diri yang diberi
|
FU
FS
|
2.0
2.1
( 3.1)
|
Aktiviti
|
-
Membaca
petikan secara beramai -ramai
-
Perbincangan petikan
-
Membaca dengan
kuat kata ganti nama diri yang ada dalam petikan
-
Penerangan guru
-
Membina ayat
|
Sistem
bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
penulisan
|
Penerapan
|
sastera
|
Nilai
|
kerajinan
|
BBM/Rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
p&p
berjalan lancar dan pelajar cuba membina ayat sendiri
|
Kelas
|
2L
|
masa
|
8 dan 9
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Tajuk
|
Karangan – surat rasmi
|
Objektif
|
-Menghasilkan surat rasmi
dengan format yang betul
- menghuraikan
maklumat-maklumat yang berkaitan dengan jelas
|
Aktiviti
|
-membaca contoh surat rasmi
- perbincangan isi petikan
-penerangan format oleh guru
-menulis surat rasmi
|
FU
FS
|
12.0 ,8.0
12.3, 12.4 (1.3)
8.4 (1.2)
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
Penerapan
|
Pendidikan moral
|
Nilai
|
Kesedaran, bertanggungjawab
|
BBM/Rujukan
|
Buku teks, buku rujukan
|
Komen/Refleksi
|
Pelajar dapat menghasilkan
surat rasmi dengan sempurna
|
Tarikh :
10.2.12
Hari : Jumaat
Kelas
|
2B
|
masa
|
4 dan 5
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Tajuk
|
Karangan – surat tidak rasmi
|
Objektif
|
-Menghasilkan surat tidak
rasmi dengan format yang betul
- menghuraikan
maklumat-maklumat yang berkaitan dengan jelas
|
Aktiviti
|
-membaca contoh surat tidak
rasmi
- perbincangan isi petikan
-penerangan format oleh guru
-menulis surat tidak rasmi
|
FU
FS
|
8.0 , 9.0
8.2 (1.2)
, 9.2 (1.2)
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
Kesedaran, bertanggungjawab
|
BBM/Rujukan
|
Buku teks, buku rujukan
|
Komen/Refleksi
|
P& P DITUNDA KERANA
TINGKATAN 2 ADA PERHIMPUNAN
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6
dan
7
|
Tajuk
|
SINTAKSIS
; AYAT TUNGGAL
|
Objektif
|
-
Menyalin ayat tunggal daripada petikan yang diberi
|
FU
FS
|
8.0
8.1
( 1.1 , 2.1 )
|
Aktiviti
|
-
Membaca
petikan secara beramai -ramai
-
Perbincangan petikan
-
Mengenalpasti
ayat tunggal dalam petikan
-
Penerangan guru
-
Menyalin ayat dengan tepat
|
Sistem
bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
penulisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
bekerjasama
|
BBM/Rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
pelajar menentukan ayat tunggal dalam
petikan dan menyalin ayat tersebut
dengan tepat
|
Tarikh : 11.2.12
Hari : Sabtu
(khamis)
Kelas
|
3D
|
Masa
|
1
dan 2
|
Mata
pelajaran
|
Pendidikan
Sivik dan Kewarganegaraan
|
Tema
|
Hubungan
kekeluargaan
|
Tajuk
|
Kasih
sayang
|
objektif
|
Menyatakan
maksud
pantun kasih sayang yang diberi dengan tepat
|
Hasil
pembelajaran
|
Memahami
kepentingan kasih sayang dalam sesebuah keluarga
|
Aktiviti
|
-
Membaca pantun
-
Perbincangan maksud pantun ( kumpulan)
-
Pembentangan hasil perbincangan
-
Menjawab soalan secara lisan
|
penerapan
|
Pendidikan
moral
|
nilai
|
Bertanggungjawab
/ bekerjasama/ kasih sayang
|
ABM/rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat memberi maksud pantun dengan
berkesan
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
5
dan
6
|
Tajuk
|
BACAAN NILAM
|
Objektif
|
MEMBACA
BUKU SECARA BERKESAN
|
FU
FS
|
-
-
|
Aktiviti
|
-
Membaca buku
|
Sistem
bahasa
|
Kosa
kata
|
Aspek
bahasa
|
lisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
kerajinan
|
BBM/Rujukan
|
Buku
cerita
|
Komen/refleksi
|
Dapat membaca buku DENGAN BERKESAN WALAUPUN PERLAHAN
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2l
|
Masa
|
8
dan 9
|
Tajuk
|
BACAAN
NILAM
|
Objektif
|
MEMBACA
DENGAN BERKESAN
|
FU
FS
|
-
-
|
Aktiviti
|
-
Membaca
buku cerita
-
Membuat catatan
|
Sistem
bahasa
|
Kosa
kata
|
Aspek
bahasa
|
lisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
krajinan
|
BBM/Rujukan
|
Buku
cerita
|
Komen/refleksi
|
pelajar membaca buku dengan berkesan
|
Semakan RPH Minggu 5 & 6: Terima kasih kerana menulis dan menghantar RPH yang telah dirancang dengan baik dan dikemaskini.
BalasPadam