RPH MINGGU 5
2012
Tarikh :
30.1.12
Hari
: Isnin
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
1
dan
2
|
Tajuk
|
Ayat
majmuk
|
Objektif
|
-
Menyatakan 3 ayat majmuk daripada petikan
-
Membina ayat
majmuk yang ringkas
|
FU
FS
|
5.0
5.1(1.1)
|
Aktiviti
|
-
Membaca petikan
-
Perbincangan petikan
-
Membuat latihan
|
Sistem
bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapan
|
Geografi
dan kesihatan
|
Nilai
|
Bersimpati,
menghargai, bertanggungjawab
|
BBM/Rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
p&p
berjalan lancar namun ada segelintir pelajar kurang memahami ayat majmuk
|
Kelas
|
2B
|
masa
|
3
dan 4
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Tajuk
|
Peribahasa – simpulan bahasa
|
Objektif
|
-
Memberi maksud
sebahagian simpulan bahasa yang
diberikan
-
Melengkapkan sebahagian
daripada ayat dengan simpulan bahasa yang sesuai
|
Aktiviti
|
- perbincangan maksud peribahasa
- melengkapkan ayat dengan
|
FU
FS
|
3.0, 7.0
3.3 (2.1) , 7.5(1.5)
|
Sistem bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman dan penulisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
Kesedaran, bekerjasama
|
BBM/Rujukan
|
Buku Teks
|
Komen/Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran berjalan
lancar serta pelajar dapat member maksud simpulan bahasa
|
Tarikh : 31.1.12
Hari : Selasa
Mata pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2L /2B
|
Masa
|
5 dan 6
/ 8 dan 9
|
Tajuk
|
Novel : Di Sebalik Wajah- bab 2 dan 3
|
Objektif
|
-
Menyatakan maksud sekurang-kurangnya 5
perkataan sukar/peribahasa dalam petikan
-
Menceritakan secara ringkas peristiwa dalam
kedua-dua bab tersebut
-
Menjawab sebahagian daripada soalan yang dikemukakan
|
FU
FS
|
10.0 , 7.0
10.5 (1.6) ,7.5 (1.5)
|
Aktiviti
|
-
Memberi maksud perbendaharaan kata
-
Menceritakan secara ringkas peristiwa dalam
bab 2 dan 3
-
Menjawab soalan
|
Sistem bahasa
|
Perbendaharaan kata, peribahasa
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapaan
|
Bersyukur, tabah
|
Unsur
|
Kesusasteraan Melayu
|
BBM/rujukan
|
Teks komsas
|
Komen/refleksi
|
Pelajar dapat memahami dan menghayati
cerita dalam bab 2 dan 3
|
Tarikh :
1.2.12
Hari : Rabu
Kelas
|
2L
|
masa
|
3
dan 4
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Tajuk
|
Peribahasa – simpulan bahasa
|
Objektif
|
-
Memberi maksud
sebahagian simpulan bahasa yang
diberikan
-
Melengkapkan sebahagian
daripada ayat dengan simpulan bahasa yang sesuai
|
Aktiviti
|
- perbincangan maksud peribahasa
- melengkapkan ayat dengan
|
FU
FS
|
3.0, 7.0
3.3 (2.1) , 7.5(1.5)
|
Sistem bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman dan penulisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
Kesedaran, bekerjasama
|
BBM/Rujukan
|
Buku Teks
|
Komen/Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran berjalan
lancar serta pelajar dapat member
maksud simpulan bahasa
|
Kelas
|
3M
|
Masa
|
6
dan 7
|
Mata
pelajaran
|
Pendidikan
Sivik dan Kewarganegaraan
|
Tema
|
Pencapaian
Kendiri
|
Tajuk
|
penilaian
|
objektif
|
a.
Menjawab sebahagian daripada soalan objektif yang dikemukakan
b.
Melengkapkan ruangan kosong dengan memberi jawapan yang paling
tepat
|
Hasil
pembelajaran
|
-
|
Aktiviti
|
-
Rumusan keseluruhan tema 1 oleh guru
-
Membuat latihan penilaian
|
penerapan
|
Bimbingan
dan kerjaya
|
nilai
|
Bertanggungjawab
/ bekerjasama
|
ABM/rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat memberi jawapan yang tepat
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
8
dan
9
|
Tajuk
|
Ayat Dasar
|
Objektif
|
-
Menentukan jenis-jenis ayat yang diberi
|
FU
FS
|
5.0
5.2(
3.2)
|
Aktiviti
|
-
Membaca
contoh 4 pola ayat dasar
-
Penerangan oleh guru
-
Membuat latihan
|
Sistem
bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapan
|
kesihatan
|
Nilai
|
Bekerjasama
|
BBM/Rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
p&p
berjalan lancar namun ada segelintir pelajar kurang memahami ayat dasar
|
Tarikh :
2.2.12
Hari :
Khamis
Kelas
|
3D
|
Masa
|
1
dan 2
|
Mata
pelajaran
|
Pendidikan
Sivik dan Kewarganegaraan
|
Tema
|
Pencapaian
Kendiri
|
Tajuk
|
penilaian
|
objektif
|
c.
Menjawab sebahagian daripada soalan objektif yang dikemukakan
d.
Melengkapkan ruangan kosong dengan memberi jawapan yang paling
tepat
|
Hasil
pembelajaran
|
-
|
Aktiviti
|
-
Rumusan keseluruhan tema 1 oleh guru
-
Membuat latihan penilaian
|
penerapan
|
Bimbingan
dan kerjaya
|
nilai
|
Bertanggungjawab
/ bekerjasama
|
ABM/rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat memberi jawapan yang tepat
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
5
dan
6
|
Tajuk
|
SIMPULAN
BAHASA
|
Objektif
|
-
Memadankan maksud peribahasa
dengan simpulan bahasa yang diberi
|
FU
FS
|
8.0
8.1
(1.1, 2.1)
|
Aktiviti
|
-
Membaca
petikan yang diberi
-
Penerangan oleh guru dan perbincangan maksud
simpulan bahasa dalam petikan
-
Membuat latihan
|
Sistem
bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapan
|
sastera
|
Nilai
|
kerajinan
|
BBM/Rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
p&p
berjalan lancar dan pelajar dapat memadankan simpulan bahasa
dengan maksudnya dengan bimbingan guru
|
Kelas
|
2L
|
masa
|
8 dan 9
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Tajuk
|
pemahaman
|
Objektif
|
Menjawab 2 daripada 3 soalan
yang diberikan dengan tepat
|
Aktiviti
|
-perbincangan soalan
- menjawab dan membuat latihan
|
FU
FS
|
1.0, 7.0
1.2, 7.1
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
Pemahaman
|
Penerapan
|
Pendidikan kesihatan
|
Nilai
|
Kesedaran, bertanggungjawab
|
BBM/Rujukan
|
Petikan dan buku rujukan
|
Komen/Refleksi
|
Pelajar cuba menjawab soalan
secara perbincangan dengan rakan
|
Tarikh : 3.2.12
Hari :
Jumaat
Kelas
|
2B
|
masa
|
4 dan 5
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Tajuk
|
Karangan – surat rasmi
|
Objektif
|
-Menghasilkan surat rasmi
dengan format yang betul
- menghuraikan
maklumat-maklumat yang berkaitan dengan jelas
|
Aktiviti
|
-membaca contoh surat rasmi
- perbincangan isi petikan
-penerangan format oleh guru
-menulis surat rasmi
|
FU
FS
|
12.0 ,8.0
12.3, 12.4 (1.3)
8.4 (1.2)
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
Penerapan
|
Pendidikan moral
|
Nilai
|
Kesedaran, bertanggungjawab
|
BBM/Rujukan
|
Buku teks, buku rujukan
|
Komen/Refleksi
|
Pelajar dapat menghasilkan
surat rasmi dengan sempurna
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6
dan
7
|
Tajuk
|
Pemulihan
dan pengayaan (suku kata dan kata nama)
|
Objektif
|
-
Mencantumkan suku kata dengan tepat berdasarkan
perkataan yang diberi
-
Melengkapkan teks dengan kata nama yang sesuai
|
FU
FS
|
8.0
8.1
(1.1, 3.1)
|
Aktiviti
|
-
Membaca dan
menentukan suku kata perkataan yang diberi
-
Melengkapkan teks yang diberi dengan tepat
|
Sistem
bahasa
|
Tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
lisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
bekerjasama
|
BBM/Rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
p&p
berjalan lancar dan pelajar dapat menjawab soalan secara lisan dengan perbincangan secara berpasangan
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan