MINGGU
7 2012
Tarikh :
13.2.12
Hari : Isnin
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
1
dan 2
|
Tajuk
|
AYAT
TUNGGAL – membina ayat
|
Objektif
|
-
Membina ayat tunggal dengan menggunakan perkataan yang diberi
|
FU
FS
|
8.0
8.1
( 3.1)
|
Aktiviti
|
-penerangan
guru
-pelajar
membina ayat
|
Sistem
bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
penulisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
bekerjasama
|
BBM/Rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
pelajar menentukan ayat tunggal dalam
petikan dan menyalin ayat tersebut
dengan tepat
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2B
|
Masa
|
3
dan 4
|
Tajuk
|
BACAAN
NILAM
|
Objektif
|
MEMBACA
DENGAN BERKESAN
|
FU
FS
|
-
-
|
Aktiviti
|
-
Membaca
buku cerita
-
Membuat catatan
|
Sistem
bahasa
|
Kosa
kata
|
Aspek
bahasa
|
lisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
kerajinan
|
BBM/Rujukan
|
Buku
cerita
|
Komen/refleksi
|
pelajar membaca buku dengan berkesan
|
Tarikh :14.2.12
Hari :
Selasa
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2L
/ 2B
|
Masa
|
5 dan 6
/ 8 dan 9
|
Tajuk
|
Di sebalik wajah
-
Bab 4 dan 5
|
Genre
|
novel
|
objektif
|
-Menjawab
sekurang-kurangnya 3 soalan yang dikemukakan dengan betul.
-
menyatakan sekurang-kurangnya 3 perkataan sukar dalam bab 4 dan 5.
|
FU
|
7.0,11.0
|
FS
|
7.5
(2.1) 11.3 (2.1)
|
Aktiviti
|
-menceritakan
bab 4 dan 5 secara ringkas
-mencari
maksud perkataan sukar
-menjawab
soalan
|
Sistem
bahasa
|
Perbendaharaan
kata
|
Aspek
bahasa
|
Pemahaman
|
penerapan
|
Kesusasteraan
melayu
|
nilai
|
Kerajinan,bekerjasama,
menghormati orang lain
|
BBM/rujukan
|
Teks
komsas
|
Komen/refleksi
|
pelajar dapat menjawab soalan dengan tepat
|
Tarikh : 15.2.12
Hari :
Rabu
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
2L
|
Masa
|
3
dan 4
|
Tajuk
|
BACAAN
NILAM
|
Objektif
|
MEMBACA
DENGAN BERKESAN
|
FU
FS
|
-
-
|
Aktiviti
|
-
Membaca
buku cerita
-
Membuat catatan
|
Sistem
bahasa
|
Kosa
kata
|
Aspek
bahasa
|
lisan
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
kerajinan
|
BBM/Rujukan
|
Buku
cerita
|
Komen/refleksi
|
pelajar membaca buku dengan berkesan
|
Kelas
|
3M
|
Masa
|
6
dan 7
|
Mata
pelajaran
|
Pendidikan
Sivik dan Kewarganegaraan
|
Tema
|
Hubungan
kekeluargaan
|
Tajuk
|
Kasih sayang
dan fahamilah jiwaku
|
objektif
|
a.
Menyatakan sekurang-kurangnya 3 cara menunjukkan kasih sayang
b.
Menyatakan 2 dpd 4 keperluan anggota keluarga
|
Hasil
pembelajaran
|
a.
Memahami cara menunjukkan
kasih sayang
b.
Peka kepada keperluan anggota keluarga
|
Aktiviti
|
-
Membaca petikan
-
Perbincangan petikan
-
Membuat catatan
|
penerapan
|
Pendidikan
moral
|
nilai
|
Bertanggungjawab
/ bekerjasama
|
ABM/rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat menjawab soalan berdasarkan buku teks
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
1
dan 2
|
Tajuk
|
AYAT
TUNGGAL – membina ayat berdasarkan
simpulan bahasa
|
Objektif
|
-
Memberi maksud
simpulan bahasa yang diberi
-
Melengkapkan ayat tunggal dengan menggunakan simpulan bahasa yang diberi
|
FU
FS
|
8.0
8.1
( 3.1)
|
Aktiviti
|
-penerangan
guru
-
membuat latihan
|
Sistem
bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
pemahaman
|
Penerapan
|
am
|
Nilai
|
bekerjasama
|
BBM/Rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
pelajar melengkapkan ayat tunggal dengan
simpulan bahasa yang tepat
|
Tarikh :
16.2.12
Hari :
Khamis
Kelas
|
3D
|
Masa
|
1
dan 2
|
Mata
pelajaran
|
Pendidikan
Sivik dan Kewarganegaraan
|
Tema
|
Hubungan
kekeluargaan
|
Tajuk
|
Kasih sayang
dan fahamilah jiwaku
|
objektif
|
c.
Menyatakan sekurang-kurangnya 3 cara menunjukkan kasih sayang
d.
Menyatakan 2 dpd 4 keperluan anggota keluarga
|
Hasil
pembelajaran
|
c.
Memahami cara menunjukkan
kasih sayang
d.
Peka kepada keperluan anggota keluarga
|
Aktiviti
|
-
Membaca petikan
-
Perbincangan petikan
-
Membuat catatan
|
penerapan
|
Pendidikan
moral
|
nilai
|
Bertanggungjawab
/ bekerjasama
|
ABM/rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
Pelajar
dapat menjawab soalan berdasarkan buku teks
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
5
dan 6
|
Tajuk
|
–menyusun perkataan menjadi ayat tunggal
-
Membina ayat tunggal berdasarkan gambar
|
Objektif
|
-
Menyusun 3 dpd 4 ayat tunggal dengan tepat
-
Membina 3 dpd ayat tunggal berdasarkan gambar
dengan sempurna
|
FU
FS
|
8.0
8.1
( 2.1)
|
Aktiviti
|
-penerangan
guru
-perbincangan
-
membuat latihan
|
Sistem
bahasa
|
tatabahasa
|
Aspek
bahasa
|
pemahaman
|
Penerapan
|
Am / psv
|
Nilai
|
Bekerjasama
/kerajinan
|
BBM/Rujukan
|
Buku
teks
|
Komen/refleksi
|
pelajar menyusun dan membina
ayat dengan tepat
|
Kelas
|
2L
|
masa
|
8 dan 9
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Tajuk
|
Karangan – surat tidak rasmi
|
Objektif
|
-Menghasilkan surat tidak rasmi dengan format yang betul
- menghuraikan maklumat-maklumat yang berkaitan dengan
jelas
|
Aktiviti
|
-membaca contoh surat tidak
rasmi
- perbincangan isi petikan
-penerangan format oleh guru
-menulis surat tidak
rasmi
|
FU
FS
|
12.0 ,8.0
12.3, 12.4
(1.3) 8.4 (1.2)
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
Penerapan
|
geografi
|
Nilai
|
Kasih sayang, , bertanggungjawab
|
BBM/Rujukan
|
Buku teks, buku rujukan
|
Komen/Refleksi
|
Pelajar dapat menghasilkan surat tidak rasmi dengan sempurna
|
Tarikh :
17.2.12
Hari :
Jumaat
Kelas
|
2B
|
masa
|
4 dan 5
|
Mata pelajaran
|
BM
|
Tajuk
|
Karangan – surat tidak rasmi
|
Objektif
|
-Menghasilkan surat tidak rasmi dengan format yang betul
- menghuraikan maklumat-maklumat yang berkaitan dengan
jelas
|
Aktiviti
|
-membaca contoh surat tidak
rasmi
- perbincangan isi petikan
-penerangan format oleh guru
-menulis surat tidak
rasmi
|
FU
FS
|
12.0 ,8.0
12.3, 12.4
(1.3) 8.4 (1.2)
|
Sistem bahasa
|
Kosa kata
|
Aspek bahasa
|
Penulisan
|
Penerapan
|
geografi
|
Nilai
|
Kasih sayang, , bertanggungjawab
|
BBM/Rujukan
|
Buku teks, buku rujukan
|
Komen/Refleksi
|
Pelajar dapat menghasilkan surat tidak rasmi dengan sempurna
|
Mata
pelajaran
|
BM
|
Kelas
|
Peralihan
|
Masa
|
6 dan 7
|
Tajuk
|
Amalan
hidup sihat
-
Makanan untuk kesihatan
|
Objektif
|
-
Menyatakan jenis-jenis makanan berdasarkan
kumpulan
-
Menyatan jenis makanan yang baik untuk kesihatan
|
FU
FS
|
1.0
1.3
(1.1 , 2.1)
|
Aktiviti
|
-penerangan
guru
-perbincangan
tentang gambar makanan
-
membuat latihan
|
Sistem
bahasa
|
istilah
|
Aspek
bahasa
|
pemahaman
|
Penerapan
|
Sains kesihatan
|
Nilai
|
Bertanggungjawab
/ kesedaran
|
BBM/Rujukan
|
Buku
teks / pyramid makanan
|
Komen/refleksi
|
pelajar dapat mengenalpasti makanan yang seimbang
dan baik untuk kesihatan
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan